Belron centraliseert complete ruitdistributie voor Europa

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Belron centraliseert alle logistiek op één nieuwe plek in Bilzen.

Belron, moederbedrijf van Carglass, heeft onlangs een nieuw gebouwd distributiecentrum in gebruik genomen in het Belgische Bilzen. Voorheen werd de distributie verzorgd vanuit verschillende vestigingen in Hasselt. Met de bouw is een investering gemoeid van zo’n 25 miljoen euro. Het distributiecentrum telt 250 werknemers en heeft een vloeroppervlak van 43 duizend meter. Behalve een magazijn met ruimte voor 300 duizend autoruiten en toebehoren (van lijsten tot lijm), zijn hier ook een test- en kwaliteitscentrum gevestigd. Op jaarbasis worden vanuit Bilzen 1,3 miljoen autoruiten en 3,6 ruitenwissers gedistribueerd. Behalve autoruiten voor alle gangbare merken en modellen, worden ook speciale ruiten op oldtimers voor de Europese markt op voorraad gehouden. In bijzondere gevallen kan een autoruit voor een oldtimer op maat worden gemaakt. Belron werkt met diverse autoruitfabrikanten, waaronder Pilkington en het Chinese Fuyao Group.

First time right

De complexiteit van autoruiten is door de opmars van ADAS groter geworden waardoor vooral ook de datagedreven identificatie van te vervangen ruit alleen maar belangrijker is geworden. “Het aantal variaties en technische specificaties is enorm gegroeid. Van één model kunnen er soms wel 18 verschillende autoruitvariaties bestaan. De winst en efficiency schuilt ‘m erin dat we in één keer foutloos, mede op basis van de juiste databronnen, meteen de goede ruit kunnen leveren”, vertelt Hans Verstraeten, productmanager Carglass Nederland. Ruiten en onderdelen die op een werkdag voor 17.00 uur zijn besteld, worden de volgende ochtend geleverd.Lees ook: de invloed van de opmars van ADAS op de herstelmarkt is enorm.

Het bedrijf zegt veel waarde te hechten aan het credo aan ‘first time right’ en is dan ook druk bezig om juist de identificatie van de autoruit verder te verbeteren zodat er minder oponthoud is in het totale proces. ADAS technologie betekent voor ruitherstellers, ook kalibratie van rijhulpsystemen. Carglass zegt dat kalibratie nu in 10 procent van de voorruitvervangingen nodig is, maar denkt dat dit percentage de komende jaren zal toenemen, zeker nu de EU vanaf 2022 een aantal rijhulpsystemen verplicht heeft gesteld.

Behalve in ruitschade is Carglass in ons land sinds 2016 ook actief in kleine autoschade. Niet alleen voor personenauto’s, maar sinds vorig jaar ook voor bestelwagens. Kleine schades die het bedrijf zelf niet kan repareren, worden sinds een aantal maanden doorgestuurd naar schadeketen ASN, die hiervoor in een pilot samenwerkt met de ruitherstelketen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Belron centraliseert complete ruitdistributie voor Europa | Automotive Online

Belron centraliseert complete ruitdistributie voor Europa

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Belron centraliseert alle logistiek op één nieuwe plek in Bilzen.

Belron, moederbedrijf van Carglass, heeft onlangs een nieuw gebouwd distributiecentrum in gebruik genomen in het Belgische Bilzen. Voorheen werd de distributie verzorgd vanuit verschillende vestigingen in Hasselt. Met de bouw is een investering gemoeid van zo’n 25 miljoen euro. Het distributiecentrum telt 250 werknemers en heeft een vloeroppervlak van 43 duizend meter. Behalve een magazijn met ruimte voor 300 duizend autoruiten en toebehoren (van lijsten tot lijm), zijn hier ook een test- en kwaliteitscentrum gevestigd. Op jaarbasis worden vanuit Bilzen 1,3 miljoen autoruiten en 3,6 ruitenwissers gedistribueerd. Behalve autoruiten voor alle gangbare merken en modellen, worden ook speciale ruiten op oldtimers voor de Europese markt op voorraad gehouden. In bijzondere gevallen kan een autoruit voor een oldtimer op maat worden gemaakt. Belron werkt met diverse autoruitfabrikanten, waaronder Pilkington en het Chinese Fuyao Group.

First time right

De complexiteit van autoruiten is door de opmars van ADAS groter geworden waardoor vooral ook de datagedreven identificatie van te vervangen ruit alleen maar belangrijker is geworden. “Het aantal variaties en technische specificaties is enorm gegroeid. Van één model kunnen er soms wel 18 verschillende autoruitvariaties bestaan. De winst en efficiency schuilt ‘m erin dat we in één keer foutloos, mede op basis van de juiste databronnen, meteen de goede ruit kunnen leveren”, vertelt Hans Verstraeten, productmanager Carglass Nederland. Ruiten en onderdelen die op een werkdag voor 17.00 uur zijn besteld, worden de volgende ochtend geleverd.Lees ook: de invloed van de opmars van ADAS op de herstelmarkt is enorm.

Het bedrijf zegt veel waarde te hechten aan het credo aan ‘first time right’ en is dan ook druk bezig om juist de identificatie van de autoruit verder te verbeteren zodat er minder oponthoud is in het totale proces. ADAS technologie betekent voor ruitherstellers, ook kalibratie van rijhulpsystemen. Carglass zegt dat kalibratie nu in 10 procent van de voorruitvervangingen nodig is, maar denkt dat dit percentage de komende jaren zal toenemen, zeker nu de EU vanaf 2022 een aantal rijhulpsystemen verplicht heeft gesteld.

Behalve in ruitschade is Carglass in ons land sinds 2016 ook actief in kleine autoschade. Niet alleen voor personenauto’s, maar sinds vorig jaar ook voor bestelwagens. Kleine schades die het bedrijf zelf niet kan repareren, worden sinds een aantal maanden doorgestuurd naar schadeketen ASN, die hiervoor in een pilot samenwerkt met de ruitherstelketen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.