Verbond van Verzekeraars wil verplichte ‘black box’ in elke auto

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De EDR slaat enkel gegevens op als de arbag uitklapt (foto: Shutterstock)

Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in een vandaag verschenen position paper.

Met een verplichte zwarte doos, ofwel een ‘event data recorder’ (EDR), komen bij een ongeluk snel de ongevalsomstandigheden beschikbaar. Dat scheelt de politie tijdrovende analyses en getuigenverklaringen. De registraties in een EDR kunnen ook veel duidelijk maken over het moment vlak voor en tijdens het ongeval.

“Wij pleiten voor een verplichte EDR, omdat het de verkeersveiligheid bevordert, schades sneller worden afgewikkeld en het fraude met verzekeringen vermindert”, stelt Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond. Het is de bedoeling dat alleen de politie de mogelijkheid krijgt om de EDR’s uit te lezen. Zo willen de verzekeraars de privacy waarborgen, vertelt Buis aan Automotive. “Alleen als de airbag van een auto wordt geactiveerd, wordt een korte periode voorafgaand aan het ongeval bewaard. Als er geen ongeval is, wordt informatie niet opgeslagen.”

Ook controle op belsignalen in de auto is mogelijk

Zo’n EDR verzamelt gegevens over locatie, snelheid en remgedrag van de auto. “Ook controle op belsignalen in de auto is bijvoorbeeld mogelijk”, stelt Buis. “Maar dat zijn politieke keuzes. Wij zeggen alleen: rust auto’s uit met een EDR. Ook de vraag of dat meteen voor alle auto’s moet gelden of enkel voor nieuwe, laten we aan de politiek over.”

Gevraagd naar extra kosten voor de automobilist denk Buis dat dat erg meevalt. “Bijna alle auto’s hebben al een soort EDR. Maar de manier waarop die werkt en uitgelezen moet worden is niet gestandaardiseerd. Als je daar een standaard in aanbrengt, hoeft dat de consument nauwelijks iets extra te kosten.”

Wie wordt eigenaar van de data? 

Het Verbond stelt in de position paper ook dat alle data die een auto nu al verzamelt, naar de eigenaar van het voertuig gaan en niet naar de fabrikant van de auto, zoals nu het geval is. Voertuigen verzamelen steeds meer data over het verkeer, het rijgedrag van de bestuurder, de prestaties en storingsmeldingen van de auto zelf. Die gegevens houden autofabrikanten voor zichzelf of ze worden verkocht aan belanghebbenden. Onder meer toeleveranciers, herstelbedrijven en verzekeraars hebben die gegevens nodig om goede producten te ontwikkelen. Het Verbond wil dat consumenten de baas worden over hun autodata, die – na toestemming van de consument – beschikbaar moet komen voor nuttige toepassingen, via een onafhankelijke, niet-commerciële instantie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Fred van Putten

    Daar gaan we weer! Natuurlijk is dat lekker voor de verzekeraars ,dan kunnen ze je er ook sneller uitgooien als je niet op het padje loopt of te hard rijd.Een nieuw soort sleepwet a la de wereld in de film,het boek 1984.Het volgende is dat we voor de ziektekosten verzekeraars een chip in ons lijf moeten accepteren zodat je bij te hoge bloeddruk,te dik of ongezond er ook gelijk uit kan.Vergeet niet dat de verzekeraars het meeste geld verdienen met uitsluiten of niet uitbetalen,voorbeelden kennen we allemaal.Paraplu geven als de zon schijnt en inleveren als het gaat regenen!

Verbond van Verzekeraars wil verplichte ‘black box’ in elke auto | Automotive Online

Verbond van Verzekeraars wil verplichte ‘black box’ in elke auto

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De EDR slaat enkel gegevens op als de arbag uitklapt (foto: Shutterstock)

Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in een vandaag verschenen position paper.

Met een verplichte zwarte doos, ofwel een ‘event data recorder’ (EDR), komen bij een ongeluk snel de ongevalsomstandigheden beschikbaar. Dat scheelt de politie tijdrovende analyses en getuigenverklaringen. De registraties in een EDR kunnen ook veel duidelijk maken over het moment vlak voor en tijdens het ongeval.

“Wij pleiten voor een verplichte EDR, omdat het de verkeersveiligheid bevordert, schades sneller worden afgewikkeld en het fraude met verzekeringen vermindert”, stelt Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond. Het is de bedoeling dat alleen de politie de mogelijkheid krijgt om de EDR’s uit te lezen. Zo willen de verzekeraars de privacy waarborgen, vertelt Buis aan Automotive. “Alleen als de airbag van een auto wordt geactiveerd, wordt een korte periode voorafgaand aan het ongeval bewaard. Als er geen ongeval is, wordt informatie niet opgeslagen.”

Ook controle op belsignalen in de auto is mogelijk

Zo’n EDR verzamelt gegevens over locatie, snelheid en remgedrag van de auto. “Ook controle op belsignalen in de auto is bijvoorbeeld mogelijk”, stelt Buis. “Maar dat zijn politieke keuzes. Wij zeggen alleen: rust auto’s uit met een EDR. Ook de vraag of dat meteen voor alle auto’s moet gelden of enkel voor nieuwe, laten we aan de politiek over.”

Gevraagd naar extra kosten voor de automobilist denk Buis dat dat erg meevalt. “Bijna alle auto’s hebben al een soort EDR. Maar de manier waarop die werkt en uitgelezen moet worden is niet gestandaardiseerd. Als je daar een standaard in aanbrengt, hoeft dat de consument nauwelijks iets extra te kosten.”

Wie wordt eigenaar van de data? 

Het Verbond stelt in de position paper ook dat alle data die een auto nu al verzamelt, naar de eigenaar van het voertuig gaan en niet naar de fabrikant van de auto, zoals nu het geval is. Voertuigen verzamelen steeds meer data over het verkeer, het rijgedrag van de bestuurder, de prestaties en storingsmeldingen van de auto zelf. Die gegevens houden autofabrikanten voor zichzelf of ze worden verkocht aan belanghebbenden. Onder meer toeleveranciers, herstelbedrijven en verzekeraars hebben die gegevens nodig om goede producten te ontwikkelen. Het Verbond wil dat consumenten de baas worden over hun autodata, die – na toestemming van de consument – beschikbaar moet komen voor nuttige toepassingen, via een onafhankelijke, niet-commerciële instantie.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Fred van Putten

    Daar gaan we weer! Natuurlijk is dat lekker voor de verzekeraars ,dan kunnen ze je er ook sneller uitgooien als je niet op het padje loopt of te hard rijd.Een nieuw soort sleepwet a la de wereld in de film,het boek 1984.Het volgende is dat we voor de ziektekosten verzekeraars een chip in ons lijf moeten accepteren zodat je bij te hoge bloeddruk,te dik of ongezond er ook gelijk uit kan.Vergeet niet dat de verzekeraars het meeste geld verdienen met uitsluiten of niet uitbetalen,voorbeelden kennen we allemaal.Paraplu geven als de zon schijnt en inleveren als het gaat regenen!