Achmea maakt meer winst dankzij zorgtak en verkoop Independer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Goed jaar voor Achmea. (Foto: Achmea)

Verzekeraar Achmea maakte vorig jaar een nettowinst van 315 miljoen euro, terwijl dat het jaar daarvoor nog 216 miljoen was. Dat meldt het concern vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018. Onder andere de verkoop van vergelijkingssite Independer voor 167 miljoen euro aan uitgeverij De Persgroep leverde hier een bijdrage aan. Het operationeel resultaat van Achmea steeg met 12 procent van 349 miljoen naar 391 miljoen euro in 2018. Dat is vooral te danken aan de goede resultaten in de zorgverzekeringen. Het operationeel resultaat zonder de zorgtak daalde namelijk met 45 procent, van 477 tot 263 miljoen euro.

De totale premie-inkomsten van Achmea stegen in 2018 met 3 procent tot 19, 9 miljard euro (tov 19,3 miljard in 2017). Dit komt vooral door een hogere premieomzet uit de zorgverzekering. De premie-inkomsten uit de schadeportefeuille namen toe tot 3, 89 miljard euro (tov 3,86 miljard in 2017), vooral door groei van de portefeuille en premieverhogingen.

Januaristorm 2018

De combined ratio van de schadeverzekering – de mate waarin de kosten door de premie-inkomsten worden gedekt – bleef hetzelfde als jaar daarvoor: 96 procent. Dat betekent dat van elke euro premie na aftrek van de kosten 4 cent overblijft. Zonder de januaristormen in 2018 zou de combined ratio zijn uitgekomen op 92,8 procent. De impact van de januaristormen werd onder andere opgevangen door lagere kosten en schadelastbeheersing. Een belangrijke pijler onder schadelastbeheersing is het voorkomen van schade bij de klant, zo meldt Achmea. Dit doet de verzekeraar bijvoorbeeld door de ontwikkeling van de Automodus App (die afleiding door smart phone wil verminderen).

“We hebben meer klanten mogen verwelkomen bij schadeverzekeringen en de dienstverlening van onze merken wordt onverminderd gewaardeerd”, aldus Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur. “De goede resultaten over 2018 geven ons het vertrouwen dat we onze ambities ook in de toekomst gaan realiseren.”

Achmea is één van de grootste verzekeraars in ons land met merken, zoals Centraal Beheer, Interpolis, FBTO, Avéro Achmea en InShared.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Achmea maakt meer winst dankzij zorgtak en verkoop Independer | Automotive Online

Achmea maakt meer winst dankzij zorgtak en verkoop Independer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Goed jaar voor Achmea. (Foto: Achmea)

Verzekeraar Achmea maakte vorig jaar een nettowinst van 315 miljoen euro, terwijl dat het jaar daarvoor nog 216 miljoen was. Dat meldt het concern vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018. Onder andere de verkoop van vergelijkingssite Independer voor 167 miljoen euro aan uitgeverij De Persgroep leverde hier een bijdrage aan. Het operationeel resultaat van Achmea steeg met 12 procent van 349 miljoen naar 391 miljoen euro in 2018. Dat is vooral te danken aan de goede resultaten in de zorgverzekeringen. Het operationeel resultaat zonder de zorgtak daalde namelijk met 45 procent, van 477 tot 263 miljoen euro.

De totale premie-inkomsten van Achmea stegen in 2018 met 3 procent tot 19, 9 miljard euro (tov 19,3 miljard in 2017). Dit komt vooral door een hogere premieomzet uit de zorgverzekering. De premie-inkomsten uit de schadeportefeuille namen toe tot 3, 89 miljard euro (tov 3,86 miljard in 2017), vooral door groei van de portefeuille en premieverhogingen.

Januaristorm 2018

De combined ratio van de schadeverzekering – de mate waarin de kosten door de premie-inkomsten worden gedekt – bleef hetzelfde als jaar daarvoor: 96 procent. Dat betekent dat van elke euro premie na aftrek van de kosten 4 cent overblijft. Zonder de januaristormen in 2018 zou de combined ratio zijn uitgekomen op 92,8 procent. De impact van de januaristormen werd onder andere opgevangen door lagere kosten en schadelastbeheersing. Een belangrijke pijler onder schadelastbeheersing is het voorkomen van schade bij de klant, zo meldt Achmea. Dit doet de verzekeraar bijvoorbeeld door de ontwikkeling van de Automodus App (die afleiding door smart phone wil verminderen).

“We hebben meer klanten mogen verwelkomen bij schadeverzekeringen en de dienstverlening van onze merken wordt onverminderd gewaardeerd”, aldus Willem van Duin, voorzitter van de Raad van Bestuur. “De goede resultaten over 2018 geven ons het vertrouwen dat we onze ambities ook in de toekomst gaan realiseren.”

Achmea is één van de grootste verzekeraars in ons land met merken, zoals Centraal Beheer, Interpolis, FBTO, Avéro Achmea en InShared.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.