ABS introduceert eigen ATAS systeem

Op bezoek | ABS Autoherstel: vertrouwen is goed, controle is beter

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"We hebben een routeplan voor jullie", aldus Nico Stolk, directeur ABS Autoherstel. (Foto: Studio Poot)

“Alles in de wereld wordt anders en dus moeten we het anders organiseren”, betoogde ABS Autoherstel-directeur Nico Stolk gisteren op het het relatie-event van de schadeketen. Totaalherstel, dat is waar ABS voor staat. Totaalherstel in diverse opzichten welteverstaan: herstel van alle soorten schades, herstel van alle merken, maar ook in de zin van een uniforme, transparante procesbeheersing met it-systemen in de hoofdrol. Volgens Stolk is de toekomst van schadeherstel één grote ontdekkingsreis waarin je onderweg voortdurend moet checken of je alles nog bij je hebt om veilig en verantwoord te kunnen herstellen.

“We wagen ons niet aan voorspellingen, maar zien zeker wel dat het spannend wordt en we dingen anders moeten. Het routeplan is klaar”, verzekert Stolk. Onder het motto ‘ik ga op reis en neem mee…..’ ontvouwde hij in een duopresentatie met operationeel manager Edward Reinderts de grondbeginselen van totaalherstel. Digitale verslaglegging, reparatie met behoud van fabrieksgaranties, maar vooral ook het objectieve ATAS-filter (Advanced Technical Assistant System) dat zorgt voor de herkenning van veiligheidskritische delen in herstel. Het filter is gekoppeld aan het calculatiesysteem waar alle schades binnen ABS langs gaan. Zoals de benaming al doet vermoeden, fungeert het filter als een technische assistent die  aangeeft wat nodig is om verantwoord te kunnen repareren. Behalve de benodigde technische (merk)informatie en equipment, schrijft het systeem ook voor welke vaardigheden van medewerkers nodig zijn en natuurlijk wordt gecheckt of alles ook op de juiste manier is gedaan. “Aantoonbare digitale verslaggeving is essentieel.”

De clou is dat met dit systeem al in een vroegtijdig stadium duidelijk is hoe, waar en door wie de schade gerepareerd moet worden, waarbij de gezamenlijke kennis, capaciteit en menskracht van de keten op individueel vestigingsniveau kunnen worden ingezet. Bovendien is op centraal niveau inzichtelijk wat er aanwezig is in de keten, wat er eventueel nog ontbreekt en hoe er onderling het beste kan worden geschakeld.

Maximale keteninzet

Het is de ketenaanpak in optima forma: één, uniforme handels- en werkwijze, die op het hoofdkantoor in Bodegraven wordt gemonitord. Onderling vertrouwen is belangrijk, maar controle is zo nodig nog beter, lijkt de onderliggende gedachte. Hoor je bij onze keten, dan conformeer je je ook aan de gezamenlijke regels en werkwijze, al wringt dat soms misschien met het individuele ondernemerschap. Het gezamenlijke belang staat nu eenmaal voorop: daarin is ABS de afgelopen jaren altijd duidelijk geweest naar zijn leden. “Hiermee maken we maximaal gebruik van de keten”, zegt Reinderts. 

De afgelopen maanden is bij een aantal vestigingen proefgedraaid met het systeem. Volgens ondernemer-bestuurslid Albert de Goey viel vooral op dat lang niet altijd de juiste technische informatie voorhanden is. “Autofabrikanten schieten daarin soms echt tekort”, constateert hij. Na de proef, wordt het systeem volgend jaar stapsgewijs bij alle leden geïmplementeerd en moeten eind volgend jaar alle vestigingen ermee werken.

Lees hier meer over het familiebedrijf van Albert de Goey.

Je bent een sukkel

Ik ben oké, jij bent een sukkel, is de titel van één van de boeken van Omdenk-grondlegger Berthold Gunster, die in een enthousiast betoog de zaal probeerde duidelijk maken dat je toch vooral ja tegen een probleem moet zeggen (‘en naar het probleem moet toegaan’) en niet direct in oplossingen moet denken. “Daarmee voorkom je dat een probleem catastrofale vormen aanneemt”, aldus Gunster, die de herstelondernemers vooral met de nodige positieve energie wilde opladen. 

Energie was er nog genoeg, zo bleek wel tijdens de borrel en het dinerbuffet na afloop. Er werd naar hartelust bijgepraat en de leden schaarden zich vastberaden achter de plannen van ABS. Al doet het spanningsveld tussen het individuele en gezamenlijke belang soms best een beetje pijn. De achterban heeft uit overtuiging voor de ketenaansluiting gekozen. Half meedoen, bestaat niet: daar was ABS de afgelopen jaren open over. 

Op bezoek 

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. WAT: relatie-event ABS Autoherstel / Waar: Het Oude Magazijn, Amersfoort / Aantal bezoekers: ca. 160 / Doelgroep: leden en relaties van ABS Autoherstel

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | ABS Autoherstel: vertrouwen is goed, controle is beter | Automotive Online
ABS introduceert eigen ATAS systeem

Op bezoek | ABS Autoherstel: vertrouwen is goed, controle is beter

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"We hebben een routeplan voor jullie", aldus Nico Stolk, directeur ABS Autoherstel. (Foto: Studio Poot)

“Alles in de wereld wordt anders en dus moeten we het anders organiseren”, betoogde ABS Autoherstel-directeur Nico Stolk gisteren op het het relatie-event van de schadeketen. Totaalherstel, dat is waar ABS voor staat. Totaalherstel in diverse opzichten welteverstaan: herstel van alle soorten schades, herstel van alle merken, maar ook in de zin van een uniforme, transparante procesbeheersing met it-systemen in de hoofdrol. Volgens Stolk is de toekomst van schadeherstel één grote ontdekkingsreis waarin je onderweg voortdurend moet checken of je alles nog bij je hebt om veilig en verantwoord te kunnen herstellen.

“We wagen ons niet aan voorspellingen, maar zien zeker wel dat het spannend wordt en we dingen anders moeten. Het routeplan is klaar”, verzekert Stolk. Onder het motto ‘ik ga op reis en neem mee…..’ ontvouwde hij in een duopresentatie met operationeel manager Edward Reinderts de grondbeginselen van totaalherstel. Digitale verslaglegging, reparatie met behoud van fabrieksgaranties, maar vooral ook het objectieve ATAS-filter (Advanced Technical Assistant System) dat zorgt voor de herkenning van veiligheidskritische delen in herstel. Het filter is gekoppeld aan het calculatiesysteem waar alle schades binnen ABS langs gaan. Zoals de benaming al doet vermoeden, fungeert het filter als een technische assistent die  aangeeft wat nodig is om verantwoord te kunnen repareren. Behalve de benodigde technische (merk)informatie en equipment, schrijft het systeem ook voor welke vaardigheden van medewerkers nodig zijn en natuurlijk wordt gecheckt of alles ook op de juiste manier is gedaan. “Aantoonbare digitale verslaggeving is essentieel.”

De clou is dat met dit systeem al in een vroegtijdig stadium duidelijk is hoe, waar en door wie de schade gerepareerd moet worden, waarbij de gezamenlijke kennis, capaciteit en menskracht van de keten op individueel vestigingsniveau kunnen worden ingezet. Bovendien is op centraal niveau inzichtelijk wat er aanwezig is in de keten, wat er eventueel nog ontbreekt en hoe er onderling het beste kan worden geschakeld.

Maximale keteninzet

Het is de ketenaanpak in optima forma: één, uniforme handels- en werkwijze, die op het hoofdkantoor in Bodegraven wordt gemonitord. Onderling vertrouwen is belangrijk, maar controle is zo nodig nog beter, lijkt de onderliggende gedachte. Hoor je bij onze keten, dan conformeer je je ook aan de gezamenlijke regels en werkwijze, al wringt dat soms misschien met het individuele ondernemerschap. Het gezamenlijke belang staat nu eenmaal voorop: daarin is ABS de afgelopen jaren altijd duidelijk geweest naar zijn leden. “Hiermee maken we maximaal gebruik van de keten”, zegt Reinderts. 

De afgelopen maanden is bij een aantal vestigingen proefgedraaid met het systeem. Volgens ondernemer-bestuurslid Albert de Goey viel vooral op dat lang niet altijd de juiste technische informatie voorhanden is. “Autofabrikanten schieten daarin soms echt tekort”, constateert hij. Na de proef, wordt het systeem volgend jaar stapsgewijs bij alle leden geïmplementeerd en moeten eind volgend jaar alle vestigingen ermee werken.

Lees hier meer over het familiebedrijf van Albert de Goey.

Je bent een sukkel

Ik ben oké, jij bent een sukkel, is de titel van één van de boeken van Omdenk-grondlegger Berthold Gunster, die in een enthousiast betoog de zaal probeerde duidelijk maken dat je toch vooral ja tegen een probleem moet zeggen (‘en naar het probleem moet toegaan’) en niet direct in oplossingen moet denken. “Daarmee voorkom je dat een probleem catastrofale vormen aanneemt”, aldus Gunster, die de herstelondernemers vooral met de nodige positieve energie wilde opladen. 

Energie was er nog genoeg, zo bleek wel tijdens de borrel en het dinerbuffet na afloop. Er werd naar hartelust bijgepraat en de leden schaarden zich vastberaden achter de plannen van ABS. Al doet het spanningsveld tussen het individuele en gezamenlijke belang soms best een beetje pijn. De achterban heeft uit overtuiging voor de ketenaansluiting gekozen. Half meedoen, bestaat niet: daar was ABS de afgelopen jaren open over. 

Op bezoek 

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. WAT: relatie-event ABS Autoherstel / Waar: Het Oude Magazijn, Amersfoort / Aantal bezoekers: ca. 160 / Doelgroep: leden en relaties van ABS Autoherstel

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.