Staatssecretaris Van Veldhoven verruimt norm apk-roetfiltertest

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De controle op een goed functionerend roetfilter wordt als het aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven ligt toegevoegd aan de apk dieselauto's. (Foto: Shutterstock)

De apk voor dieselauto’s wordt vanaf 1 juli 2022 uitgebreid met een roetfiltertest om te controleren of de auto een werkend roetfilter heeft. Dat voorstel dient staatssecretaris Stientje van Veldhoven van I&W in bij de Tweede Kamer. Hierdoor wordt het gebruik van een roetdeeltjesteller noodzakelijk, mits de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel.

Doormiddel van het gebruik van de deeltjesteller kan men tijdens de apk-keuring controleren of niet goed werkende filters op een Euro5 en Euro6 dielselmotor vervangen of gerepareerd worden. Het verbod op het verwijderen van roetfilters wordt hiermee eveneens gewaarborgd, volgens branchevereniging RAI. Lees ook onze analyse: Roetdeeltjesteller levert een prima businesscase op voor de autobranche.

De RAI Vereniging is blij met de invoering van de controle op het roetfilter tijdens de apk-keuring, zegt voorzitter Steven van Eijck. Zodoende is het volgens de branchevereniging mogelijk om effectief toezicht te houden en gezonde mobiliteit mogelijk te maken. “Dankzij de invoering van de fijnstofmeter worden zo’n 825 duizend personenauto’s en 622 duizend straks onderworpen aan een fijnstofmeting aan de uitlaat. Zo zorgen wij ervoor dat naast nieuwe auto’s, ook het rijdend wagenpark zo schoon mogelijk blijft.”

Uitbreiding

Pim Pijper, sales & marketing manager van VL Test Solutions dat een roetdeeltjesteller op de markt brengt, is blij met de uitbreiding van de roetfiltertest. “Dat is goed nieuws, wat ook geldt voor de gehele sector. Hierdoor wordt de apk-keuring immers verder geprofessionaliseerd door middel van het gebruik van de roetdeeltjesteller. Doordat de APK wordt uitgevoerd bij het autobedrijf, blijft er actief klantcontact in de werkplaats, iets wat wenselijk is voor de branche.”

Naast VLT biedt ook TEN-TBA een door het NMI-gecertificeerde deeltjesteller aan, waarbij Pijper verwacht dat andere fabrikanten snel zullen volgen. “Wij merken dat de markt enthousiast reageert op onze deeltjesteller”, aldus Pijper. Hij geeft desgevraagd geen details over het aantal bestellingen dat de fabrikant tot nog toe heeft ontvangen.

Verruiming

Of de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel van de staatssecretaris is afwachten, aangezien een kamerbrede meerderheid voor de jaarwisseling een VVD-motie steunde tegen een wijziging in de apk voor dieselauto’s. De VVD vreest dat 125.000 dieselauto’s niet door de apk zouden komen door de strengere norm. Aan de hand van deze motie heeft Van Veldhoven de afkeurnorm voor auto’s vanaf 2015 versoepeld van 250 duizend naar 1 miljoen deeltjes per kubieke centimeter. “Met deze ruimere norm zorg ik dat bij de invulling meer de focus wordt gelegd op het aanpakken van met opzet verwijderde roetfilters in plaats van op roetfilters die iets minder goed functioneren”, schrijft de bewindsvrouw in een kamerbrief aan de Tweede Kamer. Een verdere verruiming van de norm is volgen haar niet mogelijk omdat dan ook auto’s met opzettelijk verwijderde roetfilters door de test komen. In haar eerste voorstel stelde ze nog dat er bij meer dan 250.000 deeltjes per kubieke centimeter sprake is van een defect of verwijderd roetfilter.

Tevens voert zij een verruiming van de overgangsregeling door, van 4 naar 6 jaar; deze regeling geldt nu voor auto’s tussen de bouwjaren 2011-2016. Hierdoor vallen 540 duizend personenauto’s onder de overgangsregeling, in plaats van 350 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Staatssecretaris Van Veldhoven verruimt norm apk-roetfiltertest | Automotive Online

Staatssecretaris Van Veldhoven verruimt norm apk-roetfiltertest

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De controle op een goed functionerend roetfilter wordt als het aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven ligt toegevoegd aan de apk dieselauto's. (Foto: Shutterstock)

De apk voor dieselauto’s wordt vanaf 1 juli 2022 uitgebreid met een roetfiltertest om te controleren of de auto een werkend roetfilter heeft. Dat voorstel dient staatssecretaris Stientje van Veldhoven van I&W in bij de Tweede Kamer. Hierdoor wordt het gebruik van een roetdeeltjesteller noodzakelijk, mits de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel.

Doormiddel van het gebruik van de deeltjesteller kan men tijdens de apk-keuring controleren of niet goed werkende filters op een Euro5 en Euro6 dielselmotor vervangen of gerepareerd worden. Het verbod op het verwijderen van roetfilters wordt hiermee eveneens gewaarborgd, volgens branchevereniging RAI. Lees ook onze analyse: Roetdeeltjesteller levert een prima businesscase op voor de autobranche.

De RAI Vereniging is blij met de invoering van de controle op het roetfilter tijdens de apk-keuring, zegt voorzitter Steven van Eijck. Zodoende is het volgens de branchevereniging mogelijk om effectief toezicht te houden en gezonde mobiliteit mogelijk te maken. “Dankzij de invoering van de fijnstofmeter worden zo’n 825 duizend personenauto’s en 622 duizend straks onderworpen aan een fijnstofmeting aan de uitlaat. Zo zorgen wij ervoor dat naast nieuwe auto’s, ook het rijdend wagenpark zo schoon mogelijk blijft.”

Uitbreiding

Pim Pijper, sales & marketing manager van VL Test Solutions dat een roetdeeltjesteller op de markt brengt, is blij met de uitbreiding van de roetfiltertest. “Dat is goed nieuws, wat ook geldt voor de gehele sector. Hierdoor wordt de apk-keuring immers verder geprofessionaliseerd door middel van het gebruik van de roetdeeltjesteller. Doordat de APK wordt uitgevoerd bij het autobedrijf, blijft er actief klantcontact in de werkplaats, iets wat wenselijk is voor de branche.”

Naast VLT biedt ook TEN-TBA een door het NMI-gecertificeerde deeltjesteller aan, waarbij Pijper verwacht dat andere fabrikanten snel zullen volgen. “Wij merken dat de markt enthousiast reageert op onze deeltjesteller”, aldus Pijper. Hij geeft desgevraagd geen details over het aantal bestellingen dat de fabrikant tot nog toe heeft ontvangen.

Verruiming

Of de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel van de staatssecretaris is afwachten, aangezien een kamerbrede meerderheid voor de jaarwisseling een VVD-motie steunde tegen een wijziging in de apk voor dieselauto’s. De VVD vreest dat 125.000 dieselauto’s niet door de apk zouden komen door de strengere norm. Aan de hand van deze motie heeft Van Veldhoven de afkeurnorm voor auto’s vanaf 2015 versoepeld van 250 duizend naar 1 miljoen deeltjes per kubieke centimeter. “Met deze ruimere norm zorg ik dat bij de invulling meer de focus wordt gelegd op het aanpakken van met opzet verwijderde roetfilters in plaats van op roetfilters die iets minder goed functioneren”, schrijft de bewindsvrouw in een kamerbrief aan de Tweede Kamer. Een verdere verruiming van de norm is volgen haar niet mogelijk omdat dan ook auto’s met opzettelijk verwijderde roetfilters door de test komen. In haar eerste voorstel stelde ze nog dat er bij meer dan 250.000 deeltjes per kubieke centimeter sprake is van een defect of verwijderd roetfilter.

Tevens voert zij een verruiming van de overgangsregeling door, van 4 naar 6 jaar; deze regeling geldt nu voor auto’s tussen de bouwjaren 2011-2016. Hierdoor vallen 540 duizend personenauto’s onder de overgangsregeling, in plaats van 350 duizend.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.