Verbond: Verzekeraar, laat je zachte kant zien

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Klanten beoordelen verzekeraars en geven ZLM een hoog rapportcijfer. (Foto: Shutterstock)

Klanten hebben het afgelopen jaar meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. Dat blijkt uit de ranglijst Verzekeraars in beeld, dat door het Verbond van Verzekeraars is opgesteld. Evenals de voorgaande drie keer wordt de top 5 bij de schadeverzekeraars aangevoerd door ZLM met een 8,4, gevolgd door Nh1816, VvAA, Univé en Unigarant. Opvallend is de stijging van De Goudse Verzekering, die van de 19e naar de 8e plek steeg en een 7,6 kreeg.  

# VERZEKERAAR SOORT RAPPORTCIJFER
1. ZLM Verzekeringen 
Schade 8,4
2. Nh1816 Verzekeringen Schade 7,8
3. VvAA
Schade 7,8
4. Univé Schade 7,7
5. Unigarant Schade 7,7

(Bron: Verbond van Verzekeraars)

“De bedrijfsprocessen, snelheid van afhandeling en duidelijkheid zijn inmiddels doorgaans goed op orde. Het is nu zaak om ook op die andere minder tastbare punten verdere verbetering te laten zien”, aldus algemeen directeur Richard Weurding. Volgens Weurding beoordelen consumenten het beeld van verzekeraars vooral op zogeheten ‘zachte’ factoren  zoals openheid, het gevoel serieus te worden genomen en luisterbereidheid.

Vertrouwen

Het is de vierde keer dat het onderzoek is uitgevoerd, door onderzoeksbureau Kantar. Ruim 10 duizend deelnemers geven de verzekeraars een cijfer en beoordelen de verzekeraars op zes punten: klantgerichtheid, deskundigheid, contact, duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid.

Op het onderdeel vertrouwen schuift Univé op van de 5e naar de 3e plek. Unigarant stijgt van de 9e naar de 3e plek op het onderdeel deskundigheid. Opvallend is dat het nieuwe digitale schadelabel van Vivat, Now Go, dat voor de tweede keer meedoet, binnenkomt op de 22e plek en een 7,3 scoort.

De ranglijst is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars zodat consumenten kunnen zien hoe verzekeraars scoren.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Verbond: Verzekeraar, laat je zachte kant zien | Automotive Online

Verbond: Verzekeraar, laat je zachte kant zien

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Klanten beoordelen verzekeraars en geven ZLM een hoog rapportcijfer. (Foto: Shutterstock)

Klanten hebben het afgelopen jaar meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. Dat blijkt uit de ranglijst Verzekeraars in beeld, dat door het Verbond van Verzekeraars is opgesteld. Evenals de voorgaande drie keer wordt de top 5 bij de schadeverzekeraars aangevoerd door ZLM met een 8,4, gevolgd door Nh1816, VvAA, Univé en Unigarant. Opvallend is de stijging van De Goudse Verzekering, die van de 19e naar de 8e plek steeg en een 7,6 kreeg.  

# VERZEKERAAR SOORT RAPPORTCIJFER
1. ZLM Verzekeringen 
Schade 8,4
2. Nh1816 Verzekeringen Schade 7,8
3. VvAA
Schade 7,8
4. Univé Schade 7,7
5. Unigarant Schade 7,7

(Bron: Verbond van Verzekeraars)

“De bedrijfsprocessen, snelheid van afhandeling en duidelijkheid zijn inmiddels doorgaans goed op orde. Het is nu zaak om ook op die andere minder tastbare punten verdere verbetering te laten zien”, aldus algemeen directeur Richard Weurding. Volgens Weurding beoordelen consumenten het beeld van verzekeraars vooral op zogeheten ‘zachte’ factoren  zoals openheid, het gevoel serieus te worden genomen en luisterbereidheid.

Vertrouwen

Het is de vierde keer dat het onderzoek is uitgevoerd, door onderzoeksbureau Kantar. Ruim 10 duizend deelnemers geven de verzekeraars een cijfer en beoordelen de verzekeraars op zes punten: klantgerichtheid, deskundigheid, contact, duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid.

Op het onderdeel vertrouwen schuift Univé op van de 5e naar de 3e plek. Unigarant stijgt van de 9e naar de 3e plek op het onderdeel deskundigheid. Opvallend is dat het nieuwe digitale schadelabel van Vivat, Now Go, dat voor de tweede keer meedoet, binnenkomt op de 22e plek en een 7,3 scoort.

De ranglijst is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars zodat consumenten kunnen zien hoe verzekeraars scoren.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.