Verzekeringsadviseur Aon experimenteert met rijbewijsverzekering

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Aon gaat experimenteren met een rijbewijsverzekering. (Foto: Shutterstock)

Verzekerings- en risicoadviseur Aon start op korte termijn met een proef met een rijbewijsverzekering. Hierbij wordt de verzekering verschoven van de eigenaar van het voertuig naar de bestuurder. Dat meldt Aon vandaag.

Volgens de verzekeringsadviseur staat de verzekerbaarheid van deelmobiliteit en deelplatformen onder druk. Waar de vraag, volgens Aon, toeneemt is dat ook het geval met de schade aan deelvoertuigen. Dit geldt met name voor deelscooters.Het aanbod van deelauto’s stijgt, maar de vraag groeit volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid niet mee.

Een probleem van het verzekeren van deelauto’s is dat de berijder in de regel iemand anders is dan de eigenaar. Dat wordt met een rijbewijsverzekering opgelost. Daarnaast wil Aon aan de hand van geanonimiseerde voertuig- en berijdersdata de schadelast van deelauto’s en deelscooters omlaag brengen. Tijdens de proefperiode van drie maanden worden de voertuig- en berijdersdata verzameld en gekoppeld aan schadedata. Wanneer een berijder veel schade rijdt, dan zijn er 3 opties. Zo kan deze persoon een hogere premie krijgen, worden geblokkeerd of alleen toegang krijgen tot een e-bike. Als de bestuurder schadevrij rijdt dan heeft dit een gunstig effect op de premie.

Consequenties voelen

Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon, vindt dat de verzekering niet meer op het voertuig, maar bij de huurder of bestuurder moet liggen. “Veilig rijgedrag moet beloond moet worden. Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen. Ik verwacht dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”

De proef duurt 3 maanden. Naast Aon nemen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, Safedrivepod, Loyens & Loeff, en MS Amlin deel aan het project.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Reacties

  • RJ Blankert

    Zeer goed initiatief

Verzekeringsadviseur Aon experimenteert met rijbewijsverzekering | Automotive Online

Verzekeringsadviseur Aon experimenteert met rijbewijsverzekering

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Aon gaat experimenteren met een rijbewijsverzekering. (Foto: Shutterstock)

Verzekerings- en risicoadviseur Aon start op korte termijn met een proef met een rijbewijsverzekering. Hierbij wordt de verzekering verschoven van de eigenaar van het voertuig naar de bestuurder. Dat meldt Aon vandaag.

Volgens de verzekeringsadviseur staat de verzekerbaarheid van deelmobiliteit en deelplatformen onder druk. Waar de vraag, volgens Aon, toeneemt is dat ook het geval met de schade aan deelvoertuigen. Dit geldt met name voor deelscooters.Het aanbod van deelauto’s stijgt, maar de vraag groeit volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid niet mee.

Een probleem van het verzekeren van deelauto’s is dat de berijder in de regel iemand anders is dan de eigenaar. Dat wordt met een rijbewijsverzekering opgelost. Daarnaast wil Aon aan de hand van geanonimiseerde voertuig- en berijdersdata de schadelast van deelauto’s en deelscooters omlaag brengen. Tijdens de proefperiode van drie maanden worden de voertuig- en berijdersdata verzameld en gekoppeld aan schadedata. Wanneer een berijder veel schade rijdt, dan zijn er 3 opties. Zo kan deze persoon een hogere premie krijgen, worden geblokkeerd of alleen toegang krijgen tot een e-bike. Als de bestuurder schadevrij rijdt dan heeft dit een gunstig effect op de premie.

Consequenties voelen

Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon, vindt dat de verzekering niet meer op het voertuig, maar bij de huurder of bestuurder moet liggen. “Veilig rijgedrag moet beloond moet worden. Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen. Ik verwacht dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”

De proef duurt 3 maanden. Naast Aon nemen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, Safedrivepod, Loyens & Loeff, en MS Amlin deel aan het project.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Reacties

  • RJ Blankert

    Zeer goed initiatief