Op bezoek | Dave Bebelaar award staat voor een manier van ondernemen [vlog]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
ABS Westland wint de Dave Bebelaar Award. Mede-eigenaar Bruce Schouten (m) is blij verrast.

Het zomerse feestje van Stichting Duurzaam Repareren is inmiddels een goede traditie geworden. Tijdens de jaarlijkse BBQ wordt de Dave Bebelaar Award uitgereikt aan een bedrijf dat duurzaam ondernemen hoog in het vaandel heeft. En reden voor een feestje was er zeker. Nelleke Leijnse, de weduwe van Dave Bebelaar, liet weten dat het haar goed deed te merken dat de maatschappij het tegenwoordig “niet meer pikt als bedrijven niet duurzaam bezig zijn”. Duurzaamheid beperkt zich al lang niet meer tot alleen tot een manier van leven, maar is vooral een wijze van ondernemen. Dat was de algehele teneur gistermiddag in Kijkduin. 

Gewone zaak

Schadeherstelbedrijf ABS Westland heeft getracht het duurzaamheidsprincipe zo ver mogelijk door te voeren. Zo is het bedrijf grotendeels zelfvoorzienend en wordt geen gebruik meer gemaakt van een gasaansluiting. In plaats daarvan is fors geïnvesteerd in twee biomassaketels en zonnepanelen, die volgens mede-eigenaar Bruce Schouten een jaarlijkse kostenbesparing opleveren van zo’n 30 procent in de energiekosten. Daarnaast werkt het bedrijf met een nieuwe methode van lakleverancier BASF (Eco Balance) waarmee een groot deel van de fossiele grondstoffen worden vervangen door hernieuwbare grondstoffen. Schouten was blij verrast dat zijn bedrijf was verkozen tot winnaar en liet weten dat duurzaamheid eigenlijk al “een hele gewone zaak” is geworden in hun bedrijfsvoering. In totaal waren zes bedrijven genomineerd: Nno Coatings, Autoschade De Wilde Twello, Förch Nederland, Vakgarage van der Klij en Michelin.

Klant gedraagt zich als koning

Dat duurzaamheid al lang geen vraag meer is, maar een vanzelfsprekendheid, is ook de overtuiging van Felix Tenniglo (voormalig ceo van Inshared) die eerder die middag een aantal trends op een rijtje zette. “De klant is niet alleen koning, maar gedraagt zich ook als een koning”, betoogde Tenniglo. “Tesla kan zijn berijders nu al over the air verder helpen om bijvoorbeeld hun actieradius te vergroten. Hebben we dan straks helemaal geen pechhulp onderweg meer nodig? Daar moet je als branche over nadenken. Alles wat je doet, moet er immers op gericht zijn het die klant zo makkelijk mogelijk te maken. De digitalisering heeft ons ver gebracht, maar zorgt ook voor nieuwe knelpunten. Veel verzekeraars worstelen met de grote hoeveelheid data en de druk op de kosten is enorm geworden.”

Tenniglo sloot zijn verhaal af met de presentatie van de nieuwe slogan van Stichting Duurzaam Repareren: Groen gedaan. “Opvallend, makkelijk en herkenbaar.” De stichting heeft besloten om alles onder te brengen onder één beeldmerk (Groen gedaan) waar sinds kort alle labels onder vallen: Duurzaam Reparen, Duurzaam Herstel en Duurzaam Leasen. Met dit nieuwe beeldmerk kondigt de stichting ook meteen aan meer te willen doen voor haar leden. Dan gaat het bijvoorbeeld om praktisch hulp of advies bij milieuregelgeving of een tool waarmee bedrijven hun eigen C02-footprint kunnen maken. “En zo maakt de stichting het leven van ondernemers weer makkelijk op het gebied van duurzaamheid”, volgens Tenniglo.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Uitreiking Dave Bebelaar Award / Wanneer: donderdag 20 juni / Waar: Habana Beachclub Kijkduin / Aantal bezoekers: circa 90 / Doelgroep: genodigden uit de branche.

Kijk hier naar een video met de winnaar Bruce Schouten van ABS Westland:

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | Dave Bebelaar award staat voor een manier van ondernemen [vlog] | Automotive Online

Op bezoek | Dave Bebelaar award staat voor een manier van ondernemen [vlog]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
ABS Westland wint de Dave Bebelaar Award. Mede-eigenaar Bruce Schouten (m) is blij verrast.

Het zomerse feestje van Stichting Duurzaam Repareren is inmiddels een goede traditie geworden. Tijdens de jaarlijkse BBQ wordt de Dave Bebelaar Award uitgereikt aan een bedrijf dat duurzaam ondernemen hoog in het vaandel heeft. En reden voor een feestje was er zeker. Nelleke Leijnse, de weduwe van Dave Bebelaar, liet weten dat het haar goed deed te merken dat de maatschappij het tegenwoordig “niet meer pikt als bedrijven niet duurzaam bezig zijn”. Duurzaamheid beperkt zich al lang niet meer tot alleen tot een manier van leven, maar is vooral een wijze van ondernemen. Dat was de algehele teneur gistermiddag in Kijkduin. 

Gewone zaak

Schadeherstelbedrijf ABS Westland heeft getracht het duurzaamheidsprincipe zo ver mogelijk door te voeren. Zo is het bedrijf grotendeels zelfvoorzienend en wordt geen gebruik meer gemaakt van een gasaansluiting. In plaats daarvan is fors geïnvesteerd in twee biomassaketels en zonnepanelen, die volgens mede-eigenaar Bruce Schouten een jaarlijkse kostenbesparing opleveren van zo’n 30 procent in de energiekosten. Daarnaast werkt het bedrijf met een nieuwe methode van lakleverancier BASF (Eco Balance) waarmee een groot deel van de fossiele grondstoffen worden vervangen door hernieuwbare grondstoffen. Schouten was blij verrast dat zijn bedrijf was verkozen tot winnaar en liet weten dat duurzaamheid eigenlijk al “een hele gewone zaak” is geworden in hun bedrijfsvoering. In totaal waren zes bedrijven genomineerd: Nno Coatings, Autoschade De Wilde Twello, Förch Nederland, Vakgarage van der Klij en Michelin.

Klant gedraagt zich als koning

Dat duurzaamheid al lang geen vraag meer is, maar een vanzelfsprekendheid, is ook de overtuiging van Felix Tenniglo (voormalig ceo van Inshared) die eerder die middag een aantal trends op een rijtje zette. “De klant is niet alleen koning, maar gedraagt zich ook als een koning”, betoogde Tenniglo. “Tesla kan zijn berijders nu al over the air verder helpen om bijvoorbeeld hun actieradius te vergroten. Hebben we dan straks helemaal geen pechhulp onderweg meer nodig? Daar moet je als branche over nadenken. Alles wat je doet, moet er immers op gericht zijn het die klant zo makkelijk mogelijk te maken. De digitalisering heeft ons ver gebracht, maar zorgt ook voor nieuwe knelpunten. Veel verzekeraars worstelen met de grote hoeveelheid data en de druk op de kosten is enorm geworden.”

Tenniglo sloot zijn verhaal af met de presentatie van de nieuwe slogan van Stichting Duurzaam Repareren: Groen gedaan. “Opvallend, makkelijk en herkenbaar.” De stichting heeft besloten om alles onder te brengen onder één beeldmerk (Groen gedaan) waar sinds kort alle labels onder vallen: Duurzaam Reparen, Duurzaam Herstel en Duurzaam Leasen. Met dit nieuwe beeldmerk kondigt de stichting ook meteen aan meer te willen doen voor haar leden. Dan gaat het bijvoorbeeld om praktisch hulp of advies bij milieuregelgeving of een tool waarmee bedrijven hun eigen C02-footprint kunnen maken. “En zo maakt de stichting het leven van ondernemers weer makkelijk op het gebied van duurzaamheid”, volgens Tenniglo.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Uitreiking Dave Bebelaar Award / Wanneer: donderdag 20 juni / Waar: Habana Beachclub Kijkduin / Aantal bezoekers: circa 90 / Doelgroep: genodigden uit de branche.

Kijk hier naar een video met de winnaar Bruce Schouten van ABS Westland:

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.