‘Noodmaatregel Werkbehoud past niet goed bij structuur dealerholdings’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De reddingsboei van de overheid is minder geschikt voor holdings en seizoensgebonden bedrijven. (Foto: Shutterstock)

Branchevereniging Bovag vraagt minister Wouter Koolmees via een brief de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) aan te passen. Met name grotere bedrijven met diverse bedrijfsactiviteiten, zoals autodealerholdings, dreigen door hun structuur buiten de boot te vallen, met fors banenverlies tot gevolg. Ook seizoensgebonden ondernemers, zoals caravanbedrijven, past de huidige regeling niet, aldus Bovag.

Bovag vraagt de minister onder andere om de NOW-aanvraag per juridische entiteit of divisie te kunnen doen. In de huidige regeling kunnen bedrijven pas voor de noodhulp in aanmerking komen als de omzet in de fiscale eenheid gedurende minimaal drie maanden onder de 20 procent is gedoken. Dat zou ten nadele zijn van autoholdings, omdat die divisies met zeer verschillende werkzaamheden hebben (zoals verkoop, aftersales, schadeherstel, lease en fietsen), die alle een ander tijdsverloop- en patroon van omzetdaling laten zien.

Zo kregen onder andere de markten schadeherstel en verhuur gelijk al grote klappen te verwerken, terwijl de aftersales bij veel bedrijven nog redelijk doorliep. “Hierdoor duurt het voor deze bedrijven lang voordat bij alle activiteiten de (sowieso) forse omzetdaling is ingezet en goed bepaalbaar is, soms pas dit najaar of zelfs later”, zo schrijft Bovag. Dit kan tot de situatie leiden dat de nood bij één entiteit zo hoog is dat die beëindigd moet worden, terwijl de totale fiscale eenheid nog niet op of boven de 20 procent omzetdaling zit.

Seizoensgebonden activiteiten

Ook voor bedrijven in de seizoensgebonden sector zoals camper- en caravanverkoop is een aanpassing gevraagd. “Zoals de regeling nu is ingericht, wordt voor het bepalen van omzetverlies een vergelijking gemaakt met de gemiddelde omzet over het gehele vorige jaar. Bij bedrijven die sterk afhankelijk zijn van seizoensinvloeden geeft dat een vertekend en onjuist beeld van de daadwerkelijke situatie”, schrijft Bovag.

Ook andere brancheverenigingen, zoals Bouwend Nederland, zouden om deze aanpassingen hebben gevraagd, aldus Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Noodmaatregel Werkbehoud past niet goed bij structuur dealerholdings’ | Automotive Online

‘Noodmaatregel Werkbehoud past niet goed bij structuur dealerholdings’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De reddingsboei van de overheid is minder geschikt voor holdings en seizoensgebonden bedrijven. (Foto: Shutterstock)

Branchevereniging Bovag vraagt minister Wouter Koolmees via een brief de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) aan te passen. Met name grotere bedrijven met diverse bedrijfsactiviteiten, zoals autodealerholdings, dreigen door hun structuur buiten de boot te vallen, met fors banenverlies tot gevolg. Ook seizoensgebonden ondernemers, zoals caravanbedrijven, past de huidige regeling niet, aldus Bovag.

Bovag vraagt de minister onder andere om de NOW-aanvraag per juridische entiteit of divisie te kunnen doen. In de huidige regeling kunnen bedrijven pas voor de noodhulp in aanmerking komen als de omzet in de fiscale eenheid gedurende minimaal drie maanden onder de 20 procent is gedoken. Dat zou ten nadele zijn van autoholdings, omdat die divisies met zeer verschillende werkzaamheden hebben (zoals verkoop, aftersales, schadeherstel, lease en fietsen), die alle een ander tijdsverloop- en patroon van omzetdaling laten zien.

Zo kregen onder andere de markten schadeherstel en verhuur gelijk al grote klappen te verwerken, terwijl de aftersales bij veel bedrijven nog redelijk doorliep. “Hierdoor duurt het voor deze bedrijven lang voordat bij alle activiteiten de (sowieso) forse omzetdaling is ingezet en goed bepaalbaar is, soms pas dit najaar of zelfs later”, zo schrijft Bovag. Dit kan tot de situatie leiden dat de nood bij één entiteit zo hoog is dat die beëindigd moet worden, terwijl de totale fiscale eenheid nog niet op of boven de 20 procent omzetdaling zit.

Seizoensgebonden activiteiten

Ook voor bedrijven in de seizoensgebonden sector zoals camper- en caravanverkoop is een aanpassing gevraagd. “Zoals de regeling nu is ingericht, wordt voor het bepalen van omzetverlies een vergelijking gemaakt met de gemiddelde omzet over het gehele vorige jaar. Bij bedrijven die sterk afhankelijk zijn van seizoensinvloeden geeft dat een vertekend en onjuist beeld van de daadwerkelijke situatie”, schrijft Bovag.

Ook andere brancheverenigingen, zoals Bouwend Nederland, zouden om deze aanpassingen hebben gevraagd, aldus Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.