Hagen (AAS), Tiemessen en Hannink (ABS) zonder schadeketen verder

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Chris Tiemessen (l), Arnold Hagen (r) en Raymon Hannink vertrekken bij hun keten. (Foto: AAS en Marie-suzanne Assié-poot)

De bedrijven van ABS Tiemessen, ABS Hannink en AAS Hagen gaan over in het gezamenlijke autoschadebedrijf HTH. De eigenaren denken gezamenlijk veel beter te kunnen profiteren van een centrale, efficiëntere aansturing en behalve schadewerk, willen ze ook (merkgebonden) kennis en medewerkers (in totaal zo’n 65) kunnen uitwisselen.
Behalve de regionale klantenkring bedient HTH ook grote, landelijke opdrachtgevers, vooral grote verzekeraars en intermediairs. Daarnaast beschikt het bedrijf over een reeks merkerkenningen, zoals van Citroën, DS, Ford, Volvo, Hyundai, Peugeot, Fiat, Chrysler, Alfa en Lancia. Daarbij heeft Hagen onlangs zijn hele bedrijf verbouwd en gemoderniseerd en vond afgelopen vrijdag de openingsreceptie plaats. 

De drie bedrijven werken al langer samen, maar de betreffende ketendirecties en de betreffende leden waren er nog niet uit of naast de samenwerking ook een ketenlidmaatschap kon blijven bestaan. Uiteindelijk werd geen passende vorm gevonden en is besloten dat beide niet samengaan: sinds dit jaar is Arnold Hagen (Apeldoorn) daarom geen lid meer van AAS Schadeherstel, terwijl Chris Tiemessen (Vaassen) en Raymon Hannink (Deventer) afscheid namen van ABS Autoherstel. Ze gaan zich nu volledig richten op HTH Automotive, dat ze in 2016 oprichtten.

Lusten en lasten

“We hebben een lang proces met elkaar doorlopen waarin we in alle zorgvuldigheid hebben gekeken wat er mogelijk is in een ketenoverschrijdende samenwerking. Uiteindelijk moet je een besluit nemen en consequent zijn als er geen passende oplossing wordt gevonden”, aldus Tiemessen. “De samenwerking binnen HTH is niet vrijblijvend: we hebben een nieuwe BV opgericht waar we alle drie gelijkwaardig eigenaar van zijn. We geloven in een vergaande samenwerking waarin je gezamenlijk de lusten en lasten draagt. Ik denk dat je alleen met een gedeelde verantwoordelijkheid iets tot stand kan brengen, anders blijft het te vrijblijvend. Nu hebben we alle ruimte om in alle vrijheid, zonder conflicterende belangen stappen te ondernemen.” 

Tiemessen (58) en Hagen (62) waren beide jarenlang prominent lid bij hun keten. Hagen was twaalf jaar geleden initiator van AAS en jarenlang voorzitter.  “Ik ben trots wat we met AAS hebben bereikt. Met pijn in mijn hart heb ik dit moeten doen. De statuten van zowel ABS als AAS stonden een ketenoverschrijvende samenwerking niet toe. En in de coöperatieve opzet beslissen de leden wat daarin mogelijk is. Het was onze wens, want wij geloven nog steeds dat samenwerking ons allen zou versterken. Misschien waren we hierin te vroeg. Echter, mijn leeftijd en geen opvolging speelde ook mee.”

Tiemessen stond aan de wieg van de keten ABS. “Het schadevak wordt steeds ingewikkelder: niet alleen qua techniek, maar ook het personeels- en opleidingsbeleid moet je goed op orde hebben. Daarvoor heb je schaalgrootte nodig als ondernemer”, zo legt Tiemessen deze stap uit.Lees hier het interview met Chris Tiemessen: Dealergroepen groeien, HTH groeit met ze mee

Jammer

Nico Stolk, directeur ABS Autoherstel, zegt het vertrek van Tiemessen en Hannink jammer te vinden en stelt dat er na intensief overleg een weloverwogen besluit is genomen. ABS Autoherstel heeft een landelijk netwerk en telt 75 vestigingen. ABS is nog druk bezig om een goede invulling te geven aan de regio waarin HTH actief is.
“We respecteren het besluit van Arnold en begrijpen zijn beweegredenen voor deze samenwerking. Zonder opvolging heeft hij gezocht naar een manier om de continuïteit van zijn bedrijf te waarborgen en heeft deze gevonden in het driemanschap HTH. Uiteraard vinden wij het jammer maar we wensen hem en de HTH groep alle succes toe”, aldus Nicole Spenkelink, directeur AAS Schadeherstel. De regio Apeldoorn wordt ingevuld door bestaande AAS-leden. De keten telt 82 vestigingen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.