Bovag: mkb-bedrijven kind van rekening in Belastingplan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In het koffertje zat niet alleen maar goed nieuws. (Foto: Hollandse Hoogte)

Het afbouwen van de voordelen voor elektrische auto’s vindt Bovag een goede zaak, maar dat daarvoor Autobrief 2 is opengebroken is de branchevereniging een doorn in het oog. Ook concludeert de branchevereniging van autobedrijven dat het mkb moet betalen voor “het betaalbaar houden van de fiscale voordelen van emissieloze auto’s”. Dat schrijft Bovag in een samenvatting van het Belastingplan voor de autobranche, die deze ochtend op het kantoor in Bunnik wordt gepresenteerd.

‘Dit gaat niet goed’

“Het begon op Prinsjesdag goed, met de mooie koopkrachtverhalen”, zei directeur Peter Niesink tijdens deze presentatie. “Einde middag zagen we echter wat op het mkb afkomt en toen dachten we: dit gaat niet goed.” Hiermee doelde hij onder andere op de mrb-verhoging op bestelauto’s, die begint met een gemiddelde stijging van 24 euro per jaar in 2021 en oploopt naar een stijging van 96 euro per jaar in 2024. “Dit is een verhoging van 5 procent per jaar; naast de dieselaccijnsverhoging is deze maatregel bedoeld om de fiscale voordelen voor emissieloze auto’s te kunnen (blijven) betalen”, aldus Bovag.

De “onevenredige lastenverzwaring” ziet Bovag ook terug in het plan om bedrijven een groter aandeel van de energiebelasting te laten betalen: van 50 naar 66 procent, ten gunste van huishoudens. Ook de verhoging van de overdrachtsbelasting voor niet-woningen en een uitstel van de verlaging van de Vpb noemt de branchevereniging een teken dat “het mkb als banenmotor in de plannen van het kabinet het kind van de rekening dreigt te worden”.Bekijk de Samenvatting Prinsjesdag van de Bovag in de Automotive Kennisbank.

Openbreken Autobrief 2

Ook is er kritiek op de manier waarop de overheid het Klimaatakkoord in het Belastingplan opneemt: door de in het Klimaatakkoord voorgestelde maatregelen volgend jaar al over te nemen, wordt ingebroken op Autobrief 2. “Voorspelbaarheid van beleid is belangrijk voor de sector; denk aan verkoopdoelstellingen en inkoop en voor het vertrouwen in de overheid”, aldus Bovag. Op dit moment loopt een onderzoek naar de effecten op de markt van deze plotselinge wijziging. “Afhankelijk van de uitkomsten zullen wij bij de behandeling in de Tweede Kamer lobbyen voor uitstel van de maatregel tot 2021”, aldus de vereniging in de samenvatting van de kabinetsplannen. 

Niesink gaf op de bijeenkomst aan begrip te hebben voor het feit dat een looptijd van vier jaar te lang is. “Maar nu kan de overheid ieder jaar aan de knoppen draaien. Dat maakt het voor zowel consumenten als autobedrijven onmogelijk om goed afgewogen investeringen te kunnen doen. Wij pleiten voor periodes van twee of drie jaar. Dan blijft het voor onze leden mogelijk om nog beleid te maken.”

Leasebranche: verhoging bijtelling te vroeg

Leasebranchevereniging VNA meldde eerder deze week al ook moeite te hebben met het feit dat het kabinet de verhoogde bijtelling vervroegd instelt. “We hebben begrip voor het feit dat een stimulering op een gegeven moment wordt afgebouwd. Maar het verhogen van de bijtelling op EV komt in onze ogen te vroeg”, aldus Renate Hemerik, directeur bij VNA.
Zowel Bovag als VNA zijn voorstander van een subsidiebeleid voor tweedehands elektrische auto’s, waarvoor het kabinet 100 miljoen euro beschikbaar stelt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Bovag: mkb-bedrijven kind van rekening in Belastingplan | Automotive Online

Bovag: mkb-bedrijven kind van rekening in Belastingplan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In het koffertje zat niet alleen maar goed nieuws. (Foto: Hollandse Hoogte)

Het afbouwen van de voordelen voor elektrische auto’s vindt Bovag een goede zaak, maar dat daarvoor Autobrief 2 is opengebroken is de branchevereniging een doorn in het oog. Ook concludeert de branchevereniging van autobedrijven dat het mkb moet betalen voor “het betaalbaar houden van de fiscale voordelen van emissieloze auto’s”. Dat schrijft Bovag in een samenvatting van het Belastingplan voor de autobranche, die deze ochtend op het kantoor in Bunnik wordt gepresenteerd.

‘Dit gaat niet goed’

“Het begon op Prinsjesdag goed, met de mooie koopkrachtverhalen”, zei directeur Peter Niesink tijdens deze presentatie. “Einde middag zagen we echter wat op het mkb afkomt en toen dachten we: dit gaat niet goed.” Hiermee doelde hij onder andere op de mrb-verhoging op bestelauto’s, die begint met een gemiddelde stijging van 24 euro per jaar in 2021 en oploopt naar een stijging van 96 euro per jaar in 2024. “Dit is een verhoging van 5 procent per jaar; naast de dieselaccijnsverhoging is deze maatregel bedoeld om de fiscale voordelen voor emissieloze auto’s te kunnen (blijven) betalen”, aldus Bovag.

De “onevenredige lastenverzwaring” ziet Bovag ook terug in het plan om bedrijven een groter aandeel van de energiebelasting te laten betalen: van 50 naar 66 procent, ten gunste van huishoudens. Ook de verhoging van de overdrachtsbelasting voor niet-woningen en een uitstel van de verlaging van de Vpb noemt de branchevereniging een teken dat “het mkb als banenmotor in de plannen van het kabinet het kind van de rekening dreigt te worden”.Bekijk de Samenvatting Prinsjesdag van de Bovag in de Automotive Kennisbank.

Openbreken Autobrief 2

Ook is er kritiek op de manier waarop de overheid het Klimaatakkoord in het Belastingplan opneemt: door de in het Klimaatakkoord voorgestelde maatregelen volgend jaar al over te nemen, wordt ingebroken op Autobrief 2. “Voorspelbaarheid van beleid is belangrijk voor de sector; denk aan verkoopdoelstellingen en inkoop en voor het vertrouwen in de overheid”, aldus Bovag. Op dit moment loopt een onderzoek naar de effecten op de markt van deze plotselinge wijziging. “Afhankelijk van de uitkomsten zullen wij bij de behandeling in de Tweede Kamer lobbyen voor uitstel van de maatregel tot 2021”, aldus de vereniging in de samenvatting van de kabinetsplannen. 

Niesink gaf op de bijeenkomst aan begrip te hebben voor het feit dat een looptijd van vier jaar te lang is. “Maar nu kan de overheid ieder jaar aan de knoppen draaien. Dat maakt het voor zowel consumenten als autobedrijven onmogelijk om goed afgewogen investeringen te kunnen doen. Wij pleiten voor periodes van twee of drie jaar. Dan blijft het voor onze leden mogelijk om nog beleid te maken.”

Leasebranche: verhoging bijtelling te vroeg

Leasebranchevereniging VNA meldde eerder deze week al ook moeite te hebben met het feit dat het kabinet de verhoogde bijtelling vervroegd instelt. “We hebben begrip voor het feit dat een stimulering op een gegeven moment wordt afgebouwd. Maar het verhogen van de bijtelling op EV komt in onze ogen te vroeg”, aldus Renate Hemerik, directeur bij VNA.
Zowel Bovag als VNA zijn voorstander van een subsidiebeleid voor tweedehands elektrische auto’s, waarvoor het kabinet 100 miljoen euro beschikbaar stelt.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.