Schadeherstellers verenigen zich in Autotech Alliantie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In 2019 behaalden de eerste studenten hun diploma van de Autotech-opleiding. De organisatie gaat nu naar eigen zeggen een stap verder en wordt een alliantie. (Foto: Autotech)

Een groep schadeherstelbedrijven heeft de Autotech Alliantie opgericht, bedoeld om de kennisachterstand op autoschadegebied in Nederland aan te pakken. Dat meldt de organisatie aan Automotive. Inmiddels hebben 13 schadeherstellers met een landelijk netwerk van ongeveer 90 vestigingen getekend voor het lidmaatschap van de alliantie. Daaronder zowel dealergelieerde, ketengelieerde als individuele autoschadebedrijven.

De alliantie zegt met diverse opleidingsinstituten afspraken het hebben gemaakt om “hoogwaardige opleidingen op verschillende niveaus te ontwikkelen, die aansluiten op de huidige vraag naar hightech schadeherstel”. De richtlijnen van de autofabrikant vormen hierbij het uitgangspunt. “De inhoud van de opleidingen worden afgestemd met de leden, autofabrikanten en in aantal gevallen ook met overheden en belanghebbenden”, meldt Saskia Booy, director of operations bij de Alliantie, aan Automotive. “Een leven lang leren programma is in ontwikkeling waar kennis en gedrag worden samengebracht.”

Een lidmaatschap van de Alliantie, die geen winstoogmerk heeft, duurt minimaal drie jaar.

Van Academy naar Alliance

Onder de leden van de Alliantie zijn ook schadeherstellers die betrokken waren bij het twee jaar geleden opgerichte Automotive Academy, evenals Hans Musters. Musters meldt desgevraagd dat dit initiatief een stap verder gaat dan de Academy. “We houden vast aan het initiatief van veilig herstel. De meeste geschikte opleidingen halen we uit de markt of laten wij maken. Wij valideren of een opleiding aan onze eisen voldoet. Dat kan TOI, VOC,  HAN of een andere opleidingsinstantie zijn. Zo wordt er op dit moment door TAGpoint een gedragsveranderingsprogramma gebouwd.”Lees ook het interview met Ad van Diepenbeek, directeur Van Mossel Autoschade: ‘Wij kiezen een merkgestuurde aanpak.’

Attitude

De Alliantie gaat verder waar het reguliere onderwijs stopt, zegt Booy. “We kijken niet alleen naar opleiding, maar ook naar attitude. Het uitgangspunt wordt gevormd door de herstelvoorschriften van de autofabrikant: die zijn leidend. Als een fabrikant geen eigen herstelvoorschriften heeft voor een bepaald model, dan bekijken we met bijvoorbeeld opleidingspartners of we die voorschriften zelf kunnen maken. Uiteraard vragen we daarna wel om goedkeuring van de fabrikant, want die moet erachter staan.” 

Er worden inmiddels gesprekken gevoerd met onder andere auto-importeurs, opleiders en ook brancheverenigingen, zegt Booy. “Wij zijn een onafhankelijke vereniging. Onze kern is handen en voeten geven aan het veilig herstel van complexe auto’s.”

Bij de Alliantie zijn nu aangesloten: Vermaire, ASA Amstelveen, ASN Almere, Van Markus, Sternpoint, Bekkers Autoschade Groep, Van Mossel Autoschade Groep, Zeeuw & Zeeuw Schadeherstel, Reco Groep, Autoschade De Wilde, Broekhuis Schadeherstel, Louwman Dealer Groep en Möller Autoschade Groep.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Schadeherstellers verenigen zich in Autotech Alliantie | Automotive Online

Schadeherstellers verenigen zich in Autotech Alliantie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
In 2019 behaalden de eerste studenten hun diploma van de Autotech-opleiding. De organisatie gaat nu naar eigen zeggen een stap verder en wordt een alliantie. (Foto: Autotech)

Een groep schadeherstelbedrijven heeft de Autotech Alliantie opgericht, bedoeld om de kennisachterstand op autoschadegebied in Nederland aan te pakken. Dat meldt de organisatie aan Automotive. Inmiddels hebben 13 schadeherstellers met een landelijk netwerk van ongeveer 90 vestigingen getekend voor het lidmaatschap van de alliantie. Daaronder zowel dealergelieerde, ketengelieerde als individuele autoschadebedrijven.

De alliantie zegt met diverse opleidingsinstituten afspraken het hebben gemaakt om “hoogwaardige opleidingen op verschillende niveaus te ontwikkelen, die aansluiten op de huidige vraag naar hightech schadeherstel”. De richtlijnen van de autofabrikant vormen hierbij het uitgangspunt. “De inhoud van de opleidingen worden afgestemd met de leden, autofabrikanten en in aantal gevallen ook met overheden en belanghebbenden”, meldt Saskia Booy, director of operations bij de Alliantie, aan Automotive. “Een leven lang leren programma is in ontwikkeling waar kennis en gedrag worden samengebracht.”

Een lidmaatschap van de Alliantie, die geen winstoogmerk heeft, duurt minimaal drie jaar.

Van Academy naar Alliance

Onder de leden van de Alliantie zijn ook schadeherstellers die betrokken waren bij het twee jaar geleden opgerichte Automotive Academy, evenals Hans Musters. Musters meldt desgevraagd dat dit initiatief een stap verder gaat dan de Academy. “We houden vast aan het initiatief van veilig herstel. De meeste geschikte opleidingen halen we uit de markt of laten wij maken. Wij valideren of een opleiding aan onze eisen voldoet. Dat kan TOI, VOC,  HAN of een andere opleidingsinstantie zijn. Zo wordt er op dit moment door TAGpoint een gedragsveranderingsprogramma gebouwd.”Lees ook het interview met Ad van Diepenbeek, directeur Van Mossel Autoschade: ‘Wij kiezen een merkgestuurde aanpak.’

Attitude

De Alliantie gaat verder waar het reguliere onderwijs stopt, zegt Booy. “We kijken niet alleen naar opleiding, maar ook naar attitude. Het uitgangspunt wordt gevormd door de herstelvoorschriften van de autofabrikant: die zijn leidend. Als een fabrikant geen eigen herstelvoorschriften heeft voor een bepaald model, dan bekijken we met bijvoorbeeld opleidingspartners of we die voorschriften zelf kunnen maken. Uiteraard vragen we daarna wel om goedkeuring van de fabrikant, want die moet erachter staan.” 

Er worden inmiddels gesprekken gevoerd met onder andere auto-importeurs, opleiders en ook brancheverenigingen, zegt Booy. “Wij zijn een onafhankelijke vereniging. Onze kern is handen en voeten geven aan het veilig herstel van complexe auto’s.”

Bij de Alliantie zijn nu aangesloten: Vermaire, ASA Amstelveen, ASN Almere, Van Markus, Sternpoint, Bekkers Autoschade Groep, Van Mossel Autoschade Groep, Zeeuw & Zeeuw Schadeherstel, Reco Groep, Autoschade De Wilde, Broekhuis Schadeherstel, Louwman Dealer Groep en Möller Autoschade Groep.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.