Stern en HTH treden toe tot vernieuwd Schadeherstelmeester

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock.

Stern Schade en HTH Automotive Groep (Hagen, Tiemessen, Hannink) zijn toegetreden tot Schadeherstelmeester, het concept voor merkerkend schadeherstel. De toetreding past in de nieuwe koers van het concept, dat een register wil opbouwen van alle kennis op het gebied van merkerkend herstel, voor schadeherstelbedrijven, opdrachtgevers en importeurs.

Schadeherstelmeester verzelfstandigde vorig jaar de analysetool Malin, een systeem waarmee complexe en niet-complexe schades kunnen worden onderscheiden. De data uit het systeem worden via Schadeherstelmeester beschikbaar. Daarnaast biedt het een merkennetwerk voor schades die bedrijven niet zelf kunnen afhandelen omdat ze er de merkerkenning niet voor hebben. “Bij de start van Schadeherstelmeester waren complexe schades het uitgangspunt en hadden we een commerciële doelstelling, namelijk het maken van afspraken namens de leden met opdrachtgevers. Daar stappen we nu vanaf”, aldus woordvoerder Evert Jan Stagge, werkzaam bij Spuigroep (moedermaatschappij van deelnemer Autoschadehuis). “De focus ligt nu op merkerkend schadeherstel, omdat complexe schades daar onder vallen. En de commerciële ambities in de vorm van SLA’s ruilen we in voor een faciliterende rol op het gebied van merkerkend herstel.” Als voorbeeld daarvan noemt hij de auditering. “Veel erkenningen hebben overlappende voorwaarden. Het zou logischer zijn om die maar één keer te beoordelen en per merk daarnaast alleen de specifieke kenmerken te auditeren. Dat levert zowel het betreffende merk als het herstelbedrijf een besparing op.”

Opleidingstraject

“Het herstel van complexe schades binnen het domein van merkerkenningen is sterk in ontwikkeling”, verklaart Stagge. “Als gevolg van de fors toegenomen technische complexiteit van het schadeaanbod, ontstaat de behoefte de merkerkenningen inhoudelijk te blijven aansluiten op de praktijk bij onze leden.” Onlangs lieten ook Bovag en Focwa weten zich te verdiepen in de wereld van merkerkenningen.

Ook is Schadeherstelmeester bezig met de ontwikkeling van een opleidingstraject. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. “Er worden nu gesprekken over gevoerd. We willen op het snijpunt zitten tussen business en opleiding. Het moet dus niet zuiver theoretisch zijn, maar ook vanuit de praktijk. Dit zouden we graag doen samen met VOC en ROC.”

Opvallend is dat de nieuwe deelnemer Stern ook is betrokken bij de oprichting van de opleiding Autotech, die in het leven is geroepen omdat – aldus de initiators – de kloof tussen de vereiste en beschikbare kennis om aan complexe auto’s te sleutelen steeds groter wordt. “Autotech richt zich meer op de complexiteit van het herstel zelf, los van merkerkenningen. WIj hebben juist dat laatste als uitgangspunt”, zegt Stagge.

Onder andere vestigingen van het Autoschadehuis (Spuigroep), UAS (PGA) en leden van de universele schadeherstelformule AHG zijn aangesloten bij Schadeherstelmeester. Daar komen nu dus Sternpoint en HTH bij. Broekhuis verliet de coöperatie begin dit jaar.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Stern en HTH treden toe tot vernieuwd Schadeherstelmeester | Automotive Online

Stern en HTH treden toe tot vernieuwd Schadeherstelmeester

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock.

Stern Schade en HTH Automotive Groep (Hagen, Tiemessen, Hannink) zijn toegetreden tot Schadeherstelmeester, het concept voor merkerkend schadeherstel. De toetreding past in de nieuwe koers van het concept, dat een register wil opbouwen van alle kennis op het gebied van merkerkend herstel, voor schadeherstelbedrijven, opdrachtgevers en importeurs.

Schadeherstelmeester verzelfstandigde vorig jaar de analysetool Malin, een systeem waarmee complexe en niet-complexe schades kunnen worden onderscheiden. De data uit het systeem worden via Schadeherstelmeester beschikbaar. Daarnaast biedt het een merkennetwerk voor schades die bedrijven niet zelf kunnen afhandelen omdat ze er de merkerkenning niet voor hebben. “Bij de start van Schadeherstelmeester waren complexe schades het uitgangspunt en hadden we een commerciële doelstelling, namelijk het maken van afspraken namens de leden met opdrachtgevers. Daar stappen we nu vanaf”, aldus woordvoerder Evert Jan Stagge, werkzaam bij Spuigroep (moedermaatschappij van deelnemer Autoschadehuis). “De focus ligt nu op merkerkend schadeherstel, omdat complexe schades daar onder vallen. En de commerciële ambities in de vorm van SLA’s ruilen we in voor een faciliterende rol op het gebied van merkerkend herstel.” Als voorbeeld daarvan noemt hij de auditering. “Veel erkenningen hebben overlappende voorwaarden. Het zou logischer zijn om die maar één keer te beoordelen en per merk daarnaast alleen de specifieke kenmerken te auditeren. Dat levert zowel het betreffende merk als het herstelbedrijf een besparing op.”

Opleidingstraject

“Het herstel van complexe schades binnen het domein van merkerkenningen is sterk in ontwikkeling”, verklaart Stagge. “Als gevolg van de fors toegenomen technische complexiteit van het schadeaanbod, ontstaat de behoefte de merkerkenningen inhoudelijk te blijven aansluiten op de praktijk bij onze leden.” Onlangs lieten ook Bovag en Focwa weten zich te verdiepen in de wereld van merkerkenningen.

Ook is Schadeherstelmeester bezig met de ontwikkeling van een opleidingstraject. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. “Er worden nu gesprekken over gevoerd. We willen op het snijpunt zitten tussen business en opleiding. Het moet dus niet zuiver theoretisch zijn, maar ook vanuit de praktijk. Dit zouden we graag doen samen met VOC en ROC.”

Opvallend is dat de nieuwe deelnemer Stern ook is betrokken bij de oprichting van de opleiding Autotech, die in het leven is geroepen omdat – aldus de initiators – de kloof tussen de vereiste en beschikbare kennis om aan complexe auto’s te sleutelen steeds groter wordt. “Autotech richt zich meer op de complexiteit van het herstel zelf, los van merkerkenningen. WIj hebben juist dat laatste als uitgangspunt”, zegt Stagge.

Onder andere vestigingen van het Autoschadehuis (Spuigroep), UAS (PGA) en leden van de universele schadeherstelformule AHG zijn aangesloten bij Schadeherstelmeester. Daar komen nu dus Sternpoint en HTH bij. Broekhuis verliet de coöperatie begin dit jaar.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.