RDW legt WOK-keuring bij schadebedrijven neer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
RDW-directeur Zeger Baelde komt met de boodschap dat herstelbedrijven de WOK-keuringen gaan doen. (Foto: Focwa)

RDW heeft besloten dat de WOK-melding (wachten op keuren) bij schadeherstelbedrijven komt te liggen en niet meer door de RDW zal worden gedaan. Dat maakte RDW-directeur Zeger Baelde gisteravond bekend op het Focwa jaarcongres.

Volgens Baelde is het voor de RDW niet meer te doen om alle voertuigen te keuren en zijn er wachttijden ontstaan. Baelde verwacht dat het circa één tot twee jaar duurt voordat de maatregel definitief wordt. “Er moet veel wet- en regelgeving worden aangepast. Dat heeft een lange doorlooptijd”, aldus Baelde.

Swalmen

Baelde liet weten dat de RDW destijds vooral aan het denken is gezet door de Swalmense autozwendel in 2016 waarbij aan het licht kwam dat honderden auto’s onveilig gerepareerd waren.Lees hier meer over de autozwendel in Swalmen.

Voertuigen die niet meer veilig de weg op kunnen door schade krijgen een WOK-status. Nu is het zo dat zo’n voertuig na herstel opnieuw door de RDW moet worden goedgekeurd, waarna de WOK-status wordt beëindigd. RDW wil dat erkende schadeherstelbedrijven die keuringen gaan doen.

De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt, maar de bedoeling is dat herstelbedrijven een vergunning bij de RDW moeten aanvragen om de keuringen te mogen uitvoeren. RDW telt 14 keuringsstations. Het aantal te keuren voertuigen is de afgelopen vijf jaar verdubbeld naar 220 duizend.

Focwa-directeur Femke Teeling reageert verheugd op dit voornemen: “Het is een grote erkenning voor schadebedrijven en de kwaliteit die ze leveren.”

Branchevereniging Bovag liet voor de zomer weten voorstander te zijn van het voornemen van de RDW.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Ambitieus Plan! Er zal inderdaad nog wel héél wat moeten gebeuren in de Wet en Regelgeving. Daarbij zijn er vraagtekens te plaatsen bij de mogelijke ‘bevoordeling’ van een select gezelschap aan schadeherstelbedrijven. Het argument om dit te gaan doen ligt -met alle respect- denk ik meer in de deskundigheid ter beoordeling van het herstel. Die is er niet altijd bij de RDW. Dát is wat de Swalmen zaak wel heeft laten zien. In die Swalmen zaak kwam het ondeskundig herstel ook pas aan het licht na Röntgen onderzoek. Daarbij ging het in de Swalmen zaak nog meer om vermeende identiteitsfraude. Uiteraard is iédere onveilig herstelde en gefraudeerde auto er één teveel maar hoé je dié controle aan de markt wil overlaten en óf je dat moet willen; Ik zet daar wel grote vraagtekens bij.

  • Bolsenbroek

    De Swalmen zaak was ook gevolg van het ‘ons kent ons’ systeem: ‘wij kennen jou, dus we doen maar snel doorwerken’. Dat is een fors risico wanneer je aan de markt gaat uitbesteden. De RDW kent daarnaast, ik ervaar het nadrukkelijk, een fors capaciteitsprobleem. Ik zou denken dat dat ánders dan op deze thans beoogde wijze opgelost moet worden. Daarbij zou horen van de klanten en de medewerkers op de werkvloer een heel goede rol kunnen spelen.

RDW legt WOK-keuring bij schadebedrijven neer | Automotive Online

RDW legt WOK-keuring bij schadebedrijven neer

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
RDW-directeur Zeger Baelde komt met de boodschap dat herstelbedrijven de WOK-keuringen gaan doen. (Foto: Focwa)

RDW heeft besloten dat de WOK-melding (wachten op keuren) bij schadeherstelbedrijven komt te liggen en niet meer door de RDW zal worden gedaan. Dat maakte RDW-directeur Zeger Baelde gisteravond bekend op het Focwa jaarcongres.

Volgens Baelde is het voor de RDW niet meer te doen om alle voertuigen te keuren en zijn er wachttijden ontstaan. Baelde verwacht dat het circa één tot twee jaar duurt voordat de maatregel definitief wordt. “Er moet veel wet- en regelgeving worden aangepast. Dat heeft een lange doorlooptijd”, aldus Baelde.

Swalmen

Baelde liet weten dat de RDW destijds vooral aan het denken is gezet door de Swalmense autozwendel in 2016 waarbij aan het licht kwam dat honderden auto’s onveilig gerepareerd waren.Lees hier meer over de autozwendel in Swalmen.

Voertuigen die niet meer veilig de weg op kunnen door schade krijgen een WOK-status. Nu is het zo dat zo’n voertuig na herstel opnieuw door de RDW moet worden goedgekeurd, waarna de WOK-status wordt beëindigd. RDW wil dat erkende schadeherstelbedrijven die keuringen gaan doen.

De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt, maar de bedoeling is dat herstelbedrijven een vergunning bij de RDW moeten aanvragen om de keuringen te mogen uitvoeren. RDW telt 14 keuringsstations. Het aantal te keuren voertuigen is de afgelopen vijf jaar verdubbeld naar 220 duizend.

Focwa-directeur Femke Teeling reageert verheugd op dit voornemen: “Het is een grote erkenning voor schadebedrijven en de kwaliteit die ze leveren.”

Branchevereniging Bovag liet voor de zomer weten voorstander te zijn van het voornemen van de RDW.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Ambitieus Plan! Er zal inderdaad nog wel héél wat moeten gebeuren in de Wet en Regelgeving. Daarbij zijn er vraagtekens te plaatsen bij de mogelijke ‘bevoordeling’ van een select gezelschap aan schadeherstelbedrijven. Het argument om dit te gaan doen ligt -met alle respect- denk ik meer in de deskundigheid ter beoordeling van het herstel. Die is er niet altijd bij de RDW. Dát is wat de Swalmen zaak wel heeft laten zien. In die Swalmen zaak kwam het ondeskundig herstel ook pas aan het licht na Röntgen onderzoek. Daarbij ging het in de Swalmen zaak nog meer om vermeende identiteitsfraude. Uiteraard is iédere onveilig herstelde en gefraudeerde auto er één teveel maar hoé je dié controle aan de markt wil overlaten en óf je dat moet willen; Ik zet daar wel grote vraagtekens bij.

  • Bolsenbroek

    De Swalmen zaak was ook gevolg van het ‘ons kent ons’ systeem: ‘wij kennen jou, dus we doen maar snel doorwerken’. Dat is een fors risico wanneer je aan de markt gaat uitbesteden. De RDW kent daarnaast, ik ervaar het nadrukkelijk, een fors capaciteitsprobleem. Ik zou denken dat dat ánders dan op deze thans beoogde wijze opgelost moet worden. Daarbij zou horen van de klanten en de medewerkers op de werkvloer een heel goede rol kunnen spelen.