‘Niet stijgende schadelast maar inefficiëntie drukt resultaat verzekeraars’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Zolang ze hun processen niet verbeteren, heeft het verhogen van premies voor verzekeraars weinig zin. (Foto: Shutterstock)

Autoverzekeraars stellen dat ze door de toenemende auto- en letselschadepost niet meer kunnen verdienen op vooral WA-schades, maar volgens een onderzoek van Automotive Insiders en Trend-RX is hun eigen gebrekkige efficiëntie de échte bottleneck.

De automarkt verschuift twee kanten op: naar oudere auto’s en naar private lease. En beide zijn ongunstig voor de verzekeringsbranche, zo concluderen onderzoekbureau Trend-RX en netwerkclub Automotive Insiders in een onderzoek naar de autoschade- en verzekeringsbranche. Oudere auto’s en leaseauto’s worden in de regel immers WA verzekerd, en niet (beperkt) casco. En laat op de WA-markt de druk op de premies nu juist het grootst zijn. Het verlieslatende WA-segment had in 2018 een Combined Ratio van 114,4%, wat betekent dat er tegenover elke euro inkomsten voor 1,14 euro aan uitgaven staan.verdeling verzekering 2010 vs 2018

Uit het onderzoek blijkt echter ook dat de te hoge combined ratio niet is te verklaren door de toenemende auto- en letselschadelast, maar eerder door de inefficiënte processen bij de verzekeraars zelf. In het FD zegt onderzoeker Arno Onink dat onder andere investeringen in IT hier debet aan zijn. Volgens de onderzoekers stegen de beheer- en acquisitiekosten tussen 2013 en 2018 van 36,2 procent van de totale kosten naar 39,3 procent.Lees ook: Verzekeraars lijken grip te krijgen op de schadelast.

Het Verbond van Verzekeraars reageert in diezelfde krant dat de slechte resultaten op de WA-portefeuille veroorzaakt worden door de stijgende kosten van autoschadeherstel en letselschade. Onderzoeker Onink wijst dit van de hand: de procentuele stijging van de schadelast is lager dan de procentuele stijging van de premies, stelt hij.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Niet stijgende schadelast maar inefficiëntie drukt resultaat verzekeraars’ | Automotive Online

‘Niet stijgende schadelast maar inefficiëntie drukt resultaat verzekeraars’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Zolang ze hun processen niet verbeteren, heeft het verhogen van premies voor verzekeraars weinig zin. (Foto: Shutterstock)

Autoverzekeraars stellen dat ze door de toenemende auto- en letselschadepost niet meer kunnen verdienen op vooral WA-schades, maar volgens een onderzoek van Automotive Insiders en Trend-RX is hun eigen gebrekkige efficiëntie de échte bottleneck.

De automarkt verschuift twee kanten op: naar oudere auto’s en naar private lease. En beide zijn ongunstig voor de verzekeringsbranche, zo concluderen onderzoekbureau Trend-RX en netwerkclub Automotive Insiders in een onderzoek naar de autoschade- en verzekeringsbranche. Oudere auto’s en leaseauto’s worden in de regel immers WA verzekerd, en niet (beperkt) casco. En laat op de WA-markt de druk op de premies nu juist het grootst zijn. Het verlieslatende WA-segment had in 2018 een Combined Ratio van 114,4%, wat betekent dat er tegenover elke euro inkomsten voor 1,14 euro aan uitgaven staan.verdeling verzekering 2010 vs 2018

Uit het onderzoek blijkt echter ook dat de te hoge combined ratio niet is te verklaren door de toenemende auto- en letselschadelast, maar eerder door de inefficiënte processen bij de verzekeraars zelf. In het FD zegt onderzoeker Arno Onink dat onder andere investeringen in IT hier debet aan zijn. Volgens de onderzoekers stegen de beheer- en acquisitiekosten tussen 2013 en 2018 van 36,2 procent van de totale kosten naar 39,3 procent.Lees ook: Verzekeraars lijken grip te krijgen op de schadelast.

Het Verbond van Verzekeraars reageert in diezelfde krant dat de slechte resultaten op de WA-portefeuille veroorzaakt worden door de stijgende kosten van autoschadeherstel en letselschade. Onderzoeker Onink wijst dit van de hand: de procentuele stijging van de schadelast is lager dan de procentuele stijging van de premies, stelt hij.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.