Op bezoek | ‘Met hagel maak je vrienden’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Belangstellenden scharen zich rond nieuwe hagelscanner Miko 2.0.

Tijdens de presentatie van de vernieuwde, tweede versie van de hagelscanner Miko, ontwikkeld door Adomea en Car Solutions, werd maar weer eens duidelijk dat extreme hagelschade natuurlijk een serieuze calamiteit is. Maar tegelijkertijd is het ook hét uitgelezen moment om te laten zien dat je er als schadehersteller en verzekeraar daadwerkelijk bent voor de klanten op het moment dat het er toe doet. Namelijk in geval van extreme hagelschade die voor meedogenloze lak- en ruitschade kan zorgen. Speciaal voor de introductie van de nieuwe hagelscanner, die nog sneller en geavanceerder is dan de vorige, was het trainingscentrum bij Vanesch Verf in Tilburg afgehuurd en schaarden tientallen belangstellingen uit de schade- en verzekeringswereld zich rond de scanner.

Cleane tunnel

Voor leken lijkt het apparaat nog het meest op een cleane, futuristische tunnel waar de schadeauto van alle kanten wordt belicht door felgekleurde Ledlampen, waardoor het bijna aan vrolijke disco doet denken. Kortom: de hagelscanner kan zo voor een heuse, onvergetelijke klantbeleving zorgen, aldus de leveranciers. Er is wat fantasie voor nodig, want de klant mag niet in zijn auto blijven zitten als de schadeauto wordt gescand. Maar wat is er nog spannender dan dat je je auto met hageldeuken ziet verdwijnen in een mysterieuze, grote scanner die binnen mum van tijd de schade opmaakt. Achter de hermetisch afgesloten roldeuren wordt de auto van alle kanten minutieus gescand en enkele minuten later sta je naast je auto met een kant en klaar schaderapport in je hand en weet je precies hoeveel de schade is. Ok, het concurreert nog niet echt met een gemiddelde Efteling-attractie, maar er wordt wel een ware klantreis georganiseerd in het hagelcentrum: van de eerste opvang van de klant met zijn schadeauto tot en met de voertuigregistratie, scan en schadecalculatie en herstel van schade.

Hagelvrienden 

‘Met hagelschade maak je vrienden’, was niet voor niets een veelgehoorde kreet van de deelnemers tijdens deze bijeenkomst. Hoe vervelend en kostenverhogend hagelschade ook is voor verzekeraars en herstellers, het blijkt in de praktijk vooral ook het moment om er te zijn voor al die getroffen klanten. Er wordt tijdens de bijeenkomst dan ook geregeld gememoreerd aan de laatste keer dat ons land werd getroffen door een enorme hagelstorm: eind juni 2016. In zo’n geval schakelt iedere professional in schadeland meteen over naar het hagel protocol dat klaarligt in de bureaula.

De spaarzame momenten dat klanten met autoschade komen, moeten natuurlijk wel probleemloos verlopen.

Het korte tijdsbestek, de grote dichtheid en concentratie aan schade-auto’s (minstens enkele honderden in een relatief klein gebied) maakt dat een schadeprotocol in werking treedt, onder regie van een speciaal calamiteitenteam. In het getroffen gebied worden zo snel mogelijke alle schadeherstellers gemobiliseerd, mobiele hagelschadespecialisten opgetrommeld en de betrokken verzekeraars ingeschakeld. Schade, maar zeker ook hagelschade is immers het moment van waarheid voor de premiebetalende klant. Het calamiteitenplan van verzekeraars strekt zich dan ook uit van het instellen van een centraal hulpnummer tot een pop-up helpdesk, taskforce hagelschade, data-afhandeling en een concreet plan voor de inrichting van hagelcentrum.

Schrik

In de buurt van Helmond en Eindhoven werd destijds een hagelcentrum ingericht waarbij verschillende partijen nauw met elkaar samenwerkten (dat is op zich al een unieke gebeurtenis). In 2016 zetten verzekeraars Achmea en Schadegarant  samen met de schadeketens AAS Autoschade en Schadenet een hagelcentrum op. Voor het eerst werd toen ook de hagelscanner ingezet, die vooral voor een snelle claimafhandeling en tijdsbesparing moet zorgen. Mocht er nu onverhoopt een hagelbui komen, dan heeft Schadegarant de hagelscanner in ieder geval alvast gereserveerd. Maar behalve een accurate scan en afhandeling van de schade, blijkt de klant in zo’n geval vooral behoefte te hebben aan geruststelling na de schrik van een auto vol hagelbutsen. Een receptie met een opvangteam waar getroffen klanten hun verhaal kwijt kunnen en niet alleen hun schade-auto, blijkt een wondermiddel voor de klantenbinding. De spaarzame momenten dat klanten met autoschade komen, moeten natuurlijk wel probleemloos verlopen zodat klanten er in ieder geval op terugkijken met een gevoel ‘dat het toch maar goed en snel geregeld werd’, zowel door de verzekeraar als de schadehersteller. In het hagelcentrum van destijds raakten klanten met een kopje wacht-koffie niet alleen in gesprek over de hagel, maar bekeken klanten ook naar hartenlust elkaars schaderapportjes die uit de scanner rolden.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: presentatie hagelscanner Miko 2.0 Wanneer: donderdag 9 mei Waar: trainingscentrum Vanesch Verf, Tilburg Aantal bezoekers: ca 80 Doelgroep: schadeherstellers en verzekeraars.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | ‘Met hagel maak je vrienden’ | Automotive Online

Op bezoek | ‘Met hagel maak je vrienden’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Belangstellenden scharen zich rond nieuwe hagelscanner Miko 2.0.

Tijdens de presentatie van de vernieuwde, tweede versie van de hagelscanner Miko, ontwikkeld door Adomea en Car Solutions, werd maar weer eens duidelijk dat extreme hagelschade natuurlijk een serieuze calamiteit is. Maar tegelijkertijd is het ook hét uitgelezen moment om te laten zien dat je er als schadehersteller en verzekeraar daadwerkelijk bent voor de klanten op het moment dat het er toe doet. Namelijk in geval van extreme hagelschade die voor meedogenloze lak- en ruitschade kan zorgen. Speciaal voor de introductie van de nieuwe hagelscanner, die nog sneller en geavanceerder is dan de vorige, was het trainingscentrum bij Vanesch Verf in Tilburg afgehuurd en schaarden tientallen belangstellingen uit de schade- en verzekeringswereld zich rond de scanner.

Cleane tunnel

Voor leken lijkt het apparaat nog het meest op een cleane, futuristische tunnel waar de schadeauto van alle kanten wordt belicht door felgekleurde Ledlampen, waardoor het bijna aan vrolijke disco doet denken. Kortom: de hagelscanner kan zo voor een heuse, onvergetelijke klantbeleving zorgen, aldus de leveranciers. Er is wat fantasie voor nodig, want de klant mag niet in zijn auto blijven zitten als de schadeauto wordt gescand. Maar wat is er nog spannender dan dat je je auto met hageldeuken ziet verdwijnen in een mysterieuze, grote scanner die binnen mum van tijd de schade opmaakt. Achter de hermetisch afgesloten roldeuren wordt de auto van alle kanten minutieus gescand en enkele minuten later sta je naast je auto met een kant en klaar schaderapport in je hand en weet je precies hoeveel de schade is. Ok, het concurreert nog niet echt met een gemiddelde Efteling-attractie, maar er wordt wel een ware klantreis georganiseerd in het hagelcentrum: van de eerste opvang van de klant met zijn schadeauto tot en met de voertuigregistratie, scan en schadecalculatie en herstel van schade.

Hagelvrienden 

‘Met hagelschade maak je vrienden’, was niet voor niets een veelgehoorde kreet van de deelnemers tijdens deze bijeenkomst. Hoe vervelend en kostenverhogend hagelschade ook is voor verzekeraars en herstellers, het blijkt in de praktijk vooral ook het moment om er te zijn voor al die getroffen klanten. Er wordt tijdens de bijeenkomst dan ook geregeld gememoreerd aan de laatste keer dat ons land werd getroffen door een enorme hagelstorm: eind juni 2016. In zo’n geval schakelt iedere professional in schadeland meteen over naar het hagel protocol dat klaarligt in de bureaula.

De spaarzame momenten dat klanten met autoschade komen, moeten natuurlijk wel probleemloos verlopen.

Het korte tijdsbestek, de grote dichtheid en concentratie aan schade-auto’s (minstens enkele honderden in een relatief klein gebied) maakt dat een schadeprotocol in werking treedt, onder regie van een speciaal calamiteitenteam. In het getroffen gebied worden zo snel mogelijke alle schadeherstellers gemobiliseerd, mobiele hagelschadespecialisten opgetrommeld en de betrokken verzekeraars ingeschakeld. Schade, maar zeker ook hagelschade is immers het moment van waarheid voor de premiebetalende klant. Het calamiteitenplan van verzekeraars strekt zich dan ook uit van het instellen van een centraal hulpnummer tot een pop-up helpdesk, taskforce hagelschade, data-afhandeling en een concreet plan voor de inrichting van hagelcentrum.

Schrik

In de buurt van Helmond en Eindhoven werd destijds een hagelcentrum ingericht waarbij verschillende partijen nauw met elkaar samenwerkten (dat is op zich al een unieke gebeurtenis). In 2016 zetten verzekeraars Achmea en Schadegarant  samen met de schadeketens AAS Autoschade en Schadenet een hagelcentrum op. Voor het eerst werd toen ook de hagelscanner ingezet, die vooral voor een snelle claimafhandeling en tijdsbesparing moet zorgen. Mocht er nu onverhoopt een hagelbui komen, dan heeft Schadegarant de hagelscanner in ieder geval alvast gereserveerd. Maar behalve een accurate scan en afhandeling van de schade, blijkt de klant in zo’n geval vooral behoefte te hebben aan geruststelling na de schrik van een auto vol hagelbutsen. Een receptie met een opvangteam waar getroffen klanten hun verhaal kwijt kunnen en niet alleen hun schade-auto, blijkt een wondermiddel voor de klantenbinding. De spaarzame momenten dat klanten met autoschade komen, moeten natuurlijk wel probleemloos verlopen zodat klanten er in ieder geval op terugkijken met een gevoel ‘dat het toch maar goed en snel geregeld werd’, zowel door de verzekeraar als de schadehersteller. In het hagelcentrum van destijds raakten klanten met een kopje wacht-koffie niet alleen in gesprek over de hagel, maar bekeken klanten ook naar hartenlust elkaars schaderapportjes die uit de scanner rolden.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: presentatie hagelscanner Miko 2.0 Wanneer: donderdag 9 mei Waar: trainingscentrum Vanesch Verf, Tilburg Aantal bezoekers: ca 80 Doelgroep: schadeherstellers en verzekeraars.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.