Staatssecretaris Snel legt bpm-bevindingen Bovag en RAI Vereniging naast zich neer

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Menno Snel. (Foto: Overheid)

Staatssecretaris Snel van Financiën legt de uitkomsten van het door Bovag en RAI Vereniging geïnitieerde KPMG-onderzoek naast zich neer. Dat schrijft hij in een brief aan de kamer. Vandaag wordt er over de bpm gedebatteerd in de Tweede Kamer. De brancheorganisaties stellen dat onveranderde auto’s duurder zijn geworden (vooral kleinere modellen), terwijl Snel zegt dat de industrie grotere en zwaardere auto’s is gaan verkopen.

Beperkte selectie

Volgens KPMG gaat de bpm als gevolg van de WLTP structureel met 200 miljoen euro omhoog. Ook zou er in de afgelopen jaren al 600 miljoen euro bpm teveel zijn opgehaald. In antwoord op Kamervragen hierover stelt Snel dat KPMG geen representatief beeld schetst. “Op verzoek van de autobranche heeft KPMG daarom een analyse gemaakt van een beperkte selectie van auto’s van voor en na de Europese invoering van de WLTP die niet of nauwelijks zijn veranderd. Uit het onderzoek van TNO blijkt echter dat het overgrote deel van de nieuwe auto’s is veranderd ten tijde van de Europese invoering van de WLTP. Gemiddeld zijn de WLTP-auto’s zwaarder en krachtiger dan de vergelijkbare auto’s van voor de WLTP.”

Slechts een beperkt deel van de auto’s is onveranderd gebleven, stelt Snel. “En dat maakt deze groep auto’s – juist omdat het overgrote deel van de auto’s is veranderd – geen representatieve steekproef. KPMG heeft dan ook niet aangetoond dat de bpm in 2018 en 2019 is gestegen als gevolg van de WLTP.”

Rookgordijn

Bovag en RAI Vereniging stellen dat de staatssecretaris een rookgordijn van feiten en cijfers optrekt. “Om te beoordelen of het kabinet zijn toezegging van budgetneutraliteit is nagekomen, hoeft er echter slechts één eenvoudige vraag beantwoord te worden: is de bpm op identieke of vergelijkbare auto’s gelijk gebleven voor en na invoering van de WLTP? Het simpele antwoord op deze vraag is nee”, melden de brancheorganisatie in reactie op de brief van Snel. 

In de beantwoording van de Kamer-vragen gaat de staatssecretaris voorbij aan de oorspronkelijke situatie, schrijven de brancheorganisaties. “Hij gebruikt als uitgangspunt voor vaststellen van de budgetneutraliteit de huidige situatie, en dus niet – zoals zou moeten –  de situatie van vóór de overgangsperiode en WLTP. En zoals de voorbeelden hierboven aantonen. Dat maakt nogal uit. Dat is misleiding.”

Horende doof

Kleine auto’s worden relatief hard geraakt, blijkt uit het onderzoek. Als voorbeeld wordt de Volkswagen Up 60 pk genoemd. “Daarvoor moet je vanaf juli 2020 855 euro méér bpm betalen dan voor de invoering van de wltp. Let wel: het betreft hier een auto die in de afgelopen twee jaar geen spat is veranderd en dus volstrekt vergelijkbaar is.”

Bovag-directeur Peter Niesink stelt dat de staatssecretaris horend doof lijkt te zijn. “Hij weigert de feiten te accepteren en daar de juiste conclusies uit te trekken. Bovag en RAI Vereniging vinden dat onacceptabel. Het getuigt van een onbetrouwbare overheid, die zijn beloftes niet nakomt en autokoper en automarkt frustreert. Wij herhalen daarom hun oproep aan de Kamer om snel in te grijpen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • T. Middelbeek

    Dat de overheid onbetrouwbaar is, is op zich geen nieuws, sinds eind 2007 bij de invoering van de co’2 tax, wat uiteindelijk heeft geleid, dat Nederland is veranderd van een land waar een redelijk aantal nieuwe auto’s werden verkocht, naar een land waar invoer van tweedehands auto’s hoogtij viert. We zijn daardoor op auto gebied gewoon een B landje geworden. En wat erger is de Bovag en RAI, maar ook ondernemers in de branche hebben het allemaal laten gebeuren. Resultaat is inmiddels bekend. De BPM heeft gewoon buitenproportionele omvang en is bepalend geworden bij keuzes van auto’s i.p.v. soms kwaliteit en echte duurzaamheid. Mijn conclusie is dat de branche nu toch na diverse decennia moet weten dat je van de overheid niets mag verwachten wat ten goede komt aan onze mooie en zeer belangrijke branche. Wens u allen veel succes en goede zaken.

Staatssecretaris Snel legt bpm-bevindingen Bovag en RAI Vereniging naast zich neer | Automotive Online

Staatssecretaris Snel legt bpm-bevindingen Bovag en RAI Vereniging naast zich neer

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Menno Snel. (Foto: Overheid)

Staatssecretaris Snel van Financiën legt de uitkomsten van het door Bovag en RAI Vereniging geïnitieerde KPMG-onderzoek naast zich neer. Dat schrijft hij in een brief aan de kamer. Vandaag wordt er over de bpm gedebatteerd in de Tweede Kamer. De brancheorganisaties stellen dat onveranderde auto’s duurder zijn geworden (vooral kleinere modellen), terwijl Snel zegt dat de industrie grotere en zwaardere auto’s is gaan verkopen.

Beperkte selectie

Volgens KPMG gaat de bpm als gevolg van de WLTP structureel met 200 miljoen euro omhoog. Ook zou er in de afgelopen jaren al 600 miljoen euro bpm teveel zijn opgehaald. In antwoord op Kamervragen hierover stelt Snel dat KPMG geen representatief beeld schetst. “Op verzoek van de autobranche heeft KPMG daarom een analyse gemaakt van een beperkte selectie van auto’s van voor en na de Europese invoering van de WLTP die niet of nauwelijks zijn veranderd. Uit het onderzoek van TNO blijkt echter dat het overgrote deel van de nieuwe auto’s is veranderd ten tijde van de Europese invoering van de WLTP. Gemiddeld zijn de WLTP-auto’s zwaarder en krachtiger dan de vergelijkbare auto’s van voor de WLTP.”

Slechts een beperkt deel van de auto’s is onveranderd gebleven, stelt Snel. “En dat maakt deze groep auto’s – juist omdat het overgrote deel van de auto’s is veranderd – geen representatieve steekproef. KPMG heeft dan ook niet aangetoond dat de bpm in 2018 en 2019 is gestegen als gevolg van de WLTP.”

Rookgordijn

Bovag en RAI Vereniging stellen dat de staatssecretaris een rookgordijn van feiten en cijfers optrekt. “Om te beoordelen of het kabinet zijn toezegging van budgetneutraliteit is nagekomen, hoeft er echter slechts één eenvoudige vraag beantwoord te worden: is de bpm op identieke of vergelijkbare auto’s gelijk gebleven voor en na invoering van de WLTP? Het simpele antwoord op deze vraag is nee”, melden de brancheorganisatie in reactie op de brief van Snel. 

In de beantwoording van de Kamer-vragen gaat de staatssecretaris voorbij aan de oorspronkelijke situatie, schrijven de brancheorganisaties. “Hij gebruikt als uitgangspunt voor vaststellen van de budgetneutraliteit de huidige situatie, en dus niet – zoals zou moeten –  de situatie van vóór de overgangsperiode en WLTP. En zoals de voorbeelden hierboven aantonen. Dat maakt nogal uit. Dat is misleiding.”

Horende doof

Kleine auto’s worden relatief hard geraakt, blijkt uit het onderzoek. Als voorbeeld wordt de Volkswagen Up 60 pk genoemd. “Daarvoor moet je vanaf juli 2020 855 euro méér bpm betalen dan voor de invoering van de wltp. Let wel: het betreft hier een auto die in de afgelopen twee jaar geen spat is veranderd en dus volstrekt vergelijkbaar is.”

Bovag-directeur Peter Niesink stelt dat de staatssecretaris horend doof lijkt te zijn. “Hij weigert de feiten te accepteren en daar de juiste conclusies uit te trekken. Bovag en RAI Vereniging vinden dat onacceptabel. Het getuigt van een onbetrouwbare overheid, die zijn beloftes niet nakomt en autokoper en automarkt frustreert. Wij herhalen daarom hun oproep aan de Kamer om snel in te grijpen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • T. Middelbeek

    Dat de overheid onbetrouwbaar is, is op zich geen nieuws, sinds eind 2007 bij de invoering van de co’2 tax, wat uiteindelijk heeft geleid, dat Nederland is veranderd van een land waar een redelijk aantal nieuwe auto’s werden verkocht, naar een land waar invoer van tweedehands auto’s hoogtij viert. We zijn daardoor op auto gebied gewoon een B landje geworden. En wat erger is de Bovag en RAI, maar ook ondernemers in de branche hebben het allemaal laten gebeuren. Resultaat is inmiddels bekend. De BPM heeft gewoon buitenproportionele omvang en is bepalend geworden bij keuzes van auto’s i.p.v. soms kwaliteit en echte duurzaamheid. Mijn conclusie is dat de branche nu toch na diverse decennia moet weten dat je van de overheid niets mag verwachten wat ten goede komt aan onze mooie en zeer belangrijke branche. Wens u allen veel succes en goede zaken.