Schadeverzekeraars: Premie-analyse Consumentenbond te kort door de bocht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Verbond van Verzekeraar verwerpt de claim van de Consumentenbond dat de kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten steeds groter wordt. Dat meldt het verbond naar aanleiding van een persbericht van de Consumentenbond.

Hierin concludeert de Consumentenbond na onderzoek dat hoewel de schadelast van verzekeraars de afgelopen jaren daalde, de verzekeraars toch hun premies verhoogden. De schadelast daalde volgens de bond van 3,08 miljard euro in 2016 naar 2,92 miljard in 2020 (-5%). Tegelijkertijd stegen de premie-inkomsten in dezelfde periode van 3,9 miljard naar 4,69 miljard (+17%). “Zelfs na een coronajaar waarin beduidend minder schade werd gereden, verhogen de meeste verzekeraars in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw hun premies. De kloof tussen oplopende premies en teruglopende schades steeg van 1,4 miljard euro in 2019 naar 1,8 miljard euro in 2020”, schrijft de bond.

Geen winst

In een reactie met het verbond dat die 1,8 miljard geen winst betreft, maar voor een belangrijk deel wordt gebruikt voor kosten van de verzekeraar. Het verbond vindt het verder te kort door de bocht om de cijfers over één kwartaal tegenover elkaar te zetten. Verzekeraars moeten vooraf rekening houden met risico’s die zich over een heel kalenderjaar kunnen voordoen. Vorig jaar profiteerden de verzekeraars van de coronacrisis, maar nu dreigen hoge kosten door de watersnood in Limburg. Lees hier de analyse van de jaarcijfers van de verzekeraars door Automotive: ‘Corona heeft vooral weerslag op de gestuurde schademarkt.’  

Ook maakt de Consumentenbond een vergelijking tussen de premies en schadelasten vanaf 2017 tot en met 2020. “In die berekeningen is de Consumentenbond echter vergeten om mee te wegen dat de premies van de autoverzekeringen in ons land jarenlang veel te laag zijn geweest. De Nederlandsche Bank concludeerde dit in 2016 al. Verzekeraars hebben tot vorig jaar rode cijfers geschreven, omdat de premies – vanwege de moordende concurrentie in de markt van autoverzekeringen – veel te laag waren”, schrijft het verbond. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Schadeverzekeraars: Premie-analyse Consumentenbond te kort door de bocht | Automotive Online

Schadeverzekeraars: Premie-analyse Consumentenbond te kort door de bocht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het Verbond van Verzekeraar verwerpt de claim van de Consumentenbond dat de kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten steeds groter wordt. Dat meldt het verbond naar aanleiding van een persbericht van de Consumentenbond.

Hierin concludeert de Consumentenbond na onderzoek dat hoewel de schadelast van verzekeraars de afgelopen jaren daalde, de verzekeraars toch hun premies verhoogden. De schadelast daalde volgens de bond van 3,08 miljard euro in 2016 naar 2,92 miljard in 2020 (-5%). Tegelijkertijd stegen de premie-inkomsten in dezelfde periode van 3,9 miljard naar 4,69 miljard (+17%). “Zelfs na een coronajaar waarin beduidend minder schade werd gereden, verhogen de meeste verzekeraars in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw hun premies. De kloof tussen oplopende premies en teruglopende schades steeg van 1,4 miljard euro in 2019 naar 1,8 miljard euro in 2020”, schrijft de bond.

Geen winst

In een reactie met het verbond dat die 1,8 miljard geen winst betreft, maar voor een belangrijk deel wordt gebruikt voor kosten van de verzekeraar. Het verbond vindt het verder te kort door de bocht om de cijfers over één kwartaal tegenover elkaar te zetten. Verzekeraars moeten vooraf rekening houden met risico’s die zich over een heel kalenderjaar kunnen voordoen. Vorig jaar profiteerden de verzekeraars van de coronacrisis, maar nu dreigen hoge kosten door de watersnood in Limburg. Lees hier de analyse van de jaarcijfers van de verzekeraars door Automotive: ‘Corona heeft vooral weerslag op de gestuurde schademarkt.’  

Ook maakt de Consumentenbond een vergelijking tussen de premies en schadelasten vanaf 2017 tot en met 2020. “In die berekeningen is de Consumentenbond echter vergeten om mee te wegen dat de premies van de autoverzekeringen in ons land jarenlang veel te laag zijn geweest. De Nederlandsche Bank concludeerde dit in 2016 al. Verzekeraars hebben tot vorig jaar rode cijfers geschreven, omdat de premies – vanwege de moordende concurrentie in de markt van autoverzekeringen – veel te laag waren”, schrijft het verbond. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.