Voormalig Pon-manager Janssen start dealerglasformule
Bart Janssen, voormalig fleetsalesmanager bij Pon, en Erwin Arends, die eveneens een verleden heeft bij Pon, starten deze maand met Dealerglass, een ruitschadeherstefranchise voor dealers. Dat meldt het bedrijf vandaag.
Met Dealerglass willen Janssen en Arends een deel van de gestuurde ruitschade van zakelijke klanten (lease- en verzekeringsmaatschappijen) naar het dealerkanaal loodsen. Dealers spelen een beperkte rol in de ruitschade; de markt wordt gedomineerd door de Belron-bedrijven (Carglass, Autotaalglas en Glasgarage) en in mindere mate Kwik-Fit en Autoglaz. Volgens de meest recente inschatting (2014) hebben dealers nog een marktaandeel van ongeveer 10 procent op de glasmarkt.
Vertrouwd adres
Volgens Janssen liggen er veel kansen voor dealers. “Berijders willen graag naar de dealer voor ruitschadeherstel. De dealer is een vertrouwd adres, goed bereikbaar en heeft de meest actuele kennis over de steeds complexer wordende auto. Zeker met de geavanceerde veiligheidssystemen is het van groot belang de juiste kennis in huis te hebben.”
Toyota, Lexus, Renault en Dacia zijn de eerste vier merken die zich aansluiten bij het initiatief. Janssen verwacht dat op termijn alle merken zich aansluiten. In de tussentijd is Dealerglass in gesprek met meerdere lease- en verzekeringsmaatschappijen. Door de toenemende complexiteit van ruiten (onder andere omdat er sensoren inzitten voor de rijhulpsystemen) verandert bij veel verzekeraars het sturingsmodel. Zo geeft Glasgarant, dat namens een groot aantal verzekeraars ruitschadeherstel verwerkt, sinds vorig jaar dealers een grotere rol bij glasherstel.
Dealerglass gebruikt Claim-IT van Direct Acces als platform. Hiermee kunnen claims worden afgehandeld.