Bergingsdiensten ongerust over ongevallen met EV’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Hulp- en bergingsdiensten beducht op ongevallen met EV's. (Foto: Shutterstock)

De toename van het aantal elektrische voertuigen op de weg, zorgt ook voor meer ongevallen waar elektrische voertuigen bij betrokken zijn. Vooralsnog is er weinig kennis over de behandeling van EV’s na een ongeluk. Dat stelt bergings- en hulpdiensten voor de nodige hoofdbrekens, meldt de NOS.

De RAI Vereniging laat in een reactie aan Automotive weten het onderwerp hoog op de agenda te zetten in gesprekken met importeurs en fabrikanten. “We nemen dit signaal heel serieus”, aldus woordvoerder Floris Liebrand. “Juist omdat de techniek zo snel gaat, kan er soms een vertraging optreden in de ontwikkeling van handelingsprotocollen of in de communicatie hiervan. Wij gaan hierover in gesprek met onze leden.”

Meer tijd, meer water 

Volgens de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten zorgt de accu voor de grootste problemen. “Die kan al beschadigd raken bij een botsing van 50 km per uur. Dat kun je aan de buitenkant niet zien en dan bestaat het geval dat hij in brand vliegt”, aldus Rob van Amerongen, bestuurslid van de vereniging. Exacte cijfers over incidenten met EV’s zijn er niet, maar volgens de vereniging zijn het er nu één tot twee per maand, terwijl dat aantal vorig jaar over het hele jaar werd gemeld.

Vrijwel alle elektrische auto’s hebben een lithium-ion accu, waar na een ongeval scheurtjes in kunnen onstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. In dat geval loopt de temperatuur op en ontstaat er brand. Het blussen van elektrische auto’s kost vaak meer tijd én meer water, terwijl op de snelweg vaak geen extra water voorhanden is. Op dit moment wordt bijvoorbeeld geexperimenteerd met speciale watercontainers waar de auto in wordt ondergedompeld om de accu te koelen.

De verkoop van het aantal EV’s is fors gegroeid de afgelopen maanden, niet alleen in de nieuwverkoop, maar ook in occasions begint de EV een rol van betekenis te spelen.

Focwa meldde afgelopen zomer nog dat EV’s gemiddeld twee keer zo veel schade rijden als auto’s met een conventionele aandrijving.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bergingsdiensten ongerust over ongevallen met EV’s | Automotive Online

Bergingsdiensten ongerust over ongevallen met EV’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Hulp- en bergingsdiensten beducht op ongevallen met EV's. (Foto: Shutterstock)

De toename van het aantal elektrische voertuigen op de weg, zorgt ook voor meer ongevallen waar elektrische voertuigen bij betrokken zijn. Vooralsnog is er weinig kennis over de behandeling van EV’s na een ongeluk. Dat stelt bergings- en hulpdiensten voor de nodige hoofdbrekens, meldt de NOS.

De RAI Vereniging laat in een reactie aan Automotive weten het onderwerp hoog op de agenda te zetten in gesprekken met importeurs en fabrikanten. “We nemen dit signaal heel serieus”, aldus woordvoerder Floris Liebrand. “Juist omdat de techniek zo snel gaat, kan er soms een vertraging optreden in de ontwikkeling van handelingsprotocollen of in de communicatie hiervan. Wij gaan hierover in gesprek met onze leden.”

Meer tijd, meer water 

Volgens de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten zorgt de accu voor de grootste problemen. “Die kan al beschadigd raken bij een botsing van 50 km per uur. Dat kun je aan de buitenkant niet zien en dan bestaat het geval dat hij in brand vliegt”, aldus Rob van Amerongen, bestuurslid van de vereniging. Exacte cijfers over incidenten met EV’s zijn er niet, maar volgens de vereniging zijn het er nu één tot twee per maand, terwijl dat aantal vorig jaar over het hele jaar werd gemeld.

Vrijwel alle elektrische auto’s hebben een lithium-ion accu, waar na een ongeval scheurtjes in kunnen onstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. In dat geval loopt de temperatuur op en ontstaat er brand. Het blussen van elektrische auto’s kost vaak meer tijd én meer water, terwijl op de snelweg vaak geen extra water voorhanden is. Op dit moment wordt bijvoorbeeld geexperimenteerd met speciale watercontainers waar de auto in wordt ondergedompeld om de accu te koelen.

De verkoop van het aantal EV’s is fors gegroeid de afgelopen maanden, niet alleen in de nieuwverkoop, maar ook in occasions begint de EV een rol van betekenis te spelen.

Focwa meldde afgelopen zomer nog dat EV’s gemiddeld twee keer zo veel schade rijden als auto’s met een conventionele aandrijving.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.