Steden mogen vanaf 2025 zero-emissiezones instellen voor bestelwagens

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het kabinet wil ondernemers tegemoet komen voor overstap naar schone bestelbusjes. (Foto: Shutterstock)

Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om zero-emissie gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen komen die geen uitlaatgassen uitstoten. Om ondernemers die moeten overstappen naar een schone bestelbus of vrachtwagen tegemoet te komen, komt het kabinet met fiscale voordelen en subsidies. Zo meldt het Ministerie van IenW vandaag in een persbericht. Het ministerie meldt niet hoeveel geld er beschikbaar zal komen. 

Overgangsfase

Mede vanwege de coronacrisis krijgen ondernemers die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben en toch in zo’n zone moeten zijn, wat langer de tijd: in 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s en in 2029 voor vrachtwagens. Het kabinet wil ondernemers tegemoet komen in de aanschafkosten. Ook kunnen ondernemers tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor subsidie en zijn er fiscale regelingen die het investeren in een schonere bedrijfswagen aantrekkelijker maken.

Volgens het persbericht geeft het kabinet hiermee gehoor aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot. “Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IenW. 

RAI Vereniging zegt blij te zijn met het besluit over de zero-emissie stadslogistiek. Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, is het essentieel dat het goederenvervoer in ons land overgaat naar zero emissie. “Het is van belang dat dit op een realistische manier gebeurt waarbij ondernemers voldoende tijd hebben om hun wagenpark te vergroenen.”

Vier jaar

Steden die vanaf 2025 een emissieloze zone willen invoeren, moeten dat minimaal vier jaar van te voren aankondigen. In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero-emissie zones invoeren voor stadslogistiek. Het is onbekend of plug-ins, die met behulp van geofencing binnen steden emissieloos rijden, in aanmerking komen.

Ook voor personenauto’s kunnen steden gaan werken met milieuzones. Het kabinet biedt gemeenten daarvoor twee varianten. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Steden mogen vanaf 2025 zero-emissiezones instellen voor bestelwagens | Automotive Online

Steden mogen vanaf 2025 zero-emissiezones instellen voor bestelwagens

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het kabinet wil ondernemers tegemoet komen voor overstap naar schone bestelbusjes. (Foto: Shutterstock)

Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om zero-emissie gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen komen die geen uitlaatgassen uitstoten. Om ondernemers die moeten overstappen naar een schone bestelbus of vrachtwagen tegemoet te komen, komt het kabinet met fiscale voordelen en subsidies. Zo meldt het Ministerie van IenW vandaag in een persbericht. Het ministerie meldt niet hoeveel geld er beschikbaar zal komen. 

Overgangsfase

Mede vanwege de coronacrisis krijgen ondernemers die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben en toch in zo’n zone moeten zijn, wat langer de tijd: in 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s en in 2029 voor vrachtwagens. Het kabinet wil ondernemers tegemoet komen in de aanschafkosten. Ook kunnen ondernemers tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor subsidie en zijn er fiscale regelingen die het investeren in een schonere bedrijfswagen aantrekkelijker maken.

Volgens het persbericht geeft het kabinet hiermee gehoor aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot. “Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IenW. 

RAI Vereniging zegt blij te zijn met het besluit over de zero-emissie stadslogistiek. Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, is het essentieel dat het goederenvervoer in ons land overgaat naar zero emissie. “Het is van belang dat dit op een realistische manier gebeurt waarbij ondernemers voldoende tijd hebben om hun wagenpark te vergroenen.”

Vier jaar

Steden die vanaf 2025 een emissieloze zone willen invoeren, moeten dat minimaal vier jaar van te voren aankondigen. In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero-emissie zones invoeren voor stadslogistiek. Het is onbekend of plug-ins, die met behulp van geofencing binnen steden emissieloos rijden, in aanmerking komen.

Ook voor personenauto’s kunnen steden gaan werken met milieuzones. Het kabinet biedt gemeenten daarvoor twee varianten. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.