Schadeketen ABS maakt speerpunt van glasherstel

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Wees niet bang voor nieuwe techniek, kijk vooral naar de voordelen, zo hield Deborah Nas de zaal vol ABS-ers voor. (Foto: ABS Autoherstel)

Schadeketen ABS Autoherstel gaat zich sterker profileren op de glasherstelmarkt en rolt in februari zijn hernieuwde propositie uit. Er komt een eigen callcenter met een 24-7 service en een aparte website voor ruitherstel waar klanten via een paar muisklikken een afspraak kunnen inplannen. Dat maakte ABS-directeur Nico Stolk bekend tijdens het relatie-event dat de keten organiseerde en ruim 150 mensen trok.

“Autoruiten zijn niet langer een apart onderdeel van carrosserieherstel, maar zijn een integraal deel van de carrosserie en elektronica in auto’s. Er is steeds meer behoefte, ook vanuit opdrachtgevers, aan één adres waar beide veilig en goed kunnen worden hersteld.” 

ABS was de laatste jaren al actief in ruitherstel, maar gaat zich nu serieuzer focussen op dit marktsegment waarbij alle vestigingen zijn uitgerust met de benodigde kennis en equipment, zoals kalibratie-apparatuur. Andersom maakte Carglass bekend zich juist weer terug te trekken uit schadeherstel.

Jarig

Het zijn spannende tijden in schadeherstel, aldus Stolk, die erop hamerde dat de gezamenlijke branchenorm aangepast en gemoderniseerd moet worden. “Zeker gezien de vele technische en digitale ontwikkelingen die op de branche afkomen. Vooral op het gebied van kennis en opleidingen moet er kritisch worden gekeken of de norm nog voldoet. Permanente educatie is een thema is dat de branche echt moet oppakken”, aldus Stolk, die ook nog even kort stilstond bij het 15-jarig jubileum van de schadeketen.

Er wordt ons voorgehouden dat robots onze banen inpikken, terwijl we niet zien dat het juist ook veel voordelen biedt

Deborah Nas, TU Delft

Zo memoreerde hij ook nog even kort aan één van de uitgangspunten van destijds: het uitwisselen van werk en personeel. Een streven dat anno 2020 nog altijd actueel is, meent Stolk. Ander belangrijk issue bij ABS is totaalherstel en het ATAS-filter (Advanced Technical Assistant System), dat vorig jaar is geïntroduceerd. Inmiddels is het filter, dat veiligheidskritische delen herkent en na herstel ook controleert, bij alle vestigingen geïmplementeerd. En, het systeem is direct gekoppeld aan de data van autofabrikanten, zodat de juiste technische data altijd voorhanden is. 

Niet innoveren omdat het moet

“Er is nooit een goed moment om te innoveren. Maar let op: als je moet innoveren ben je te laat”, zo betoogde Deborah Nas, die zich bezighoudt met techniek en innovatiemethode en is verbonden aan de TU Delft. Ze legde uit dat technische vooruitgang vaak ten onrechte wordt bestempeld als negatief of angst gevoelens opwekt. “Er wordt ons voorgehouden dat robots onze banen inpikken, terwijl we niet zien dat het juist ook veel voordelen biedt. Robotisering schept ook ruimte voor andere banen. Natuurlijk moeten mensen dan wel bereid zijn zich om te scholen”, aldus Nas. “De angst om dingen kwijt te raken overheerst en zorgt vaak voor weerstand bij vernieuwing. Disruptieve bedrijven, zoals Tesla, hebben niet te maken met die interne weerstand en hoeven niet bang te zijn voor verlies van bestaande omzet. Dat voordeel heeft Polestar van Volvo ook.”

Deep learning

Nas wees de zaal vol schadeherstellers op tal van verzekerings- en MaaS- innovaties die eraan zitten te komen. “De Finse app Whim bijvoorbeeld, waar je via een abonnement al je vervoer kunt regelen: van taxi- tot ov-ritjes, auto’s en fietsen. En om het aantrekkelijker te maken, spaar je punten die bijvoorbeeld goed zijn voor een gratis Tesla in het weekend. In de VS komt de verzekerings-app Lemonade op, die onder andere met AI-technologie werkt. Onder het motto: download, drive, safe wordt gedurende drie weken je rijgedrag gemeten en wordt daar je polis en premie op afgestemd. Schade melden gaat simpelweg via één telefoontje”, vertelt Nas, die tot slot nog wees op de opkomst van deep learning, dat nog een stap verder gaat dan machine learning. “Met deep learning kunnen algoritmes worden ontwikkeld op basis van beeld en spraak. Dat betekent dat schade aan een auto straks automatisch te herkennen en te calculeren is op basis van de database.”

Dan gaat 3D printen, volgens Nas zeker nog voor de nodige veranderingen zorgen in de autobranche, omdat bepaalde onderdelen veel makkelijker en goedkoper in 3D geprint kunnen worden. “Door deze technieken kunnen auto-onderdelen in vormen worden geprint, die op de traditionele manier niet mogelijk zijn. Dat biedt echt veel perspectief en andere mogelijkheden voor de industrie.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Schadeketen ABS maakt speerpunt van glasherstel | Automotive Online

Schadeketen ABS maakt speerpunt van glasherstel

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Wees niet bang voor nieuwe techniek, kijk vooral naar de voordelen, zo hield Deborah Nas de zaal vol ABS-ers voor. (Foto: ABS Autoherstel)

Schadeketen ABS Autoherstel gaat zich sterker profileren op de glasherstelmarkt en rolt in februari zijn hernieuwde propositie uit. Er komt een eigen callcenter met een 24-7 service en een aparte website voor ruitherstel waar klanten via een paar muisklikken een afspraak kunnen inplannen. Dat maakte ABS-directeur Nico Stolk bekend tijdens het relatie-event dat de keten organiseerde en ruim 150 mensen trok.

“Autoruiten zijn niet langer een apart onderdeel van carrosserieherstel, maar zijn een integraal deel van de carrosserie en elektronica in auto’s. Er is steeds meer behoefte, ook vanuit opdrachtgevers, aan één adres waar beide veilig en goed kunnen worden hersteld.” 

ABS was de laatste jaren al actief in ruitherstel, maar gaat zich nu serieuzer focussen op dit marktsegment waarbij alle vestigingen zijn uitgerust met de benodigde kennis en equipment, zoals kalibratie-apparatuur. Andersom maakte Carglass bekend zich juist weer terug te trekken uit schadeherstel.

Jarig

Het zijn spannende tijden in schadeherstel, aldus Stolk, die erop hamerde dat de gezamenlijke branchenorm aangepast en gemoderniseerd moet worden. “Zeker gezien de vele technische en digitale ontwikkelingen die op de branche afkomen. Vooral op het gebied van kennis en opleidingen moet er kritisch worden gekeken of de norm nog voldoet. Permanente educatie is een thema is dat de branche echt moet oppakken”, aldus Stolk, die ook nog even kort stilstond bij het 15-jarig jubileum van de schadeketen.

Er wordt ons voorgehouden dat robots onze banen inpikken, terwijl we niet zien dat het juist ook veel voordelen biedt

Deborah Nas, TU Delft

Zo memoreerde hij ook nog even kort aan één van de uitgangspunten van destijds: het uitwisselen van werk en personeel. Een streven dat anno 2020 nog altijd actueel is, meent Stolk. Ander belangrijk issue bij ABS is totaalherstel en het ATAS-filter (Advanced Technical Assistant System), dat vorig jaar is geïntroduceerd. Inmiddels is het filter, dat veiligheidskritische delen herkent en na herstel ook controleert, bij alle vestigingen geïmplementeerd. En, het systeem is direct gekoppeld aan de data van autofabrikanten, zodat de juiste technische data altijd voorhanden is. 

Niet innoveren omdat het moet

“Er is nooit een goed moment om te innoveren. Maar let op: als je moet innoveren ben je te laat”, zo betoogde Deborah Nas, die zich bezighoudt met techniek en innovatiemethode en is verbonden aan de TU Delft. Ze legde uit dat technische vooruitgang vaak ten onrechte wordt bestempeld als negatief of angst gevoelens opwekt. “Er wordt ons voorgehouden dat robots onze banen inpikken, terwijl we niet zien dat het juist ook veel voordelen biedt. Robotisering schept ook ruimte voor andere banen. Natuurlijk moeten mensen dan wel bereid zijn zich om te scholen”, aldus Nas. “De angst om dingen kwijt te raken overheerst en zorgt vaak voor weerstand bij vernieuwing. Disruptieve bedrijven, zoals Tesla, hebben niet te maken met die interne weerstand en hoeven niet bang te zijn voor verlies van bestaande omzet. Dat voordeel heeft Polestar van Volvo ook.”

Deep learning

Nas wees de zaal vol schadeherstellers op tal van verzekerings- en MaaS- innovaties die eraan zitten te komen. “De Finse app Whim bijvoorbeeld, waar je via een abonnement al je vervoer kunt regelen: van taxi- tot ov-ritjes, auto’s en fietsen. En om het aantrekkelijker te maken, spaar je punten die bijvoorbeeld goed zijn voor een gratis Tesla in het weekend. In de VS komt de verzekerings-app Lemonade op, die onder andere met AI-technologie werkt. Onder het motto: download, drive, safe wordt gedurende drie weken je rijgedrag gemeten en wordt daar je polis en premie op afgestemd. Schade melden gaat simpelweg via één telefoontje”, vertelt Nas, die tot slot nog wees op de opkomst van deep learning, dat nog een stap verder gaat dan machine learning. “Met deep learning kunnen algoritmes worden ontwikkeld op basis van beeld en spraak. Dat betekent dat schade aan een auto straks automatisch te herkennen en te calculeren is op basis van de database.”

Dan gaat 3D printen, volgens Nas zeker nog voor de nodige veranderingen zorgen in de autobranche, omdat bepaalde onderdelen veel makkelijker en goedkoper in 3D geprint kunnen worden. “Door deze technieken kunnen auto-onderdelen in vormen worden geprint, die op de traditionele manier niet mogelijk zijn. Dat biedt echt veel perspectief en andere mogelijkheden voor de industrie.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.