Subsidieregeling sluit premium-EV uit

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De subsidieregeling moet de aanschaf van een elektrische auto mogelijk maken voor een brede groep particulieren. (Foto: Shutterstock)

Particulieren krijgen vanaf 1 juli een subsidie van vierduizend euro bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, terwijl een gebruikte EV goed is voor bedrag van tweeduizend euro aan subsidie. Een voorwaarde is wel dat de actieradius minstens 120 kilometer bedraagt.

De voorwaarden voor de subsidieregeling zijn vandaag bekendgemaakt door minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen). 

Minister Van Veldhoven wil met de regeling de EV, waarvan de verkoop dit jaar licht is gestegen, bereikbaar maken voor een grotere groep dan alleen zakelijke rijders. “Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager leggen, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een occasion. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid ontstaat over de kwaliteit van de batterij.”

Regeling

De regeling is opgezet om elektrisch rijden voor particulieren met een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel occasions als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12 duizend en 45 duizend euro en een minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren bij dezelfde eigenaar blijven. Wanneer mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

De subsidie wordt alleen toegekend bij aankoop of lease via een erkend bedrijf. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor occasions blijft het tweeduizend euro. Nederland is naar eigen zeggen vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van occasion elektrische auto’s invoert.

In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025.

Essentieel

RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren voor de aanschaf van een emissieloze auto. Volgens Van Eijck is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier. Echter, van alle emissieloze auto’s staat 82 procent zakelijk geregistreerd. “Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.”

Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. De RAI Vereniging wil dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren wordt gehaald om te voorkomen dat particulieren misgrijpen als de subsidiepot voortijdig leeg is.

De Algemene Rekenkamer kijkt momenteel naar het effect van subsidies voor EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Subsidieregeling sluit premium-EV uit | Automotive Online

Subsidieregeling sluit premium-EV uit

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De subsidieregeling moet de aanschaf van een elektrische auto mogelijk maken voor een brede groep particulieren. (Foto: Shutterstock)

Particulieren krijgen vanaf 1 juli een subsidie van vierduizend euro bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, terwijl een gebruikte EV goed is voor bedrag van tweeduizend euro aan subsidie. Een voorwaarde is wel dat de actieradius minstens 120 kilometer bedraagt.

De voorwaarden voor de subsidieregeling zijn vandaag bekendgemaakt door minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen). 

Minister Van Veldhoven wil met de regeling de EV, waarvan de verkoop dit jaar licht is gestegen, bereikbaar maken voor een grotere groep dan alleen zakelijke rijders. “Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager leggen, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een occasion. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid ontstaat over de kwaliteit van de batterij.”

Regeling

De regeling is opgezet om elektrisch rijden voor particulieren met een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel occasions als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12 duizend en 45 duizend euro en een minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren bij dezelfde eigenaar blijven. Wanneer mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

De subsidie wordt alleen toegekend bij aankoop of lease via een erkend bedrijf. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor occasions blijft het tweeduizend euro. Nederland is naar eigen zeggen vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van occasion elektrische auto’s invoert.

In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025.

Essentieel

RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren voor de aanschaf van een emissieloze auto. Volgens Van Eijck is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier. Echter, van alle emissieloze auto’s staat 82 procent zakelijk geregistreerd. “Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.”

Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. De RAI Vereniging wil dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren wordt gehaald om te voorkomen dat particulieren misgrijpen als de subsidiepot voortijdig leeg is.

De Algemene Rekenkamer kijkt momenteel naar het effect van subsidies voor EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.