Mensink Autoschadeherstel: Bedrijfsoverdracht in kroonjaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Martijn Mensink heeft Mensink Autoschadeherstel overgenomen van zijn vader Bennie Mensink. (Foto: Bianca Lucas)

Bennie Mensink (60) heeft in januari zijn gelijknamige herstelbedrijf Mensink Autoschadeherstel in Tubbergen overgedragen aan zoon Martijn Mensink (29). Dat bevestigt eigenaar Martijn Mensink aan Automotive. Het bedrijf bestaat inmiddels 40 jaar en richt zich op schadeherstel van personenauto’s, bedrijfswagens, campers en caravans.

De bedrijfsoverdracht kwam de afgelopen jaren met enige regelmaat ter sprake, vertelt Mensink. “Nu mijn vader 60 is geworden, vond hij het tijd worden om het rustiger aan te gaan doen. En wat is er mooier dan een bedrijfsoverdracht in een kroonjaar, aangezien hij het bedrijf heeft opgericht in 1981. Doordat wij de tijd hebben genomen voor de overname ben ik er vloeiend ingerold en heb ik mij het leiden van het bedrijf eigen kunnen maken”, zegt hij. “In principe werkt mijn vader hier nog gewoon mee, maar als het wat rustiger wordt op de dag dan neemt hij tijd voor zichzelf, wat betekent dat hij een middag vrij neemt.”

Na een opleiding bedrijfsmanagement autobedrijven belandde Mensink in het familiebedrijf, waar zijn jongere broer Sander (27) ook werkzaam is. “Ik draag zorg voor de schadecalculaties en het contact met de verzekeringsmaatschappijen voor de gestuurde schade. Mijn broer neemt het plaat- en sleutelwerk voor rekening”, aldus Mensink. Het schadeherstelbedrijf heeft in totaal 6 werknemers.

Segmenten

Een bedrijfsovername in een tijd dat het aantal schadecalculaties voor autoschade daalt, is niet makkelijk. Die neergang zette zich vorig jaar al in bij het begin van de coronacrisis. Mensink weet voelt zich gesterkt omdat het bedrijf zich op meerdere marktsegmenten richt. “Voor de coronacrisis zijn wij ons ook op wandherstel van campers- en caravans gaan richten om de gaten in het werkaanbod op te vangen. Dat scheelt nu en daarnaast spuiten wij onder andere keukendeurtjes. Daar zijn wij mee begonnen op verzoek van een klant en inmiddels krijgen wij regelmatig via sociale media het verzoek of wij de frontjes voor de keuken willen spuiten.” Meerdere schadeherstelbedrijven hebben het herstellen van camper- en caravanschade erbij genomen, zoals Autoschade Herstel Midden Nederland in Veenendaal dat Velbo overnam.

Rekening houden

Inmiddels schat Mensink dat hij naast het schadeherstel voor auto’s en bedrijfswagens, zijn werkplaats voor zo’n 10 procent vult met caravan- en camperherstel en voor 15 procent met spuitwerk voor keukens en industriële objecten. Het bedrijf heeft geen merkerkenningen, waardoor het voor technische informatie een beroep doet op branchevereniging Focwa. Om klaar te zijn voor de toekomst investeert Mensink in equipment, zoals een aluminiumlasser. “Er wordt steeds meer aluminium gebruikt in auto’s, dus daar moet je rekening mee houden. Evenals de opkomst van de elektrische auto’s en diagnose-apparatuur voor de kalibratie van ADAS-systemen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Mensink Autoschadeherstel: Bedrijfsoverdracht in kroonjaar | Automotive Online

Mensink Autoschadeherstel: Bedrijfsoverdracht in kroonjaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Martijn Mensink heeft Mensink Autoschadeherstel overgenomen van zijn vader Bennie Mensink. (Foto: Bianca Lucas)

Bennie Mensink (60) heeft in januari zijn gelijknamige herstelbedrijf Mensink Autoschadeherstel in Tubbergen overgedragen aan zoon Martijn Mensink (29). Dat bevestigt eigenaar Martijn Mensink aan Automotive. Het bedrijf bestaat inmiddels 40 jaar en richt zich op schadeherstel van personenauto’s, bedrijfswagens, campers en caravans.

De bedrijfsoverdracht kwam de afgelopen jaren met enige regelmaat ter sprake, vertelt Mensink. “Nu mijn vader 60 is geworden, vond hij het tijd worden om het rustiger aan te gaan doen. En wat is er mooier dan een bedrijfsoverdracht in een kroonjaar, aangezien hij het bedrijf heeft opgericht in 1981. Doordat wij de tijd hebben genomen voor de overname ben ik er vloeiend ingerold en heb ik mij het leiden van het bedrijf eigen kunnen maken”, zegt hij. “In principe werkt mijn vader hier nog gewoon mee, maar als het wat rustiger wordt op de dag dan neemt hij tijd voor zichzelf, wat betekent dat hij een middag vrij neemt.”

Na een opleiding bedrijfsmanagement autobedrijven belandde Mensink in het familiebedrijf, waar zijn jongere broer Sander (27) ook werkzaam is. “Ik draag zorg voor de schadecalculaties en het contact met de verzekeringsmaatschappijen voor de gestuurde schade. Mijn broer neemt het plaat- en sleutelwerk voor rekening”, aldus Mensink. Het schadeherstelbedrijf heeft in totaal 6 werknemers.

Segmenten

Een bedrijfsovername in een tijd dat het aantal schadecalculaties voor autoschade daalt, is niet makkelijk. Die neergang zette zich vorig jaar al in bij het begin van de coronacrisis. Mensink weet voelt zich gesterkt omdat het bedrijf zich op meerdere marktsegmenten richt. “Voor de coronacrisis zijn wij ons ook op wandherstel van campers- en caravans gaan richten om de gaten in het werkaanbod op te vangen. Dat scheelt nu en daarnaast spuiten wij onder andere keukendeurtjes. Daar zijn wij mee begonnen op verzoek van een klant en inmiddels krijgen wij regelmatig via sociale media het verzoek of wij de frontjes voor de keuken willen spuiten.” Meerdere schadeherstelbedrijven hebben het herstellen van camper- en caravanschade erbij genomen, zoals Autoschade Herstel Midden Nederland in Veenendaal dat Velbo overnam.

Rekening houden

Inmiddels schat Mensink dat hij naast het schadeherstel voor auto’s en bedrijfswagens, zijn werkplaats voor zo’n 10 procent vult met caravan- en camperherstel en voor 15 procent met spuitwerk voor keukens en industriële objecten. Het bedrijf heeft geen merkerkenningen, waardoor het voor technische informatie een beroep doet op branchevereniging Focwa. Om klaar te zijn voor de toekomst investeert Mensink in equipment, zoals een aluminiumlasser. “Er wordt steeds meer aluminium gebruikt in auto’s, dus daar moet je rekening mee houden. Evenals de opkomst van de elektrische auto’s en diagnose-apparatuur voor de kalibratie van ADAS-systemen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.