CO2-uitstoot: Nederland niet langer braafste jongetje van de klas

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In 2015 lag de gemiddelde CO2-uitstoot (volgens fabrieksopgave) voor nieuwe auto’s op 101 gram per kilometer. Naar verwachting stijgt dit gemiddelde in de komende jaren; dit jaar stoten nieuwe auto’s gemiddeld al 110 gram per kilometer uit. Nederland gaat zeer waarschijnlijk zijn koppositie verliezen. Denemarken, Portugal en Griekenland scoorden in 2015 alle drie onder de 110 gram. 

Dat Nederland zo goed scoort op de Europese CO2-uitstoottabel is volgens Bovag te danken aan de fiscale voordelen voor zuinigere auto’s. Vorig jaar werden er veel auto’s met lage bijtelling geregistreerd.

Volgens Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, bevestigen de cijfers de sceptische houding van de organisatie tegenover de fiscale stimulansen. “Nederland is het braafste jongetje van de klas, maar de belastingbetaler draait hiervoor op. Doordat de CO2-uitstoot in Nederland gemiddeld laag ligt, hoeven de autofabrikanten in andere Europese landen minder hard te werken. Uiteindelijk kijkt de EU namelijk niet op nationaal, maar op Europees niveau gekeken naar de gemiddelde uitstoot door de nieuwe vloot van autofabrikanten..”

Ook Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, is niet overtuigd van het nut van de fiscale stimulans. In 2016 zijn de bijtellingstarieven veranderd. Vol-elektrische auto’s hebben een bijtelling van 4 procent, zuinige auto’s komen uit op 15 procent bijtelling. De minst zuinige auto’s hebben een bijtelling van 21 of 25 procent. In 2017 zijn er twee bijtellingstarieven: 4 procent voor vol-elektrische auto’s en 22 procent voor de rest.