Frankfurt moet inrijverbod voor diesels opleggen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De toelatingseisen voor de huidige milieuzone worden flink aangescherpt.(Foto: Shutterstock)

Dieselvoertuigen tot en met emissieklasse Euro 4 mogen vanaf 1 februari het centrum van Frankfurt niet meer in. Voor Euro 5 diesels geldt het verbod vanaf september volgend jaar. Dat besliste de rechtbank van Wiesbaden deze week in een rechtszaak tussen milieuorganisatie DUH en de lokale overheid.

Het is daarmee het strengste dieselverbod in Europa tot nu toe. Volgens de rechter is het verbod noodzakelijk omdat alle andere voorstellen vanuit de gemeente tot nu toe nog niet hebben geleid tot een effectieve vermindering van de stikstofdioxide-emissies.

Milieusticker

Het inrijverbod gaat gelden voor de huidige milieuzone van Frankfurt. Deze beslaat het gebied binnen de ringweg rond de stad. Frankfurt is een van de steden in Duitsland die al jaren een milieuzone heeft. Om erin te mogen rijden is een milieusticker nodig, een vereiste die ook geldt voor auto’s met een buitenlands kenteken. In het algemeen geldt dat dieselvoertuigen van voor 2001 en benzinevoertuigen van voor 1993 de milieuzones niet in mogen. 

DUH klaagde in totaal vier Duitse steden aan in de deelstaat Hessen. Frankfurt, Darmstadt, Wiesbaden en Offenbach. Er is al een inrijverbod voor oudere diesels in Hamburg. Bolwerk van de Duitse auto-industrie Stuttgart volgt in 2019. In ons land wil Arnhem volgend jaar een dieselverbod invoeren. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Frankfurt moet inrijverbod voor diesels opleggen | Automotive Online

Frankfurt moet inrijverbod voor diesels opleggen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
De toelatingseisen voor de huidige milieuzone worden flink aangescherpt.(Foto: Shutterstock)

Dieselvoertuigen tot en met emissieklasse Euro 4 mogen vanaf 1 februari het centrum van Frankfurt niet meer in. Voor Euro 5 diesels geldt het verbod vanaf september volgend jaar. Dat besliste de rechtbank van Wiesbaden deze week in een rechtszaak tussen milieuorganisatie DUH en de lokale overheid.

Het is daarmee het strengste dieselverbod in Europa tot nu toe. Volgens de rechter is het verbod noodzakelijk omdat alle andere voorstellen vanuit de gemeente tot nu toe nog niet hebben geleid tot een effectieve vermindering van de stikstofdioxide-emissies.

Milieusticker

Het inrijverbod gaat gelden voor de huidige milieuzone van Frankfurt. Deze beslaat het gebied binnen de ringweg rond de stad. Frankfurt is een van de steden in Duitsland die al jaren een milieuzone heeft. Om erin te mogen rijden is een milieusticker nodig, een vereiste die ook geldt voor auto’s met een buitenlands kenteken. In het algemeen geldt dat dieselvoertuigen van voor 2001 en benzinevoertuigen van voor 1993 de milieuzones niet in mogen. 

DUH klaagde in totaal vier Duitse steden aan in de deelstaat Hessen. Frankfurt, Darmstadt, Wiesbaden en Offenbach. Er is al een inrijverbod voor oudere diesels in Hamburg. Bolwerk van de Duitse auto-industrie Stuttgart volgt in 2019. In ons land wil Arnhem volgend jaar een dieselverbod invoeren. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.