EU scherpt emissienorm aan: 50 procent CO2-reductie in 2030

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Europese Commissie beoogt een CO2-reductie van 55 procent in 2030. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie streeft ernaar de CO2-uitstoot van de industrie in 2030 te verlagen met 55 procent. Tot nu stond er een reductie van 40 procent gepland, maar die ambitie wordt nu verhoogd. Dat maakte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, vandaag bekend tijdens de Staat van de Unie.

Voor het reduceren van de koolstofdioxine-uitstoot is een extra investering van 350 miljoen euro benodigd door de EU-landen. Een deel van het bedrag is bestemd voor het stimuleren van de ontwikkeling van schonere auto’s en zonne-, wind- en waterstofenergie.

De hoge ambitie van de Europese Commissie leidt ook tot het aanscherpen van de doelstellingen van auto’s. Vorig jaar nam de Europese Unie wetgeving aan die autofabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen ten opzichte van 2021. Die norm is nu aangescherpt naar 50 procent, zo blijkt uit een effectenstudie van de Europese Commissie. Of die doelstelling te behalen valt, is een tweede, aangezien uit een onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot van auto’s blijft stijgen. Autofabrikantenkoepel Acea vroeg eerder dit jaar om uitstel van de nieuwe emissienormen.

Terug naar tekentafel

Acea stelt dat de hoge klimaatambitie van de EU moet worden gekoppeld aan beleid, omdat de doelstellingen anders niet haalbaar zijn. De branchevereniging pleit er voor om deze beleidsmaatregelen eerst vorm te geven en daarna terug te keren naar de tekentafel om de doelstellingen, die vorig jaar zijn vastgesteld, te verhogen, aldus het persbericht van Acea. Hiermee doelt de organisatie op het verbeteren van de laadinfrastructuur in de EU. Ook wenst de koepelorganisatie dat voor de handel in emissierechten (ETS) een koolstofprijs gehanteerd wordt, zodat veranderingen mogelijk zijn.

Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea, begrijpt de Europese wens om een voortrekkersrol te spelen op het gebied van klimaatmaatregelingen. “We hebben echter een verschuiving in de regelgeving nodig om ervoor te zorgen dat alle juiste faciliterende factoren worden veiliggesteld. Tot dat moment is het moeilijk te voorspellen wat een realistisch scenario is als het gaat om de toekomstige CO2-doelstellingen.”. Volgens Acea vergen de ambitieuze doelstellingen van de Europese Commissie enorme extra investeringen van de auto-industrie, juist op het moment dat de industrie getroffen is door het coronaviruscrisis.

William Todts, directeur van Transport & Environment, noemt het voorstel het meest ambitieuze klimaatinitiatief ter wereld. “De EU wordt volwassen op het gebied van de klimaatcrisis. De basis hierin is de CO2-norm die ervoor zorgt dat auto- en vrachtwagenfabrikanten veel meer EV’s gaan fabriceren.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

EU scherpt emissienorm aan: 50 procent CO2-reductie in 2030 | Automotive Online

EU scherpt emissienorm aan: 50 procent CO2-reductie in 2030

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Europese Commissie beoogt een CO2-reductie van 55 procent in 2030. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie streeft ernaar de CO2-uitstoot van de industrie in 2030 te verlagen met 55 procent. Tot nu stond er een reductie van 40 procent gepland, maar die ambitie wordt nu verhoogd. Dat maakte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, vandaag bekend tijdens de Staat van de Unie.

Voor het reduceren van de koolstofdioxine-uitstoot is een extra investering van 350 miljoen euro benodigd door de EU-landen. Een deel van het bedrag is bestemd voor het stimuleren van de ontwikkeling van schonere auto’s en zonne-, wind- en waterstofenergie.

De hoge ambitie van de Europese Commissie leidt ook tot het aanscherpen van de doelstellingen van auto’s. Vorig jaar nam de Europese Unie wetgeving aan die autofabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen ten opzichte van 2021. Die norm is nu aangescherpt naar 50 procent, zo blijkt uit een effectenstudie van de Europese Commissie. Of die doelstelling te behalen valt, is een tweede, aangezien uit een onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot van auto’s blijft stijgen. Autofabrikantenkoepel Acea vroeg eerder dit jaar om uitstel van de nieuwe emissienormen.

Terug naar tekentafel

Acea stelt dat de hoge klimaatambitie van de EU moet worden gekoppeld aan beleid, omdat de doelstellingen anders niet haalbaar zijn. De branchevereniging pleit er voor om deze beleidsmaatregelen eerst vorm te geven en daarna terug te keren naar de tekentafel om de doelstellingen, die vorig jaar zijn vastgesteld, te verhogen, aldus het persbericht van Acea. Hiermee doelt de organisatie op het verbeteren van de laadinfrastructuur in de EU. Ook wenst de koepelorganisatie dat voor de handel in emissierechten (ETS) een koolstofprijs gehanteerd wordt, zodat veranderingen mogelijk zijn.

Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van Acea, begrijpt de Europese wens om een voortrekkersrol te spelen op het gebied van klimaatmaatregelingen. “We hebben echter een verschuiving in de regelgeving nodig om ervoor te zorgen dat alle juiste faciliterende factoren worden veiliggesteld. Tot dat moment is het moeilijk te voorspellen wat een realistisch scenario is als het gaat om de toekomstige CO2-doelstellingen.”. Volgens Acea vergen de ambitieuze doelstellingen van de Europese Commissie enorme extra investeringen van de auto-industrie, juist op het moment dat de industrie getroffen is door het coronaviruscrisis.

William Todts, directeur van Transport & Environment, noemt het voorstel het meest ambitieuze klimaatinitiatief ter wereld. “De EU wordt volwassen op het gebied van de klimaatcrisis. De basis hierin is de CO2-norm die ervoor zorgt dat auto- en vrachtwagenfabrikanten veel meer EV’s gaan fabriceren.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.