Op bezoek | Ophef op schadecongres door presentatie over ‘kankerverwekkende EV’s’

Op bezoek • Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing gaf de vermaarde architect Thomas Rau de elektrische auto er flink van langs op het Acoat Selected congres. Zijn presentatie over de “kankerbolide” zorgde voor vertwijfeling bij de congresgangers.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het Bomencentrum in Baarn was het decor van Acoat Selected Congres.

Er ging een schok van verwarring en onrust door de zaal van het Bomencentrum in Baarn, toen architect Thomas Rau de knuppel in het hoenderhok gooide. “Wij willen nu graag denken dat Tesla de oplossing is voor ons probleem, maar ik zeg u: elektrische auto’s zorgen voor één van de grootste gezondheidsproblemen van onze toekomst. De elektromagnetische velden zijn namelijk zeer schadelijk voor onze gezondheid en kankerverwekkend.”

Het betoog leek vooral stemmingmakerij, want Rau voerde geen enkel wetenschappelijk bewijs aan voor zijn stelling. Uit eerdere onderzoeken, bijvoorbeeld van het bijvoorbeeld van Kennisplatform Elektromagnetische Velden en het Noorse onderzoeksbureau Sintef blijkt dat de elektromagnetische straling van EV’s onschadelijk is (“Bij de voeten ongeveer 20% van de blootstellingslimiet en bij het hoofd ongeveer 2%”). Maar het bleek Rau menens: zonder omhaal sprak hij van een “kankerbolide” om het gevaar te duiden. Hans Blokzijl, directeur van het Bomencentrum, deed hier aan het einde van het congres nog een forse schep bovenop door rijders van elektrische auto’s als ‘moordenaars’ te bestempelen, wat voor een hilarisch slotakkoord zorgde. Wat wel opvallend is, vonden ook de aanwezigen, is dat de mate van straling geen onderdeel is van de typegoedkeuring. Dat zou wellicht ook Rau en Blokzijl minder ongerust maken.

Nieuw schandaal

De presentatie van Rau tijdens het Acoat-congres, het netwerk van schadeherstellers dat zijn lak inkoopt bij Akzo Nobel, gaf ook tijdens de borrel voldoende gespreksstof. Staat ons een nieuw schandaal te wachten? En wordt het toch waterstof voor de toekomst? Dat er ingrijpende stappen en andere denk- en verdienmodellen nodig zijn om ons economische systeem voor de lange termijn levensvatbaar én gezond te houden, beaamt iedereen. Het betoog van Rau was de drager van het congresprogramma. Menigeen kocht in de pauze zijn boek Material matters. Het toont in ieder geval dat er een grote honger is naar nieuwe ideeën en andere – duurzame – denkpatronen.

Rau is behalve een bekend architect, vooral een vurig pleitbezorger van hergebruik van afval, grondstoffen en energiebronnen. Onlangs nog oogstte hij veel lof met het ontwerp van het nieuwe hoofdkantoor van de Triodos bank in Zeist, dat vorige maand is opgeleverd. “Alles uit het gebouw is volledig te demonteren en in elkaar geschroefd en kan later dus weer elders worden gebruikt. Daarbij zijn alle materialen geregistreerd in het zogeheten Madaster-platform, daarin is alles geregistreerd en weten we dus precies de waarde van het materiaal. Een grondstoffenarchief waardoor de waarde van materialen niet verloren gaat.”

De elektrische auto is een nieuw gevaar voor de volksgezondheid

Thomas Rau

Volgens Rau hebben we geen akkoorden nodig rond een climate change, maar gaat het om de mind change. “De aarde is een gesloten systeem; alles is gelimiteerd en dus moeten we er zorgvuldig mee omgaan. We moeten eerder leren opschrijven en niet afschrijven wat we waardeloos vinden.”  En dat doet Rau bijvoorbeeld met zijn Madaster: een openbaar kadaster waarin de grondstoffen van materialen worden gedocumenteerd. “Zo verdwijnt het niet als afval maar is duidelijk voor welk doel ze kunnen worden hergebruikt.”

Licht als een service

Interessant was vooral ook zijn verhaal over ‘licht als een service’, zeker tegen het licht van ‘mobility as a service’. “Schiphol en Philips werken op die manier samen en besparen hiermee 32 procent aan energiekosten. Philips is verantwoordelijk voor het lichtplan, Schiphol heeft daar geen omkijken meer naar. Het is een goed voorbeeld van circulaire economie: als de lampen aan het einde van hun levensduur zijn, neemt Philips de lampen terug voor hergebruik. We hebben geen energietransitie nodig, maar een energieke transitie waarin ruimte is voor dit soort ideeën.” Ook tijdens het Automotive Leasing Event draaide het om duurzaamheid en circulariteit.

Innovatie is niet meer dan vanuit een ander perspectief naar iets kijken, maar vaak worden we door onze eigen aannames belemmerd in innovatie. Dat betoogde een andere spreker, cabaretier/filosoof Paul Smit. Hij stelde dat 70 procent van de innovatieplannen mislukt omdat mensen vastzitten aan routine en veiligheid. “Pas vanuit urgentie of passie zijn mensen geneigd hun gedrag te veranderen en dan nog gaat het vaak in kleine stapjes. Wil je bepaald gewenst gedrag stimuleren moet je het mensen zo makkelijk mogelijk maken. Dat geldt zeker ook voor de customer journey.”

Inhoudelijk ging het tijdens dit jaarcongres van Acoat Selected dus niet zozeer over schadeherstel of de toekomst van de branche, maar er is wel een parallel: hoe urgent moet iets worden, willen mensen veranderen? Van diverse kanten krijgen herstellers immers te horen dat hun toekomst er op de lange termijn niet rooskleurig uitziet: het aantal ongevallen, schadegevallen en dus de omzet zullen dalen. Voorlopig hebben de meeste herstellers echter nog werk zat en wordt de noodzaak om te veranderen nog niet echt gevoeld. Het is de vraag of het niet al te laat is als dit licht wel wordt gezien.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel. Wat: Acoat Selected Congres  Waar: Bomencentrum Baarn Aantal bezoekers: +/- 120 Doelgroep: leden van Acoat Selected en relaties

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | Ophef op schadecongres door presentatie over ‘kankerverwekkende EV’s’ | Automotive Online

Op bezoek | Ophef op schadecongres door presentatie over ‘kankerverwekkende EV’s’

Op bezoek • Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing gaf de vermaarde architect Thomas Rau de elektrische auto er flink van langs op het Acoat Selected congres. Zijn presentatie over de “kankerbolide” zorgde voor vertwijfeling bij de congresgangers.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het Bomencentrum in Baarn was het decor van Acoat Selected Congres.

Er ging een schok van verwarring en onrust door de zaal van het Bomencentrum in Baarn, toen architect Thomas Rau de knuppel in het hoenderhok gooide. “Wij willen nu graag denken dat Tesla de oplossing is voor ons probleem, maar ik zeg u: elektrische auto’s zorgen voor één van de grootste gezondheidsproblemen van onze toekomst. De elektromagnetische velden zijn namelijk zeer schadelijk voor onze gezondheid en kankerverwekkend.”

Het betoog leek vooral stemmingmakerij, want Rau voerde geen enkel wetenschappelijk bewijs aan voor zijn stelling. Uit eerdere onderzoeken, bijvoorbeeld van het bijvoorbeeld van Kennisplatform Elektromagnetische Velden en het Noorse onderzoeksbureau Sintef blijkt dat de elektromagnetische straling van EV’s onschadelijk is (“Bij de voeten ongeveer 20% van de blootstellingslimiet en bij het hoofd ongeveer 2%”). Maar het bleek Rau menens: zonder omhaal sprak hij van een “kankerbolide” om het gevaar te duiden. Hans Blokzijl, directeur van het Bomencentrum, deed hier aan het einde van het congres nog een forse schep bovenop door rijders van elektrische auto’s als ‘moordenaars’ te bestempelen, wat voor een hilarisch slotakkoord zorgde. Wat wel opvallend is, vonden ook de aanwezigen, is dat de mate van straling geen onderdeel is van de typegoedkeuring. Dat zou wellicht ook Rau en Blokzijl minder ongerust maken.

Nieuw schandaal

De presentatie van Rau tijdens het Acoat-congres, het netwerk van schadeherstellers dat zijn lak inkoopt bij Akzo Nobel, gaf ook tijdens de borrel voldoende gespreksstof. Staat ons een nieuw schandaal te wachten? En wordt het toch waterstof voor de toekomst? Dat er ingrijpende stappen en andere denk- en verdienmodellen nodig zijn om ons economische systeem voor de lange termijn levensvatbaar én gezond te houden, beaamt iedereen. Het betoog van Rau was de drager van het congresprogramma. Menigeen kocht in de pauze zijn boek Material matters. Het toont in ieder geval dat er een grote honger is naar nieuwe ideeën en andere – duurzame – denkpatronen.

Rau is behalve een bekend architect, vooral een vurig pleitbezorger van hergebruik van afval, grondstoffen en energiebronnen. Onlangs nog oogstte hij veel lof met het ontwerp van het nieuwe hoofdkantoor van de Triodos bank in Zeist, dat vorige maand is opgeleverd. “Alles uit het gebouw is volledig te demonteren en in elkaar geschroefd en kan later dus weer elders worden gebruikt. Daarbij zijn alle materialen geregistreerd in het zogeheten Madaster-platform, daarin is alles geregistreerd en weten we dus precies de waarde van het materiaal. Een grondstoffenarchief waardoor de waarde van materialen niet verloren gaat.”

De elektrische auto is een nieuw gevaar voor de volksgezondheid

Thomas Rau

Volgens Rau hebben we geen akkoorden nodig rond een climate change, maar gaat het om de mind change. “De aarde is een gesloten systeem; alles is gelimiteerd en dus moeten we er zorgvuldig mee omgaan. We moeten eerder leren opschrijven en niet afschrijven wat we waardeloos vinden.”  En dat doet Rau bijvoorbeeld met zijn Madaster: een openbaar kadaster waarin de grondstoffen van materialen worden gedocumenteerd. “Zo verdwijnt het niet als afval maar is duidelijk voor welk doel ze kunnen worden hergebruikt.”

Licht als een service

Interessant was vooral ook zijn verhaal over ‘licht als een service’, zeker tegen het licht van ‘mobility as a service’. “Schiphol en Philips werken op die manier samen en besparen hiermee 32 procent aan energiekosten. Philips is verantwoordelijk voor het lichtplan, Schiphol heeft daar geen omkijken meer naar. Het is een goed voorbeeld van circulaire economie: als de lampen aan het einde van hun levensduur zijn, neemt Philips de lampen terug voor hergebruik. We hebben geen energietransitie nodig, maar een energieke transitie waarin ruimte is voor dit soort ideeën.” Ook tijdens het Automotive Leasing Event draaide het om duurzaamheid en circulariteit.

Innovatie is niet meer dan vanuit een ander perspectief naar iets kijken, maar vaak worden we door onze eigen aannames belemmerd in innovatie. Dat betoogde een andere spreker, cabaretier/filosoof Paul Smit. Hij stelde dat 70 procent van de innovatieplannen mislukt omdat mensen vastzitten aan routine en veiligheid. “Pas vanuit urgentie of passie zijn mensen geneigd hun gedrag te veranderen en dan nog gaat het vaak in kleine stapjes. Wil je bepaald gewenst gedrag stimuleren moet je het mensen zo makkelijk mogelijk maken. Dat geldt zeker ook voor de customer journey.”

Inhoudelijk ging het tijdens dit jaarcongres van Acoat Selected dus niet zozeer over schadeherstel of de toekomst van de branche, maar er is wel een parallel: hoe urgent moet iets worden, willen mensen veranderen? Van diverse kanten krijgen herstellers immers te horen dat hun toekomst er op de lange termijn niet rooskleurig uitziet: het aantal ongevallen, schadegevallen en dus de omzet zullen dalen. Voorlopig hebben de meeste herstellers echter nog werk zat en wordt de noodzaak om te veranderen nog niet echt gevoeld. Het is de vraag of het niet al te laat is als dit licht wel wordt gezien.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel. Wat: Acoat Selected Congres  Waar: Bomencentrum Baarn Aantal bezoekers: +/- 120 Doelgroep: leden van Acoat Selected en relaties

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.