ACM: Verzekeraars niet schuldig aan verstoring schademarkt

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
ACM onderzocht de rol van verzekeraars in de schademarkt. (Foto: Shutterstock)

Verzekeraars zijn niet schuldig aan het verstoren van de concurrentie op de schadeherstelmarkt. Dat is de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in onderzoek naar de herstelmarkt. Veel kleine schadeherstelbedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden, maar dat is volgens ACM niet het gevolg van concurrentieverstorend gedrag van verzekeraars, maar van ontwikkelingen in de markt.

De ACM heeft naar aanleiding van een motie in 2018 van SP-Kamerlid Mahir Alkaya onderzoek gedaan naar de herstelmarkt. Hij diende dit verzoek in, omdat de schadesturing zou zijn gestegen, wat tot een te dominante positie van verzekeraars zou kunnen leiden en tot een te grote druk op de tarieven. Alkaya vond het hoog tijd dat het laatste onderzoek van NMa uit 2009 naar de gedragingen van verzekeraars werd geactualiseerd. Destijds concludeert NMa dat er geen aanwijzingen waren voor verder mededingingsrechterlijk onderzoek.

Geen bescherming

ACM heeft vooral gekeken naar de rol van verzekeraars als inkopers op deze markt. “De meeste autoverzekeraars proberen hun klanten te sturen naar herstelbedrijven die zij vooraf geselecteerd en gecontracteerd hebben”, aldus Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM. “Wij hebben gekeken naar de onderhandelingsmacht van de verzekeraars en of zijn de tarieven en voorwaarden kunnen dicteren. De ACM concludeert dat zij geen economische marktpositie hebben op deze markt. Ook de manier waarop zij samenwerken bij hun inkoop van schadeherstel is niet verboden. De concurrentieregels bieden geen bescherming voor ondernemers die niet goed meer kunnen concurreren in deze sterk veranderde markt.

Moeilijk bij te benen

“Verzekeraars mogen scherp onderhandelen over tarieven en andere voorwaarden. Dit zorgt voor innovatie en het beste aanbod voor de consument”, vindt Snoep. “Uit ons onderzoek blijkt dat er voldoende concurrentie is op de autoschadeherstelmarkt. Het zijn vooral de concurrentie en ontwikkelingen in de markt die voor kleine bedrijven moeilijk bij te benen zijn. Daar grijpt de ACM niet op in.”Automotive columnist Johan Schoonhoven wijdde vorig jaar al een column aan het onderzoek van ACM.

Volgens ACM zijn verzekeraars belangrijke inkopers op de schademarkt, maar zijn er daarnaast nog andere grote inkopers, zoals leasemaatschappijen, fleetowners en particulieren. Daardoor zijn verzekeraars niet in staat de concurrentie op de herstelmarkt te verstoren, aldus de organisatie. Wel ziet de ACM dat met name de kleinere herstelbedrijven het moeilijk hebben en het de komende tijd nog moeilijker krijgen. Dat is volgens hen vooral een gevolg van marktontwikkelingen, zoals snelle technologische veranderingen, steeds hogere kwaliteitseisen en overcapaciteit in de markt.

Focwa & Bovag

“We zijn blij dat de ACM uitsluitsel geeft en dat er een goede update ligt over de herstelmarkt”, reageert woordvoerder Brecht Grieten van Focwa op het onderzoek. “Volgens ACM hebben vooral de kleine herstelbedrijven het moeilijk hun positie te handhaven en gaan zij het de komende jaren nog moelijker krijgen. Wij zien dat er zeker toekomst is voor kleinere bedrijven en doen er alles aan om hen te ondersteunen de juiste keuzes te maken en investeringen te doen. We gaan het onderzoek uitvoerig bestuderen en komen er zeker op terug op ons congres begin november.”

Bovag zegt veel te herkennen in het rapport van ACM. “Niet gek dus dat we ook de conclusies herkennen. De kleine universele schadehersteller heeft het moeilijk en zal het, door de toenemende investeringsdruk vanwege voortschrijdende technologie, steeds moeilijker krijgen”, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal. 

Consolidatieslag

Volgens het onderzoek zijn in ons land zo’n 30 verzekeraars actief met de verkoop van casco- en WA-verzekeringen en is er de afgelopen tien jaar een consolidatieslag geweest. De grootste individuele verzekeraar op de markt voor cascoverzekeringen is Achmea met een marktaandeel van tussen de 20 en 25 procent, aldus ACM. De vijf grootste verzekeraars (Achmea, Allianz, ASR, Nationale Nederland en Univé) vertegenwoordigden in 2018 ruim de helft van het premievolume op de Nederlandse markt.Lees het complete rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ACM: Verzekeraars niet schuldig aan verstoring schademarkt | Automotive Online

ACM: Verzekeraars niet schuldig aan verstoring schademarkt

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
ACM onderzocht de rol van verzekeraars in de schademarkt. (Foto: Shutterstock)

Verzekeraars zijn niet schuldig aan het verstoren van de concurrentie op de schadeherstelmarkt. Dat is de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in onderzoek naar de herstelmarkt. Veel kleine schadeherstelbedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden, maar dat is volgens ACM niet het gevolg van concurrentieverstorend gedrag van verzekeraars, maar van ontwikkelingen in de markt.

De ACM heeft naar aanleiding van een motie in 2018 van SP-Kamerlid Mahir Alkaya onderzoek gedaan naar de herstelmarkt. Hij diende dit verzoek in, omdat de schadesturing zou zijn gestegen, wat tot een te dominante positie van verzekeraars zou kunnen leiden en tot een te grote druk op de tarieven. Alkaya vond het hoog tijd dat het laatste onderzoek van NMa uit 2009 naar de gedragingen van verzekeraars werd geactualiseerd. Destijds concludeert NMa dat er geen aanwijzingen waren voor verder mededingingsrechterlijk onderzoek.

Geen bescherming

ACM heeft vooral gekeken naar de rol van verzekeraars als inkopers op deze markt. “De meeste autoverzekeraars proberen hun klanten te sturen naar herstelbedrijven die zij vooraf geselecteerd en gecontracteerd hebben”, aldus Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM. “Wij hebben gekeken naar de onderhandelingsmacht van de verzekeraars en of zijn de tarieven en voorwaarden kunnen dicteren. De ACM concludeert dat zij geen economische marktpositie hebben op deze markt. Ook de manier waarop zij samenwerken bij hun inkoop van schadeherstel is niet verboden. De concurrentieregels bieden geen bescherming voor ondernemers die niet goed meer kunnen concurreren in deze sterk veranderde markt.

Moeilijk bij te benen

“Verzekeraars mogen scherp onderhandelen over tarieven en andere voorwaarden. Dit zorgt voor innovatie en het beste aanbod voor de consument”, vindt Snoep. “Uit ons onderzoek blijkt dat er voldoende concurrentie is op de autoschadeherstelmarkt. Het zijn vooral de concurrentie en ontwikkelingen in de markt die voor kleine bedrijven moeilijk bij te benen zijn. Daar grijpt de ACM niet op in.”Automotive columnist Johan Schoonhoven wijdde vorig jaar al een column aan het onderzoek van ACM.

Volgens ACM zijn verzekeraars belangrijke inkopers op de schademarkt, maar zijn er daarnaast nog andere grote inkopers, zoals leasemaatschappijen, fleetowners en particulieren. Daardoor zijn verzekeraars niet in staat de concurrentie op de herstelmarkt te verstoren, aldus de organisatie. Wel ziet de ACM dat met name de kleinere herstelbedrijven het moeilijk hebben en het de komende tijd nog moeilijker krijgen. Dat is volgens hen vooral een gevolg van marktontwikkelingen, zoals snelle technologische veranderingen, steeds hogere kwaliteitseisen en overcapaciteit in de markt.

Focwa & Bovag

“We zijn blij dat de ACM uitsluitsel geeft en dat er een goede update ligt over de herstelmarkt”, reageert woordvoerder Brecht Grieten van Focwa op het onderzoek. “Volgens ACM hebben vooral de kleine herstelbedrijven het moeilijk hun positie te handhaven en gaan zij het de komende jaren nog moelijker krijgen. Wij zien dat er zeker toekomst is voor kleinere bedrijven en doen er alles aan om hen te ondersteunen de juiste keuzes te maken en investeringen te doen. We gaan het onderzoek uitvoerig bestuderen en komen er zeker op terug op ons congres begin november.”

Bovag zegt veel te herkennen in het rapport van ACM. “Niet gek dus dat we ook de conclusies herkennen. De kleine universele schadehersteller heeft het moeilijk en zal het, door de toenemende investeringsdruk vanwege voortschrijdende technologie, steeds moeilijker krijgen”, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal. 

Consolidatieslag

Volgens het onderzoek zijn in ons land zo’n 30 verzekeraars actief met de verkoop van casco- en WA-verzekeringen en is er de afgelopen tien jaar een consolidatieslag geweest. De grootste individuele verzekeraar op de markt voor cascoverzekeringen is Achmea met een marktaandeel van tussen de 20 en 25 procent, aldus ACM. De vijf grootste verzekeraars (Achmea, Allianz, ASR, Nationale Nederland en Univé) vertegenwoordigden in 2018 ruim de helft van het premievolume op de Nederlandse markt.Lees het complete rapport in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.