ANWB, Bovag, RAI Vereniging en VNA ondertekenen Klimaatakkoord

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Mobiliteitsorganisaties zijn bezorgd over de verdere invulling van het Klimaatakkoord. (Foto: Shutterstock)

De ANWB, Bovag, RAI Vereniging en VNA hebben het Klimaatakkoord ondertekend in het bijzijn van de staatssecretarissen Stientje van Veldhoven (IenW) en Menno Snel (Financiën) en de voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels. Zo melden de vier organisaties. De ondertekening van het akkoord volgt op een lang en intensief onderhandelingsproces. Het kabinet wil de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent hebben verlaagd.

De vier organisaties onderschrijven de urgentie van het klimaatprobleem en het belang van gezamenlijke inspanningen, maar uiten wel hun zorgen over onduidelijkheden die nog bestaan over de verdere invulling van het Klimaatakkoord. Volgens de vier belangenverenigingen moet er een stabiel en voorspelbaar fiscaal autobeleid komen waarbij de bijtelling van auto’s alleen tussentijds kan worden aangepast als consument en bedrijfsleven genoeg tijd hebben om te anticiperen. Ook pleiten ze ervoor om het totale wagenpark sneller te verduurzamen en behalve EV’s, ook andere zuinige technieken, zoals hybride, plug-in hybride en het gebruik van biofuels aantrekkelijker te maken. Verlaging van de bpm is daarbij essentieel.

Kanttekeningen

Bovag onderschrijft het Klimaatakkoord in grote lijnen, maar zet kanttekeningen bij enkele voorgenomen maatregelen. Zo meldt de branchevereniging in een persbericht. Dan gaat het onder meer over het zogenoemde ‘hand-aan-de-kraan’-principe waarbij de regering de mogelijkheid heeft om jaarlijks in een laat stadium de stimulering van zero-emissie via de autobelasting aan te passen. Ook vindt Bovag dat er serieus werk moet worden gemaakt van de particuliere EV-markt.

Bovag houdt vast aan een overheidsbeleid voor autobelastingen met afspraken en regels die tenminste vier jaar beslaan en heeft dat ook laten weten aan het kabinet. De EV-aanschafsubsidie voor particulieren is een andere kanttekening waarbij het jaarbudget geen remmende werking mag hebben op de aanschaf van elektrische auto’s. Ook beveelt Bovag aan de bpm af te bouwen als opmaat naar betalen voor gebruik.

Ook Renate Hemerik, directeur VNA, hamert erop dat het overheidsbeleid voorspelbaar is en dat werkgevers de tijd krijgen om daar hun eigen beleid op te kunnen maken en voor te sorteren op een duurzame toekomst. “Ik vind het fantastisch om te zien en te horen dat werkgevers absoluut bereid zijn om te werken aan een duurzamer en veiliger wagenpark.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.