Onderzoek ‘Toename EV’s leidt tot meer zwaargewonden’ voer voor discussie

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het aantal elektrische auto's, zoals de Tesla 3, neemt toe op de Nederlandse wegen. (Foto: Shutterstock)

Het vanochtend met publicaties in het Financieel Dagblad en de Telegraaf gepresenteerde onderzoek ‘EV Rapport 2020′ is voer voor discussie. Volgens het rapport, geschreven door Arno Onink van Trend-RX en Ric van Vugt van Automotive Insiders, veroorzaken elektrische auto’s in 2030 11 procent meer ongevallen dan vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. En door het relatief hoge gewicht in vergelijking met brandstofmodellen in hetzelfde segment, plus de hogere trekkracht, is de impact van een ongeluk met een EV groter dan bij een vergelijkbaar brandstofmodel. “De elektrische auto is vanwege de batterij gemiddeld 250 kilo zwaarder dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor”, stelt Van Vugt, “en daarmee leidt de toename van het aantal EV’s – met 24% in 2030 – tot 1.400 zwaargewonde verkeersslachtoffers extra”. Daarnaast moeten veel EV-rijders wennen aan het feit dat de auto sneller optrekt, stellen de onderzoekers. Uiteindelijk zou de schadelast voor verzekeraars door de toename van het EV-aandeel met 75 miljoen euro per jaar toenemen. De onderzoekers is gevraagd naar een cijfermatige onderbouwing, maar willen verder niet in detail treden.

Cijfers

Dat de impact van een zwaardere auto bij een ongeluk groter is dan bij een lichtere, daarover is geen twijfel. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderschrijft de stelling dat het gewicht van een auto en het verschil in gewicht met een andere auto of fietser uitmaakt voor de ernst van het letsel. Of elektrische voertuigen in toenemende mate betrokken zijn bij ongevallen, kan de woordvoerder van het SWOV niet zeggen omdat er geen gegevens bijgehouden worden of er een elektrische auto bij een ongeval betrokken is. Focwa constateerde vorig jaar dat elektrische auto’s wel bovengemiddeld vaak schade rijden, maar kon daarvoor geen verklaring geven. 

Discussie

De publicaties riepen vanochtend direct reacties op. Zo stelt onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven op Twitter het onderzoek graag te willen zien, omdat hij denkt dat de onderzoekers van het EV Rapport 2020 “heel erg fout zitten” en dat ze vergeten dat zowel de aandrijflijn zelf als het batterijpakket steeds lichter wordt. Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging van Elektrische Rijders (VER), stelt in een reactie aan Automotive dat nieuwe technische hulpmiddelen het aantal ongelukken en de impact zullen reduceren en dat de omstandigheden de komende jaren dus ook zullen veranderen.

Van Biezen (VER) ziet ook dat het hoge gewicht van EV’s een nadelig effect heeft op veiligheid. “Dat speelt bij suv’s een rol, maar ook bij elektrische auto’s. In het Nederlandse wagenpark spelen de EV’s echter nog een bescheiden rol. Overigens wordt er gewerkt aan lichtere batterijen, waardoor de elektrische auto’s lichter gaan worden.” Ook denkt hij dat technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de veiligheid. “De technologie staat niet stil. Zo waarschuwt het acoustic vehicle alerting system (AVAS) andere weggebruikers en helpen ADAS-systemen bestuurders om ongevallen te voorkomen.”

Volgens Van Vugt is er rekening gehouden met het feit dat batterijen relatief gezien wellicht lichter worden, maar dat er zwaardere pakketten nodig zijn omdat de actieradius ook omhoog moet.

Op twitter leidde de publicatie van het onderzoek vandaag tot discussie.

 

 

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Reacties

  • Michel van de Vosse

    Vanwege het grote koppel van EV’s is de acceleratie dusdanig sterker dan bij conventionele auto’s. Volgens mij is dit een onderbelicht maar zeker belangrijk aspect. Ze zijn namelijk veel stiller maar zijn dus vanwege het acceleratiepotentieel ook veel sneller in de buurt van andere weggebruikers. Dus geluidloos, sneller met meer gewicht aankomen rijden zou een sterk verhoogd gevaar voor medeweggebruikers kunnen opleveren. Dit snelle accelereren is natuurlijk deels een producteigenschap maar ook zeker bedoeld om ze sexyer te maken om zo de acceptatie van EV’s te versnellen. Mijn vraag is echter, moeten we de acceleratietijd van EV’s niet aan banden leggen. Het druist namelijk volledig in tegen het (terecht of niet) groene imago van een EV. De actieradius zal daarbij ook verbeteren omdat je minder stroom verbruikt. Als Volvo de maximum snelheid inperkt t.b.v. de veiligheid dan is dit eigenlijk een no-brainer toch? Win/win of niet?

Onderzoek ‘Toename EV’s leidt tot meer zwaargewonden’ voer voor discussie | Automotive Online

Onderzoek ‘Toename EV’s leidt tot meer zwaargewonden’ voer voor discussie

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het aantal elektrische auto's, zoals de Tesla 3, neemt toe op de Nederlandse wegen. (Foto: Shutterstock)

Het vanochtend met publicaties in het Financieel Dagblad en de Telegraaf gepresenteerde onderzoek ‘EV Rapport 2020′ is voer voor discussie. Volgens het rapport, geschreven door Arno Onink van Trend-RX en Ric van Vugt van Automotive Insiders, veroorzaken elektrische auto’s in 2030 11 procent meer ongevallen dan vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. En door het relatief hoge gewicht in vergelijking met brandstofmodellen in hetzelfde segment, plus de hogere trekkracht, is de impact van een ongeluk met een EV groter dan bij een vergelijkbaar brandstofmodel. “De elektrische auto is vanwege de batterij gemiddeld 250 kilo zwaarder dan een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor”, stelt Van Vugt, “en daarmee leidt de toename van het aantal EV’s – met 24% in 2030 – tot 1.400 zwaargewonde verkeersslachtoffers extra”. Daarnaast moeten veel EV-rijders wennen aan het feit dat de auto sneller optrekt, stellen de onderzoekers. Uiteindelijk zou de schadelast voor verzekeraars door de toename van het EV-aandeel met 75 miljoen euro per jaar toenemen. De onderzoekers is gevraagd naar een cijfermatige onderbouwing, maar willen verder niet in detail treden.

Cijfers

Dat de impact van een zwaardere auto bij een ongeluk groter is dan bij een lichtere, daarover is geen twijfel. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderschrijft de stelling dat het gewicht van een auto en het verschil in gewicht met een andere auto of fietser uitmaakt voor de ernst van het letsel. Of elektrische voertuigen in toenemende mate betrokken zijn bij ongevallen, kan de woordvoerder van het SWOV niet zeggen omdat er geen gegevens bijgehouden worden of er een elektrische auto bij een ongeval betrokken is. Focwa constateerde vorig jaar dat elektrische auto’s wel bovengemiddeld vaak schade rijden, maar kon daarvoor geen verklaring geven. 

Discussie

De publicaties riepen vanochtend direct reacties op. Zo stelt onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven op Twitter het onderzoek graag te willen zien, omdat hij denkt dat de onderzoekers van het EV Rapport 2020 “heel erg fout zitten” en dat ze vergeten dat zowel de aandrijflijn zelf als het batterijpakket steeds lichter wordt. Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging van Elektrische Rijders (VER), stelt in een reactie aan Automotive dat nieuwe technische hulpmiddelen het aantal ongelukken en de impact zullen reduceren en dat de omstandigheden de komende jaren dus ook zullen veranderen.

Van Biezen (VER) ziet ook dat het hoge gewicht van EV’s een nadelig effect heeft op veiligheid. “Dat speelt bij suv’s een rol, maar ook bij elektrische auto’s. In het Nederlandse wagenpark spelen de EV’s echter nog een bescheiden rol. Overigens wordt er gewerkt aan lichtere batterijen, waardoor de elektrische auto’s lichter gaan worden.” Ook denkt hij dat technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de veiligheid. “De technologie staat niet stil. Zo waarschuwt het acoustic vehicle alerting system (AVAS) andere weggebruikers en helpen ADAS-systemen bestuurders om ongevallen te voorkomen.”

Volgens Van Vugt is er rekening gehouden met het feit dat batterijen relatief gezien wellicht lichter worden, maar dat er zwaardere pakketten nodig zijn omdat de actieradius ook omhoog moet.

Op twitter leidde de publicatie van het onderzoek vandaag tot discussie.

 

 

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Reacties

  • Michel van de Vosse

    Vanwege het grote koppel van EV’s is de acceleratie dusdanig sterker dan bij conventionele auto’s. Volgens mij is dit een onderbelicht maar zeker belangrijk aspect. Ze zijn namelijk veel stiller maar zijn dus vanwege het acceleratiepotentieel ook veel sneller in de buurt van andere weggebruikers. Dus geluidloos, sneller met meer gewicht aankomen rijden zou een sterk verhoogd gevaar voor medeweggebruikers kunnen opleveren. Dit snelle accelereren is natuurlijk deels een producteigenschap maar ook zeker bedoeld om ze sexyer te maken om zo de acceptatie van EV’s te versnellen. Mijn vraag is echter, moeten we de acceleratietijd van EV’s niet aan banden leggen. Het druist namelijk volledig in tegen het (terecht of niet) groene imago van een EV. De actieradius zal daarbij ook verbeteren omdat je minder stroom verbruikt. Als Volvo de maximum snelheid inperkt t.b.v. de veiligheid dan is dit eigenlijk een no-brainer toch? Win/win of niet?