Onderzoeksraad voor Veiligheid: ADAS leveren nieuwe risico’s op

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
ADAS maken het verkeer niet altijd veiliger (foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Vandaag presenteert de Onderzoeksraad voor Veiligheid haar onderzoek naar rijhulpsystemen op auto’s, ADAS. Ongeveer de helft van de auto’s is inmiddels uitgerust met zaken als een noodremsysteem of adaptive cruise control. Op basis van het onderzoek constateert de Raad dat met het gebruik van ADAS serieuze problemen voor de verkeersveiligheid ontstaan.

Het belangrijkste probleem is de interactie met de bestuurder. Zij weten vaak niet wat de systemen wel of niet kunnen, waardoor risicovolle situaties kunnen ontstaan. Automatisering maakt de bestuurders minder alert, terwijl de bestuurder nog altijd verantwoordelijk is voor de besturing van de auto. In noodsituaties kan dat mis gaan.

Verder is er volgens de Raad onvoldoende aandacht voor de werking en de beperkingen van rijhulpsystemen bij het uitleveren van een nieuwe auto aan de klant. Ook bij software-updates krijgen automobilisten onvoldoende voorlichting. Het gevolg hiervan is een gebrek aan kennis bij de bestuurders over deze systemen.

Verre toekomst

Ook de eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. De auto-industrie, overheden en experts richten zich volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de belofte van de zelfrijdende auto, maar dat is nog verre toekomst. Zo kan het dat er wel wetgeving in ontwikkeling is voor de toekomstige zelfrijdende auto, maar slechts heel beperkt voor de huidige generatie rijhulpsystemen.

Laatste punt van de Raad is dat er te weinig wordt geleerd van ongevallen om de verkeersveiligheid van rijhulpsystemen te verbeteren. Het ontbreekt aan een goede monitoring en evaluatie van deze systemen. De politie kan de gegevens na een ongeval vaak niet uitlezen en het is niet altijd bekend in welke auto’s deze systemen zitten. Door te leren van ongevallen, incidenten en gebruikerservaringen kunnen innovaties de verkeersveiligheid aantoonbaar verbeteren.

Cruciale rol

Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, zijn de bevindingen van groot belang voor de toekomstige veiligheid. “Verkeersveiligheid staat hoog op de agenda. Wij gaan de uitkomsten dus met onze leden en partners bespreken en kijken op welke punten de veilige ontwikkeling van ADAS in het verkeer verder kan worden verbeterd.” Om het veilig gebruik te stimuleren is RAI Vereniging één van de initiatiefnemers van de ADAS Alliantie, die zich ook richt op het verbeteren van de kennis van ADAS. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Onderzoeksraad voor Veiligheid: ADAS leveren nieuwe risico’s op | Automotive Online

Onderzoeksraad voor Veiligheid: ADAS leveren nieuwe risico’s op

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
ADAS maken het verkeer niet altijd veiliger (foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid)

Vandaag presenteert de Onderzoeksraad voor Veiligheid haar onderzoek naar rijhulpsystemen op auto’s, ADAS. Ongeveer de helft van de auto’s is inmiddels uitgerust met zaken als een noodremsysteem of adaptive cruise control. Op basis van het onderzoek constateert de Raad dat met het gebruik van ADAS serieuze problemen voor de verkeersveiligheid ontstaan.

Het belangrijkste probleem is de interactie met de bestuurder. Zij weten vaak niet wat de systemen wel of niet kunnen, waardoor risicovolle situaties kunnen ontstaan. Automatisering maakt de bestuurders minder alert, terwijl de bestuurder nog altijd verantwoordelijk is voor de besturing van de auto. In noodsituaties kan dat mis gaan.

Verder is er volgens de Raad onvoldoende aandacht voor de werking en de beperkingen van rijhulpsystemen bij het uitleveren van een nieuwe auto aan de klant. Ook bij software-updates krijgen automobilisten onvoldoende voorlichting. Het gevolg hiervan is een gebrek aan kennis bij de bestuurders over deze systemen.

Verre toekomst

Ook de eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. De auto-industrie, overheden en experts richten zich volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de belofte van de zelfrijdende auto, maar dat is nog verre toekomst. Zo kan het dat er wel wetgeving in ontwikkeling is voor de toekomstige zelfrijdende auto, maar slechts heel beperkt voor de huidige generatie rijhulpsystemen.

Laatste punt van de Raad is dat er te weinig wordt geleerd van ongevallen om de verkeersveiligheid van rijhulpsystemen te verbeteren. Het ontbreekt aan een goede monitoring en evaluatie van deze systemen. De politie kan de gegevens na een ongeval vaak niet uitlezen en het is niet altijd bekend in welke auto’s deze systemen zitten. Door te leren van ongevallen, incidenten en gebruikerservaringen kunnen innovaties de verkeersveiligheid aantoonbaar verbeteren.

Cruciale rol

Volgens Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, zijn de bevindingen van groot belang voor de toekomstige veiligheid. “Verkeersveiligheid staat hoog op de agenda. Wij gaan de uitkomsten dus met onze leden en partners bespreken en kijken op welke punten de veilige ontwikkeling van ADAS in het verkeer verder kan worden verbeterd.” Om het veilig gebruik te stimuleren is RAI Vereniging één van de initiatiefnemers van de ADAS Alliantie, die zich ook richt op het verbeteren van de kennis van ADAS. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.