Bovag: Belastingplan 2022 frustreert de opmars van EV

Prinsjesdag • De branchevereniging roept de politiek op om de verhoging van de bijtelling en de versnelde verlaging van de cap voor privégebruik terug te draaien. Ook de VNA is teleurgesteld over de plannen.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De verhoging van de bijtelling voor EV's frustreert de opmars emissievrije auto, aldus Bovag. (Foto: Shutterstock)

De Bovag vindt dat de klimaatambities van Nederland in de wielen worden gereden door de plannen van het demissionaire kabinet om de bijtelling voor elektrische auto’s op 1 januari te verhogen van 12 naar 16 procent en de kortingsgrens versneld te verlagen van 45 duizend naar 35 duizend euro volgend jaar. Zo laat de branchevereniging weten in reactie op de Miljoenennota die vandaag tijdens Prinsjesdag is gepresenteerd.

Volgens Bovag speelt de EV een cruciale rol in de klimaatambitie van ons land en moet de opmars daarvan niet gefrustreerd worden door de bijtelling nu al te verhogen. En ook niet door de beschikbare aankoopsubsidies voor particulieren met de handrem erop uit te delen. Dat daar nu wat geld bijkomt, doet daar niks aan af, zo laat de branchevereniging weten.

Terugdraaien

Het verhogen van de bijtelling van 8 naar 12 procent dit jaar heeft een daling van de nieuwverkoop van EV tot gevolg gehad van 20,5 procent in 2020 tot 18 procent van het totaal aantal nieuwe verkopen in 2021, aldus Bovag. De verhoging van de bijtelling in 2022 zal de duurzaamheidsdoelstelling verder uit zicht doen raken. Bovag roept de politiek in Den Haag dan ook op om de verhoging van de bijtelling en de versnelde verlaging van de cap voor het privégebruik van nul emissie auto’s terug te draaien zodat duurzame automobiliteit het noodzakelijke zetje krijgt en de klimaatdoelstellingen van Nederland en Europa in het vizier blijven.

Onzekerheid

Ook pleit Bovag ervoor om de zogenoemde ‘jaarschotten’ uit de subsidieregeling voor particuliere EV-aanschaf te halen en het totale budget voor nieuwe en gebruikte auto’s per direct beschikbaar te stellen. Op die manier zou sneller meer CO2-winst kunnen worden behaald en wordt bij consumenten meer onzekerheid en terughoudendheid weggenomen.

Volgens de branchevereniging moet de bijtelling voor EV’s volgend jaar op 12 procent worden gehouden (tot maximaal 40 duizend euro van de aanschafprijs), zodat de instroom van EV’s wordt versneld. 

Teleurstelling VNA 

Ook Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn dat de bijtelling naar 16 procent gaat. “En, het plafond ook nog eens wordt verlaagd naar 35 duizend euro. Er is opnieuw geen gehoor gegeven aan de brede maatschappelijke roep vanuit de mobiliteitssector, maar ook vanuit de duurzaamheidsstakeholders om de bijtelling op 12 procent te laten. Zoals aangegeven met het Autobelastingplan van de coalitie moet juist deze jaren en vooral via de zakelijke markt, de basis worden gelegd voor maximaal veel zero emissie kilometers richting 2030 en een doorstroom van elektrische auto’s richting de tweedehands markt. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers zal alle steun nodig blijven hebben, ook in 2022. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering met de juiste snelheid gaat lukken. Het extra geld dat er leek te zijn gaat nu vooral op aan dekking van de autonome groei. Dat noemen we een sigaar uit eigen doos.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bovag: Belastingplan 2022 frustreert de opmars van EV | Automotive Online

Bovag: Belastingplan 2022 frustreert de opmars van EV

Prinsjesdag • De branchevereniging roept de politiek op om de verhoging van de bijtelling en de versnelde verlaging van de cap voor privégebruik terug te draaien. Ook de VNA is teleurgesteld over de plannen.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De verhoging van de bijtelling voor EV's frustreert de opmars emissievrije auto, aldus Bovag. (Foto: Shutterstock)

De Bovag vindt dat de klimaatambities van Nederland in de wielen worden gereden door de plannen van het demissionaire kabinet om de bijtelling voor elektrische auto’s op 1 januari te verhogen van 12 naar 16 procent en de kortingsgrens versneld te verlagen van 45 duizend naar 35 duizend euro volgend jaar. Zo laat de branchevereniging weten in reactie op de Miljoenennota die vandaag tijdens Prinsjesdag is gepresenteerd.

Volgens Bovag speelt de EV een cruciale rol in de klimaatambitie van ons land en moet de opmars daarvan niet gefrustreerd worden door de bijtelling nu al te verhogen. En ook niet door de beschikbare aankoopsubsidies voor particulieren met de handrem erop uit te delen. Dat daar nu wat geld bijkomt, doet daar niks aan af, zo laat de branchevereniging weten.

Terugdraaien

Het verhogen van de bijtelling van 8 naar 12 procent dit jaar heeft een daling van de nieuwverkoop van EV tot gevolg gehad van 20,5 procent in 2020 tot 18 procent van het totaal aantal nieuwe verkopen in 2021, aldus Bovag. De verhoging van de bijtelling in 2022 zal de duurzaamheidsdoelstelling verder uit zicht doen raken. Bovag roept de politiek in Den Haag dan ook op om de verhoging van de bijtelling en de versnelde verlaging van de cap voor het privégebruik van nul emissie auto’s terug te draaien zodat duurzame automobiliteit het noodzakelijke zetje krijgt en de klimaatdoelstellingen van Nederland en Europa in het vizier blijven.

Onzekerheid

Ook pleit Bovag ervoor om de zogenoemde ‘jaarschotten’ uit de subsidieregeling voor particuliere EV-aanschaf te halen en het totale budget voor nieuwe en gebruikte auto’s per direct beschikbaar te stellen. Op die manier zou sneller meer CO2-winst kunnen worden behaald en wordt bij consumenten meer onzekerheid en terughoudendheid weggenomen.

Volgens de branchevereniging moet de bijtelling voor EV’s volgend jaar op 12 procent worden gehouden (tot maximaal 40 duizend euro van de aanschafprijs), zodat de instroom van EV’s wordt versneld. 

Teleurstelling VNA 

Ook Renate Hemerik, voorzitter van de VNA, laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn dat de bijtelling naar 16 procent gaat. “En, het plafond ook nog eens wordt verlaagd naar 35 duizend euro. Er is opnieuw geen gehoor gegeven aan de brede maatschappelijke roep vanuit de mobiliteitssector, maar ook vanuit de duurzaamheidsstakeholders om de bijtelling op 12 procent te laten. Zoals aangegeven met het Autobelastingplan van de coalitie moet juist deze jaren en vooral via de zakelijke markt, de basis worden gelegd voor maximaal veel zero emissie kilometers richting 2030 en een doorstroom van elektrische auto’s richting de tweedehands markt. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers zal alle steun nodig blijven hebben, ook in 2022. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering met de juiste snelheid gaat lukken. Het extra geld dat er leek te zijn gaat nu vooral op aan dekking van de autonome groei. Dat noemen we een sigaar uit eigen doos.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.