Klimaatplannen overheid: Bovag wil lagere EV-bijtelling, RAI subsidie voor plug-in

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het kabinet wil EV vanaf 2025 verplichten voor leaserijder. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging zijn erover te spreken dat het kabinet nadenkt over een stimuleringsbeleid voor duurzaam vervoer na 2025, maar plaatsen wel kanttekeningen bij de ideeën die er nu over naar buiten komen. Zo zou staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW zinnen op een EV-only beleid voor zakelijk ingezette auto’s.

Volgens de Bovag is de markt echter nog niet klaar voor een dergelijke maatregel. “In deze fase van de transitie zijn  geen voorstander van verbieden of uitsluiten. We zitten nog steeds in een overgangsfase met een beperkt aanbod elektrische auto’s. En belangrijker, hiermee wordt de zakelijk rijder opgescheept met hogere lasten omdat de bijtelling na 2025 voor EV naar 22 procent gaat“, aldus de brancheorganisatie. Daarom zou het plan gepaard moeten gaan met een verlaging van de bijtelling op elektrische auto’s, in plaats van een verhoging. “Anders jaag je mensen uit de leaseauto en die heb je nu juist nodig om een gezonde tweedehandsautomarkt voor EV te realiseren”, aldus de branchevereniging. “Daarnaast moet de regeling wel een hardheidsclausule hebben, als voor bepaalde toepassingen in bedrijven de EV nog geen oplossing biedt.”

RAI Vereniging: waterstof

RAI Vereniging pleit, naast de continuering van de huidige fiscale maatregelen, ook voor een sterkere inzet van andere schone en zuinige technologieën, zoals waterstof en (plug-in) hybride. Ook zou er meer aandacht moeten komen voor de vergroening van het rijdende wagenpark via stimulering van klimaat neutrale hernieuwbare of synthetische brandstoffen, aldus de RAI Vereniging in een reactie. In Europees verband deed onder andere de Duitse regering onlangs een vergelijkbare oproep.

De branchevereniging voor auto-importeurs verwacht wel dat, door de snelle groei van het aantal elektrische modellen op de markt, de gebruikskosten voor EV’s in 2025 vergelijkbaar of zelfs lager zijn dan die van een auto met verbrandingsmotor. “Hierdoor stappen steeds meer bedrijven vrijwillig over op EV. Dit is ook belangrijk voor de doorstroom van voldoende elektrische auto’s uit de leasemarkt naar de gebruikte markt voor particulieren.” In Nederland is er een werkgeversconsortium dat zich al heeft gecommitteerd aan een EV-only beleid voor het wagenpark.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Klimaatplannen overheid: Bovag wil lagere EV-bijtelling, RAI subsidie voor plug-in | Automotive Online

Klimaatplannen overheid: Bovag wil lagere EV-bijtelling, RAI subsidie voor plug-in

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het kabinet wil EV vanaf 2025 verplichten voor leaserijder. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging zijn erover te spreken dat het kabinet nadenkt over een stimuleringsbeleid voor duurzaam vervoer na 2025, maar plaatsen wel kanttekeningen bij de ideeën die er nu over naar buiten komen. Zo zou staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW zinnen op een EV-only beleid voor zakelijk ingezette auto’s.

Volgens de Bovag is de markt echter nog niet klaar voor een dergelijke maatregel. “In deze fase van de transitie zijn  geen voorstander van verbieden of uitsluiten. We zitten nog steeds in een overgangsfase met een beperkt aanbod elektrische auto’s. En belangrijker, hiermee wordt de zakelijk rijder opgescheept met hogere lasten omdat de bijtelling na 2025 voor EV naar 22 procent gaat“, aldus de brancheorganisatie. Daarom zou het plan gepaard moeten gaan met een verlaging van de bijtelling op elektrische auto’s, in plaats van een verhoging. “Anders jaag je mensen uit de leaseauto en die heb je nu juist nodig om een gezonde tweedehandsautomarkt voor EV te realiseren”, aldus de branchevereniging. “Daarnaast moet de regeling wel een hardheidsclausule hebben, als voor bepaalde toepassingen in bedrijven de EV nog geen oplossing biedt.”

RAI Vereniging: waterstof

RAI Vereniging pleit, naast de continuering van de huidige fiscale maatregelen, ook voor een sterkere inzet van andere schone en zuinige technologieën, zoals waterstof en (plug-in) hybride. Ook zou er meer aandacht moeten komen voor de vergroening van het rijdende wagenpark via stimulering van klimaat neutrale hernieuwbare of synthetische brandstoffen, aldus de RAI Vereniging in een reactie. In Europees verband deed onder andere de Duitse regering onlangs een vergelijkbare oproep.

De branchevereniging voor auto-importeurs verwacht wel dat, door de snelle groei van het aantal elektrische modellen op de markt, de gebruikskosten voor EV’s in 2025 vergelijkbaar of zelfs lager zijn dan die van een auto met verbrandingsmotor. “Hierdoor stappen steeds meer bedrijven vrijwillig over op EV. Dit is ook belangrijk voor de doorstroom van voldoende elektrische auto’s uit de leasemarkt naar de gebruikte markt voor particulieren.” In Nederland is er een werkgeversconsortium dat zich al heeft gecommitteerd aan een EV-only beleid voor het wagenpark.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.