Nieuwe opleiding schadeherstel van start

Schadeherstel-consortium lanceert Autotech Academy

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vlnr: Hans Musters, Alfred Möller, Anton Cornelissen, Ad van Diepenbeek, Cor Webbe, Guus Baris en Joost den Elzen. (Foto: Marcel Cazemier)

Onlangs is een nieuwe, particuliere opleiding van start gegaan voor schadeherstellers: Autotech. “Een initiatief uit nood geboren”, zegt Alfred Möller, die samen met onder andere Cor Webbe en Joost den Elzen bij het initiatief betrokken is. De ondernemers waren ontevreden over de invulling van de huidige opleidingen, die in hun ogen onvoldoende aansluiten bij de snel stijgende complexiteit van schadeherstel.“Om veilig herstel te kunnen blijven garanderen moeten we terug naar de tekentafel”, zei Alfred Möller eerder al tegen Automotive.

Hans Musters (voormalig commercieel directeur Metalak) liep al langer met het idee rond voor een eigen opleiding en bracht de verschillende partijen bij elkaar. “Ik signaleerde al jaren een grote behoefte aan een hoogwaardige opleiding die aansluit op de snelle technologische ontwikkelingen”, zegt Musters. “En we wilden een rijkserkende opleiding, dat is gelukt.” Dit voorjaar is inmiddels de tweede lichting van zo’n 50 studenten begonnen aan de éénjarige opleiding diagnose en schade. De opleidingskosten per monteur bedragen zo’n 20 duizend euro. Er staan meer opleidingen op de planning. Binnenkort wordt ook gestart met master schademanager, lak en voorbewerking en allrounder frontoffice.

Straks kunnen we bepaalde auto’s niet eens meer repareren

Volgens de betrokken schadeondernemers is het clip en klaar dat een dergelijke opleiding nodig is om auto’s ook in de toekomst nog veilig en verantwoord te kunnen repareren. “We komen straks in een situatie terecht waarbij we bepaalde auto’s niet meer veilig kunnen repareren vanwege een gebrek aan kennis”, zegt Ad van Diepenbeek, directeur bij Van Mossel Schadeherstel. Alfred Möller (Möller Autoschade Groep), Guus Baris (Stern Point), Cor Webbe (Stokvis Autoschade Groep) en Joost den Elzen (Den Elzen Autoschade) delen deze zorg. Gezamenlijk signaleren zij ook het risico van onbewust onbekwaam repareren. Dat de ondernemers bij verschillende ketens zijn aangesloten (ABS Autoherstel en Schadenet) vinden ze van ondergeschikt belang.

Op Automotive Collision Experience, dat op 21 mei plaatsvindt op de Automotive Campus in Helmond, zijn opleidingen en HR-beleid een belangrijk thema. Ook namens Autotech neemt er iemand deel aan de paneldiscussie hierover. Praat ook mee en schrijf snel in.

“Als je in een crashtest hebt gezien wat er mis kan gaan door verkeerd herstel, opent dat vanzelf je ogen. Niet alleen herstellers, maar ook verzekeraars en opdrachtgevers moeten daar hun verantwoordelijkheid in nemen. We zijn al lang geen lowtech sector meer, maar een hightech branche. Daar hoort een gedegen opleiding bij. De techniek heeft ons kennisniveau ingehaald. Er worden jaarlijks 400 duizend nieuwe auto’s verkocht. Ruim de helft hiervan is ingewikkeld. In 2025 rijden er zo’n 1,5 miljoen voertuigen in Nederland rond waarvoor wij niet naar school zijn geweest. Dat is levensgevaarlijk”, aldus Alfred Möller.

Ook merkerkenningen schieten tekort op het gebied van techniek

Hoe geavanceerder de auto, hoe complexer de schade. Alles in de opleiding draait dan ook om kennis en veiligheid én de toegang tot technische informatie zodat conform fabrieksnormen gerepareerd kan worden. “Hoe dichter bij de bron, hoe beter en nauwkeuriger”, aldus Van Diepenbeek. Ook vindt de groep dat merkerkenning tekort schiet op het gebied van technische kennis. Als fabrikanten het zelf niet eens weten, hoe moeten wij dan weten hoe er gerepareerd moet worden, is een veelgehoorde kreet. “Met deze opleiding nemen wij onze verantwoordelijkheid om veilig herstel te kunnen borgen.” 

Kennis en kunde

Naast Hans Musters, is Anton Cornelissen (directeur TOI Opleidingen) verantwoordelijk voor de inhoud en opbouw van de opleiding, die specifiek voor schadeherstel is gemaakt. Naast het technische programma zijn er trainingen gedragsverandering, ontwikkeld door het bedrijf Tagpoint. Deze trainingen en terugkom-studiedagen zijn verplicht zodat het kennisniveau permanent op peil blijft. Voor de gedragstrainingen zal bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van serious gaming en e-learing. Uitgangspunt is directe aansluiting op de werkvloer. Er is een real time monitoring van deelnemers, docenten zijn 24/7 online beschikbaar en er zijn instructiefilmpjes beschikbaar. “En niet onbelangrijk: de voertuigen in de werkplaats zijn het lesmateriaal en worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld. De toegang tot technische fabrieksdata is dan ook een verplichting voor de opleiding”, zegt Cornelissen. Autotech Academy biedt nu vier éénjarige opleidingen aan: diagnose en schade, master schademanager, lak en voorbewerking en allrounder frontoffice.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadeherstel-consortium lanceert Autotech Academy | Automotive Online
Nieuwe opleiding schadeherstel van start

Schadeherstel-consortium lanceert Autotech Academy

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vlnr: Hans Musters, Alfred Möller, Anton Cornelissen, Ad van Diepenbeek, Cor Webbe, Guus Baris en Joost den Elzen. (Foto: Marcel Cazemier)

Onlangs is een nieuwe, particuliere opleiding van start gegaan voor schadeherstellers: Autotech. “Een initiatief uit nood geboren”, zegt Alfred Möller, die samen met onder andere Cor Webbe en Joost den Elzen bij het initiatief betrokken is. De ondernemers waren ontevreden over de invulling van de huidige opleidingen, die in hun ogen onvoldoende aansluiten bij de snel stijgende complexiteit van schadeherstel.“Om veilig herstel te kunnen blijven garanderen moeten we terug naar de tekentafel”, zei Alfred Möller eerder al tegen Automotive.

Hans Musters (voormalig commercieel directeur Metalak) liep al langer met het idee rond voor een eigen opleiding en bracht de verschillende partijen bij elkaar. “Ik signaleerde al jaren een grote behoefte aan een hoogwaardige opleiding die aansluit op de snelle technologische ontwikkelingen”, zegt Musters. “En we wilden een rijkserkende opleiding, dat is gelukt.” Dit voorjaar is inmiddels de tweede lichting van zo’n 50 studenten begonnen aan de éénjarige opleiding diagnose en schade. De opleidingskosten per monteur bedragen zo’n 20 duizend euro. Er staan meer opleidingen op de planning. Binnenkort wordt ook gestart met master schademanager, lak en voorbewerking en allrounder frontoffice.

Straks kunnen we bepaalde auto’s niet eens meer repareren

Volgens de betrokken schadeondernemers is het clip en klaar dat een dergelijke opleiding nodig is om auto’s ook in de toekomst nog veilig en verantwoord te kunnen repareren. “We komen straks in een situatie terecht waarbij we bepaalde auto’s niet meer veilig kunnen repareren vanwege een gebrek aan kennis”, zegt Ad van Diepenbeek, directeur bij Van Mossel Schadeherstel. Alfred Möller (Möller Autoschade Groep), Guus Baris (Stern Point), Cor Webbe (Stokvis Autoschade Groep) en Joost den Elzen (Den Elzen Autoschade) delen deze zorg. Gezamenlijk signaleren zij ook het risico van onbewust onbekwaam repareren. Dat de ondernemers bij verschillende ketens zijn aangesloten (ABS Autoherstel en Schadenet) vinden ze van ondergeschikt belang.

Op Automotive Collision Experience, dat op 21 mei plaatsvindt op de Automotive Campus in Helmond, zijn opleidingen en HR-beleid een belangrijk thema. Ook namens Autotech neemt er iemand deel aan de paneldiscussie hierover. Praat ook mee en schrijf snel in.

“Als je in een crashtest hebt gezien wat er mis kan gaan door verkeerd herstel, opent dat vanzelf je ogen. Niet alleen herstellers, maar ook verzekeraars en opdrachtgevers moeten daar hun verantwoordelijkheid in nemen. We zijn al lang geen lowtech sector meer, maar een hightech branche. Daar hoort een gedegen opleiding bij. De techniek heeft ons kennisniveau ingehaald. Er worden jaarlijks 400 duizend nieuwe auto’s verkocht. Ruim de helft hiervan is ingewikkeld. In 2025 rijden er zo’n 1,5 miljoen voertuigen in Nederland rond waarvoor wij niet naar school zijn geweest. Dat is levensgevaarlijk”, aldus Alfred Möller.

Ook merkerkenningen schieten tekort op het gebied van techniek

Hoe geavanceerder de auto, hoe complexer de schade. Alles in de opleiding draait dan ook om kennis en veiligheid én de toegang tot technische informatie zodat conform fabrieksnormen gerepareerd kan worden. “Hoe dichter bij de bron, hoe beter en nauwkeuriger”, aldus Van Diepenbeek. Ook vindt de groep dat merkerkenning tekort schiet op het gebied van technische kennis. Als fabrikanten het zelf niet eens weten, hoe moeten wij dan weten hoe er gerepareerd moet worden, is een veelgehoorde kreet. “Met deze opleiding nemen wij onze verantwoordelijkheid om veilig herstel te kunnen borgen.” 

Kennis en kunde

Naast Hans Musters, is Anton Cornelissen (directeur TOI Opleidingen) verantwoordelijk voor de inhoud en opbouw van de opleiding, die specifiek voor schadeherstel is gemaakt. Naast het technische programma zijn er trainingen gedragsverandering, ontwikkeld door het bedrijf Tagpoint. Deze trainingen en terugkom-studiedagen zijn verplicht zodat het kennisniveau permanent op peil blijft. Voor de gedragstrainingen zal bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van serious gaming en e-learing. Uitgangspunt is directe aansluiting op de werkvloer. Er is een real time monitoring van deelnemers, docenten zijn 24/7 online beschikbaar en er zijn instructiefilmpjes beschikbaar. “En niet onbelangrijk: de voertuigen in de werkplaats zijn het lesmateriaal en worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld. De toegang tot technische fabrieksdata is dan ook een verplichting voor de opleiding”, zegt Cornelissen. Autotech Academy biedt nu vier éénjarige opleidingen aan: diagnose en schade, master schademanager, lak en voorbewerking en allrounder frontoffice.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.