Bovag concludeert opnieuw: rijhulpsystemen leiden tot fors minder schade

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De autonome functies zorgen voor minder schade, concludeert Bovag. (Foto: Shutterstock)

De schadeherstelsector moet in 2030 rekening houden met een daling van 23 procent in het aantal schades, als gevolg van een toename van rijhulpsystemen in personenauto’s. De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vergen specialistische kennis; daardoor zal de omzet 9 procent afnemen, in vergelijking met 2018.

Dat blijkt uit een studie van VMS Insight, dat in opdracht van Bovag onderzoek deed naar de gevolgen van de opkomst van elektrische en autonome auto’s op het omzetpotentieel in de werkplaats. Volgens het onderzoek hebben vier rijhulpsystemen een duidelijke impact op het beperken van de autoschade: Automatic Emergency Braking (AEB), Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS), Lane Keep Assist (LKA) en Parking Assist (PA).Bekijk de gehele samenvatting van het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 was 45 procent reeds uitgerust met een automatisch remsysteem (AEB). Zonder verplichtstelling door de overheid zal zo’n 90 procent van alle auto’s hierover beschikken in 2030. Dat zorgt volgens de onderzoekers voor 11 procent minder schades en 5 procent minder omzet. Als alle ADAS systemen verplicht worden, dan kan de omzet met 30 procent dalen.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat veel automobilisten zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van ADAS in hun auto. Ook omdat autofabrikanten vaak eigen benamingen gebruiken voor systemen wat de herkenbaarheid niet ten goede komt. Dit leidde in eerdere onderzoeken tot conclusies dat de rijhulpsystemen juist zorgen voor meer schades. Bovag zelf concludeerde vorig jaar uit onderzoek van Roland Berger ook dat de schade-omzet flink daalt.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bovag concludeert opnieuw: rijhulpsystemen leiden tot fors minder schade | Automotive Online

Bovag concludeert opnieuw: rijhulpsystemen leiden tot fors minder schade

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De autonome functies zorgen voor minder schade, concludeert Bovag. (Foto: Shutterstock)

De schadeherstelsector moet in 2030 rekening houden met een daling van 23 procent in het aantal schades, als gevolg van een toename van rijhulpsystemen in personenauto’s. De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vergen specialistische kennis; daardoor zal de omzet 9 procent afnemen, in vergelijking met 2018.

Dat blijkt uit een studie van VMS Insight, dat in opdracht van Bovag onderzoek deed naar de gevolgen van de opkomst van elektrische en autonome auto’s op het omzetpotentieel in de werkplaats. Volgens het onderzoek hebben vier rijhulpsystemen een duidelijke impact op het beperken van de autoschade: Automatic Emergency Braking (AEB), Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS), Lane Keep Assist (LKA) en Parking Assist (PA).Bekijk de gehele samenvatting van het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 was 45 procent reeds uitgerust met een automatisch remsysteem (AEB). Zonder verplichtstelling door de overheid zal zo’n 90 procent van alle auto’s hierover beschikken in 2030. Dat zorgt volgens de onderzoekers voor 11 procent minder schades en 5 procent minder omzet. Als alle ADAS systemen verplicht worden, dan kan de omzet met 30 procent dalen.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat veel automobilisten zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van ADAS in hun auto. Ook omdat autofabrikanten vaak eigen benamingen gebruiken voor systemen wat de herkenbaarheid niet ten goede komt. Dit leidde in eerdere onderzoeken tot conclusies dat de rijhulpsystemen juist zorgen voor meer schades. Bovag zelf concludeerde vorig jaar uit onderzoek van Roland Berger ook dat de schade-omzet flink daalt.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.