ANWB: Kabinet steekt onvoldoende geld in infrastructuur

Prinsjesdag • Volgens de wielrijdersbond neemt het uitgestelde onderhoud toe, met een groter risico op storingen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
Den Haag moet meer investeren in infrastructuur, vindt de ANWB. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet stelt onvoldoende geld beschikbaar voor beheer en onderhoud van het Nederlandse wegennet, vindt wielrijdersbond ANWB. Tijdens Prinsjesdag maakte het Kabinet voor 2022 een investering van 3,6 miljard euro bekend. Dat is volgens de ANWB te weinig om de infrastructuur op het gewenste peil te brengen. Dat blijkt uit een statement van de wielrijdersbond.

Reparatie en vervanging

Doordat de infrastructuur achter blijft neemt het uitgestelde onderhoud toe, met een groter risico op storingen, stelt de ANWB. Een volgend kabinet moet volgens de bond extra middelen vrijmaken voor onderhoud, reparatie en vervanging van wegen, bruggen, viaducten en tunnels. Volgens de organisatie, die deel uitmaakt van de Mobiliteitsalliantie, is een groot deel daarvan aan het eind van hun levensduur. Om de infrastructuur aan te pakken zijn tot 2030 extra investeringen van 30 miljard euro nodig, stelt de Mobiliteitsalliantie.

De wielrijdersbond noemt het daarnaast onbegrijpelijk dat het kabinet voor 2022 slechts 50 miljoen euro vrijmaakt voor het bevorderen van de verkeersveiligheid, terwijl het aantal verkeersslachtoffers in 2020 met 610 dodelijke slachtoffers langzaam daalt. Zodoende is een halvering van het aantal verkeersdoden in 2030 en nul verkeersdoden in 2050, doelstellingen van de EU, volgens de bond onhaalbaar. Volgens de ANWB is er de komende 30 jaar minimaal 15 miljard euro nodig om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook de verkeersveiligheidscoalitie, waaraan onder andere brancheorganisatie Bovag en VNA zich hebben verbonden, vindt dat er miljarden euro’s extra geïnvesteerd moeten worden in verkeersveiligheid.

Ook de andere leden van de Mobiliteitsalliantie, zoals RAI Vereniging, VNA en de Bovag, zijn ontevreden over de investeringen en maatregelen die op Prinsjesdag bekend zijn gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

ANWB: Kabinet steekt onvoldoende geld in infrastructuur | Automotive Online

ANWB: Kabinet steekt onvoldoende geld in infrastructuur

Prinsjesdag • Volgens de wielrijdersbond neemt het uitgestelde onderhoud toe, met een groter risico op storingen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
Den Haag moet meer investeren in infrastructuur, vindt de ANWB. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet stelt onvoldoende geld beschikbaar voor beheer en onderhoud van het Nederlandse wegennet, vindt wielrijdersbond ANWB. Tijdens Prinsjesdag maakte het Kabinet voor 2022 een investering van 3,6 miljard euro bekend. Dat is volgens de ANWB te weinig om de infrastructuur op het gewenste peil te brengen. Dat blijkt uit een statement van de wielrijdersbond.

Reparatie en vervanging

Doordat de infrastructuur achter blijft neemt het uitgestelde onderhoud toe, met een groter risico op storingen, stelt de ANWB. Een volgend kabinet moet volgens de bond extra middelen vrijmaken voor onderhoud, reparatie en vervanging van wegen, bruggen, viaducten en tunnels. Volgens de organisatie, die deel uitmaakt van de Mobiliteitsalliantie, is een groot deel daarvan aan het eind van hun levensduur. Om de infrastructuur aan te pakken zijn tot 2030 extra investeringen van 30 miljard euro nodig, stelt de Mobiliteitsalliantie.

De wielrijdersbond noemt het daarnaast onbegrijpelijk dat het kabinet voor 2022 slechts 50 miljoen euro vrijmaakt voor het bevorderen van de verkeersveiligheid, terwijl het aantal verkeersslachtoffers in 2020 met 610 dodelijke slachtoffers langzaam daalt. Zodoende is een halvering van het aantal verkeersdoden in 2030 en nul verkeersdoden in 2050, doelstellingen van de EU, volgens de bond onhaalbaar. Volgens de ANWB is er de komende 30 jaar minimaal 15 miljard euro nodig om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook de verkeersveiligheidscoalitie, waaraan onder andere brancheorganisatie Bovag en VNA zich hebben verbonden, vindt dat er miljarden euro’s extra geïnvesteerd moeten worden in verkeersveiligheid.

Ook de andere leden van de Mobiliteitsalliantie, zoals RAI Vereniging, VNA en de Bovag, zijn ontevreden over de investeringen en maatregelen die op Prinsjesdag bekend zijn gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.