Focwa: EV’s rijden veel vaker schade

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
EV's rijden gemiddeld eens per vier jaar schade. (Foto: Shutterstock)

EV’s rijden gemiddeld twee keer zo vaak schade als een auto met conventionele aandrijving. Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto eens in de acht jaar schade, bij een EV is dat eens per vier jaar. Bij de Tesla model X en S is dat eens per drie jaar. Dat meldt branchevereniging Focwa in zijn ledenblad. De brancheorganisatie gaat de cijfers nog analyseren. Eerder al bleek het gemiddelde schadebedrag bij auto’s met ADAS-systemen aanzienlijk hoger te liggen.

De Focwa, die zich baseert op data van gerepareerde schades, doet geen uitspraken over de reden dat EV’s gemiddeld meer schade rijden. Een reden zou kunnen zijn dat EV’s voornamelijk zakelijk worden ingezet en derhalve aanzienlijk meer kilometers maken. Ook wordt schade (bijna) altijd gemeld.

Volgens de organisatie ligt het gemiddelde schadebedrag van EV’s ver boven het gemiddelde schadebedrag. Uit Audatex-cijfers blijkt dat de gemiddelde schadecalculatie rond de 1.200 euro ligt. Het herstel van schade aan een Model X kost dit jaar gemiddeld 3.400 euro. Ook bij een Model S (2.200 euro), Nissan Leaf (2.000 euro) en een Volkswagen e-Golf (1.600) ligt het gemiddelde schadebedrag hoger. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • M.R. Maaskant

    Interessant artikel. Ik denk echter dat het belangrijk is deze getallen in de juiste nuance te plaatsen. 1 x 8 jaar schade geldt ongetwijfeld voor het totale wagenpark in NL (zakelijk en prive). Momenteel zijn EV’s vaak zakelijk gereden auto’s. Zakelijke voertuigen maken veel meer kilometers per jaar en hebben daardoor een hogere “exposure”om bij ongevallen betrokken te raken dan een auto die gemiddeld 10K km. p/j rijdt.

    (ps, de Tesla Model Y moet waarschijnlijk X zijn…)

  • Wim Ruberg

    Kan het te maken hebben met de snelle acceleratie van EV’s?

Focwa: EV’s rijden veel vaker schade | Automotive Online

Focwa: EV’s rijden veel vaker schade

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
EV's rijden gemiddeld eens per vier jaar schade. (Foto: Shutterstock)

EV’s rijden gemiddeld twee keer zo vaak schade als een auto met conventionele aandrijving. Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto eens in de acht jaar schade, bij een EV is dat eens per vier jaar. Bij de Tesla model X en S is dat eens per drie jaar. Dat meldt branchevereniging Focwa in zijn ledenblad. De brancheorganisatie gaat de cijfers nog analyseren. Eerder al bleek het gemiddelde schadebedrag bij auto’s met ADAS-systemen aanzienlijk hoger te liggen.

De Focwa, die zich baseert op data van gerepareerde schades, doet geen uitspraken over de reden dat EV’s gemiddeld meer schade rijden. Een reden zou kunnen zijn dat EV’s voornamelijk zakelijk worden ingezet en derhalve aanzienlijk meer kilometers maken. Ook wordt schade (bijna) altijd gemeld.

Volgens de organisatie ligt het gemiddelde schadebedrag van EV’s ver boven het gemiddelde schadebedrag. Uit Audatex-cijfers blijkt dat de gemiddelde schadecalculatie rond de 1.200 euro ligt. Het herstel van schade aan een Model X kost dit jaar gemiddeld 3.400 euro. Ook bij een Model S (2.200 euro), Nissan Leaf (2.000 euro) en een Volkswagen e-Golf (1.600) ligt het gemiddelde schadebedrag hoger. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • M.R. Maaskant

    Interessant artikel. Ik denk echter dat het belangrijk is deze getallen in de juiste nuance te plaatsen. 1 x 8 jaar schade geldt ongetwijfeld voor het totale wagenpark in NL (zakelijk en prive). Momenteel zijn EV’s vaak zakelijk gereden auto’s. Zakelijke voertuigen maken veel meer kilometers per jaar en hebben daardoor een hogere “exposure”om bij ongevallen betrokken te raken dan een auto die gemiddeld 10K km. p/j rijdt.

    (ps, de Tesla Model Y moet waarschijnlijk X zijn…)

  • Wim Ruberg

    Kan het te maken hebben met de snelle acceleratie van EV’s?