Focwa herhaalt: prijsbodem door schadesturing is bereikt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Uit het onderzoek van Hoyhoy.nl blijkt dat bij 88 procent van de autoschadeverzekeringen aan schadesturing wordt gedaan, terwijl dat zes jaar geleden nog 74 procent was. Hoyhoy nam 78 autoverzekeringen van 36 verzekeraars onder de loep. De schadesturing vindt voornamelijk plaats door een lager (of geen) eigen risico te bieden bij gecontracteerde autoschadebedrijven.
Verzekeraars gebruiken schadesturing als één van de middelen om de markt van de autoverzekeringen rendabel te houden, stelt Brussel. Verzekeraars zelf stellen dat ze de verliezen die ze maken met hun autopolissen niet afwentelen op de schadebedrijven. Focwa-directeur Femke Teeling wil over het fenomeen schadesturing geen waardeoordeel geven. “Het is de realiteit en die trend zal zich nog verder doorzetten. Onze leden moeten daar keuzes in maken. Aan de andere kant blijven we overleggen met verzekeraars over de consequenties die schadesturing heeft voor de markt.” Lees hier een groot interview, dat vorige week is gepubliceerd, met Peter Brussel. Hierin vertelt hij onder meer over de moeizame samenwerking met Bovag.

Tariefdruk

Door schadesturing kunnen verzekeraars scherp geprijsde contracten met schadeherstellers afspreken. Focwa vraagt wederom aandacht voor de tariefdruk bij de bedrijven. “De afgelopen weken voerden we gesprekken met verzekeraars”, stelt Brussel. “Zij zien ook dat de prijsbodem is bereikt en dat er op andere manieren gezocht moet worden naar alternatieve manieren om de verzekering betaalbaar te houden voor consumenten. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van het herstel wel gegarandeerd blijven. Dat is een uitdaging die we graag samen oppakken.”

Gezond ondernemersklimaat

Teeling geeft daarbij aan dat het vooral belangrijk is dat er een gezond ondernemersklimaat blijft bestaan. “De bedrijven moeten economisch werken, maar zij moeten ook kunnen investeren in mensen en apparatuur. Dat is nodig om veiligheid en vakmanschap bij het herstel van schadeauto’s te waarborgen. Daarom eisen wij ook dat onze bedrijven voldoen aan de Focwa-standaard.” De invoering van dat kwaliteitskeurmerk lijkt wat vertraging op te lopen. Ongeveer de helft van de circa duizend Focwa-leden is nu gecertificeerd, terwijl de deadline voor het behalen is vastgesteld op 1 mei 2017.

Tegelijkertijd is Bovag afdeling Schadeherstel bezig een concurrerend keurmerk uit te rollen. Deze week werd bekend dat dealerholding PGA Nederland met zijn schadebedrijven switcht van Focwa naar Bovag. Beide organisaties zijn nog wel in gesprek over verdere samenwerking.

Het onderzoek van Hoyhoy.nl is hier in te zien. 

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.