Importeurs hebben de meeste basisprijzen verhoogd

Autodisk: BPM flink omlaag in nieuwe WLTP-tabellen, consumentenprijzen stabiel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In vrijwel alle autosegmenten is de bpm sinds gisteren, toen de nieuwe tabel werd ingevoerd, omlaag gegaan. Hoewel de CO2-uitstootwaarden in de meetmethode van WLTP 10 tot 20 procent hoger liggen dan volgens de oude methode NEDC, ligt de bpm afhankelijk van het segment gemiddeld tussen de 2 en 15 procent lager. Dat blijkt uit een analyse van softwareleverancier Autodisk op 300.000 unieke leasecalculaties van Europese automodellen. De CO2-waarden zijn hierbij rechtstreeks opgehaald bij de autofabrikanten. Voor de vergelijking is gebruik gemaakt van de NEDC-uitstootwaarde en de bpm op basis van die (oude) tabel, vergeleken met de WLTP-waarde en de bpm-berekening op basis van de nieuwe tabel. 

De consumentenprijzen (inclusief de bpm) blijven echter nagenoeg gelijk. Volgens Autodisk-directeur Alain Snel komt dat doordat autofabrikanten in het verleden voor Nederland een lagere catalogusprijs hanteerden dan in andere EU-landen, om de hoge belasting op auto’s enigszins te dempen. “Nu worden de prijzen weer meer in lijn gebracht met andere landen”, stelt hij.

Angst

Zo daalt in het C-segment de bpm met 15 procent, maar de prijs slechts met 1 procent. De conclusies zijn opvallend, omdat in de branche de angst leeft dat de overgang van de NEDC naar de WLTP juist leidt tot een verhoging van de bpm-inkomsten. Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging constateerden in de overgangsperiode een bpm-stijging die de staatskas miljoenen extra opleverde. “Zoals het er nu naar uitziet, is de huidige tabel budgetneutraal, en zelfs in het voordeel van de belastingbetaler. Dat komt doordat de tarieven gaan binnen de staffels weliswaar omhoog, maar hiervan zijn de CO2-grenzen opgerekt, waardoor auto’s minder snel in een hogere staffel komen”, stelt Snel.

Diesels

Er zijn per segment wel grote verschillen te zien tussen autofabrikanten, en ook tussen de segmenten. Snel: “Zo is de CO2-stijging in het A-segment het hoogst, maar doordat de CO2-grenzen in de bpm-staffels zijn opgerekt, daalt de bpm toch.”

Opvallend is dat de procentuele bpm-verlaging in het G-segment (waarin onder andere de Audi TT valt) het grootst is: de bpm die moet worden betaald is meer dan 15 procent lager. Hetzelfde geldt voor het C-segment. (Ford Focus, Volkswagen Golf). In dit segment ligt de gemiddelde CO2-waarde van de calculaties op 129 g/km en is de gemiddelde bpm 4.893 euro. In het B-segment is de uitstoot 132 g/km, maar de bpm lager (4.191 euro). “Dat komt doordat in het B-segment nauwelijks diesels zitten en in het C-segment des te meer”, is de verklaring van Snel.

 

autodisk bpm berekening

Na-inbouw

Wel ziet Snel dat CO2-verhogende opties, zoals zwaardere velgen, wel een effect hebben omdat die in de WLTP meegenomen worden. “De opties met de grootste kans op een CO2-verhoging zijn een trekhaak, panoramadak, subwoofer, grotere en bredere velgen en een reservewiel. Je kan gemiddeld uit gaan van 1 gram extra per optie. Voor velgen geldt een zeer sterk verhogend effect; naarmate de inchmaat groter wordt stijgt de extra CO2 uitstoot fors. We hebben uitstootverhogingen gemeten van rond de 10 gram voor 22 inch velgen. Ik denk dat de aftermarket velgenboeren gouden tijden tegemoet gaan.”

 Gemiddelde verschillen per segment

Segment  NEDC Prijs (€)  WLTP Prijs (€)  NEDC BPM  WLTP BPM  NEDC CO2  WLTP CO2  Prijs stijging  BPM stijging  CO2 stijging 
                         14.852                         15.064              2.371           2.204 94 117 1% -7% 20%
                         25.692                         25.864              4.585           4.191 110 132 1% -9% 17%
                         32.358                         31.980              5.788           4.893 110 129 -1% -15% 15%
                         51.125                         50.937              9.279           7.999 120 138 0% -14% 13%
                         73.763                         74.438           10.012           9.385 116 135 1% -6% 14%
                       136.815                       136.275           20.226         18.200 138 154 0% -10% 10%
                         70.965                         68.270           19.471         16.317 163 182 -4% -16% 10%
                       156.317                       154.634           32.894         29.988 200 225 -1% -9% 11%
                         38.332                         38.523              7.311           7.152 114 138 0% -2% 17%
                         45.162                         45.305              9.020           8.867 122 146 0% -2% 16%
                       134.002                       136.213           36.203         37.742 186 216 2% 4% 14%

Bron: Autodisk, bewerking: Automotive

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Autodisk: BPM flink omlaag in nieuwe WLTP-tabellen, consumentenprijzen stabiel | Automotive Online
Importeurs hebben de meeste basisprijzen verhoogd

Autodisk: BPM flink omlaag in nieuwe WLTP-tabellen, consumentenprijzen stabiel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In vrijwel alle autosegmenten is de bpm sinds gisteren, toen de nieuwe tabel werd ingevoerd, omlaag gegaan. Hoewel de CO2-uitstootwaarden in de meetmethode van WLTP 10 tot 20 procent hoger liggen dan volgens de oude methode NEDC, ligt de bpm afhankelijk van het segment gemiddeld tussen de 2 en 15 procent lager. Dat blijkt uit een analyse van softwareleverancier Autodisk op 300.000 unieke leasecalculaties van Europese automodellen. De CO2-waarden zijn hierbij rechtstreeks opgehaald bij de autofabrikanten. Voor de vergelijking is gebruik gemaakt van de NEDC-uitstootwaarde en de bpm op basis van die (oude) tabel, vergeleken met de WLTP-waarde en de bpm-berekening op basis van de nieuwe tabel. 

De consumentenprijzen (inclusief de bpm) blijven echter nagenoeg gelijk. Volgens Autodisk-directeur Alain Snel komt dat doordat autofabrikanten in het verleden voor Nederland een lagere catalogusprijs hanteerden dan in andere EU-landen, om de hoge belasting op auto’s enigszins te dempen. “Nu worden de prijzen weer meer in lijn gebracht met andere landen”, stelt hij.

Angst

Zo daalt in het C-segment de bpm met 15 procent, maar de prijs slechts met 1 procent. De conclusies zijn opvallend, omdat in de branche de angst leeft dat de overgang van de NEDC naar de WLTP juist leidt tot een verhoging van de bpm-inkomsten. Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging constateerden in de overgangsperiode een bpm-stijging die de staatskas miljoenen extra opleverde. “Zoals het er nu naar uitziet, is de huidige tabel budgetneutraal, en zelfs in het voordeel van de belastingbetaler. Dat komt doordat de tarieven gaan binnen de staffels weliswaar omhoog, maar hiervan zijn de CO2-grenzen opgerekt, waardoor auto’s minder snel in een hogere staffel komen”, stelt Snel.

Diesels

Er zijn per segment wel grote verschillen te zien tussen autofabrikanten, en ook tussen de segmenten. Snel: “Zo is de CO2-stijging in het A-segment het hoogst, maar doordat de CO2-grenzen in de bpm-staffels zijn opgerekt, daalt de bpm toch.”

Opvallend is dat de procentuele bpm-verlaging in het G-segment (waarin onder andere de Audi TT valt) het grootst is: de bpm die moet worden betaald is meer dan 15 procent lager. Hetzelfde geldt voor het C-segment. (Ford Focus, Volkswagen Golf). In dit segment ligt de gemiddelde CO2-waarde van de calculaties op 129 g/km en is de gemiddelde bpm 4.893 euro. In het B-segment is de uitstoot 132 g/km, maar de bpm lager (4.191 euro). “Dat komt doordat in het B-segment nauwelijks diesels zitten en in het C-segment des te meer”, is de verklaring van Snel.

 

autodisk bpm berekening

Na-inbouw

Wel ziet Snel dat CO2-verhogende opties, zoals zwaardere velgen, wel een effect hebben omdat die in de WLTP meegenomen worden. “De opties met de grootste kans op een CO2-verhoging zijn een trekhaak, panoramadak, subwoofer, grotere en bredere velgen en een reservewiel. Je kan gemiddeld uit gaan van 1 gram extra per optie. Voor velgen geldt een zeer sterk verhogend effect; naarmate de inchmaat groter wordt stijgt de extra CO2 uitstoot fors. We hebben uitstootverhogingen gemeten van rond de 10 gram voor 22 inch velgen. Ik denk dat de aftermarket velgenboeren gouden tijden tegemoet gaan.”

 Gemiddelde verschillen per segment

Segment  NEDC Prijs (€)  WLTP Prijs (€)  NEDC BPM  WLTP BPM  NEDC CO2  WLTP CO2  Prijs stijging  BPM stijging  CO2 stijging 
                         14.852                         15.064              2.371           2.204 94 117 1% -7% 20%
                         25.692                         25.864              4.585           4.191 110 132 1% -9% 17%
                         32.358                         31.980              5.788           4.893 110 129 -1% -15% 15%
                         51.125                         50.937              9.279           7.999 120 138 0% -14% 13%
                         73.763                         74.438           10.012           9.385 116 135 1% -6% 14%
                       136.815                       136.275           20.226         18.200 138 154 0% -10% 10%
                         70.965                         68.270           19.471         16.317 163 182 -4% -16% 10%
                       156.317                       154.634           32.894         29.988 200 225 -1% -9% 11%
                         38.332                         38.523              7.311           7.152 114 138 0% -2% 17%
                         45.162                         45.305              9.020           8.867 122 146 0% -2% 16%
                       134.002                       136.213           36.203         37.742 186 216 2% 4% 14%

Bron: Autodisk, bewerking: Automotive

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.