Bovag teleurgesteld over milieuzone-voorstel minister

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Rotterdam was een van de eerste steden met een milieuzone. (Foto: Shutterstock)

Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren. Althans, als het aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) ligt, die hierover een voorstel naar de Tweede Kamer stuurde. “Dit systeem is eenvoudig, handhaafbaar en voorspelbaar”, schrijft ze. “Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt. Voor oldtimers, campers en voertuigen van mensen met een beperking maak ik in overleg met de gemeenten een uitzondering.” De invoering van milieuzones in onder meer Nederland en Duitsland zet de restwaarde van diesels onder druk,

Bovag en andere brancheorganisaties waarschuwen  al tijden voor het gevaar dat Nederland een lappendeken van verschillende milieuzones wordt als er geen landelijk regime komt. Onder meer Arnhem, Rotterdam en Maastricht voerden recentelijk milieuzones in. “Met het voorstel van Van Veldhoven bestaat die lappendeken nog steeds uit twee lappen, en dat is er één te veel. Het levert nog altijd onduidelijkheid voor automobilisten”, aldus Bovag. 

De komende tijd wordt het plan van Van Veldhoven nader uitgewerkt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.