Schadeketens investeren drieduizend werkuren in opleidingsproject

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Schadeketens willen dat de schadeopleidingen verbeterd worden en investeren daarom ruim drieduizend werkuren in opleidingsproject Duurzame en Slimme Mobiliteit. (Foto: Shutterstock)

De schadeketens ABS Autoherstel, Schadenet, Autoschade Herstel Groep, ASN Autoschade en AAS Schadeherstel investeren gezamenlijk ruim drieduizend werkuren in het opleidingsproject Duurzame en Slimme Mobiliteit. Dat maken de partijen vandaag bekend.

Met de beloofde uren willen de schadeketens een impuls geven aan het verbeteren en vernieuwen van autoschade-opleidingen. Naast de uren hebben de schadeketens een zogenoemde cofinancieringsverklaring ondertekend waarmee zij het opleidingsproject ondersteunen voor minimaal 4 jaar.

Gat

Nico Stolk, directeur ABS Autoherstel, stelt dat goede opleidingen belangrijk zijn voor de sector. “Het herstel aan moderne auto’s wordt in snel tempo complexer en nu is er de kans om mee te denken de autoschadeopleidingen naar een hoger niveau te tillen.” Hierin krijgt hij bijval van Leontine Sitters, directeur Schadenet, die vermeldt dat jongeren nu direct op MBO 4-niveau in kunnen stromen. “Een zeer relevante groep potentiële medewerkers die we echt nodig hebben in onze branche.”

Guus van Dreven, directeur Autoschade Herstel Groep, onderstreept het belang van kennis en ervaringen die schadeherstelbedrijven in huis hebben. “We willen onze kennis en ervaring graag toevoegen aan de inhoud van de nieuwe opleidingen. Praktijk en theorie ligt soms uit elkaar en als we direct betrokken zijn bij de ontwikkelingen, minimaliseren wij dat gat.”

Brancheverenigingen Focwa en Bovag stipten eerder al in het kader van de Plusnorm het belang aan van de ontwikkeling van goede opleidingen waarin nieuwe technieken zijn opgenomen.

Ontwikkelen

Het project Slimme en Duurzame mobiliteit is een initiatief van de opleiders Summa Automotive en Smart Mobility, MAC, NexTechnician, RijnIJssel en Praktijkcentrum Autoschadeherstel Gelderland. Hierbij sluiten Vakopleiding Carrosserie (VOC) en opleidingsinstituut Innovam, dat vorig jaar is gestart met eigen schadeopleidingen, aan. Het doel van het project is om nieuwe opleidingen, keuzedelen en trainingen rondom duurzame en slimme mobiliteit te ontwikkelen. Hierbij gaat het onder andere om de opzet van een MBO 4 opleiding Technisch Specialist Autoschade, die eind vorig jaar van start is gegaan, met een keuzedeel Technisch Expert Elektrische Voertuigen (TEEV).

Voor de financiering van het project is een aanvraag gedaan bij het Regionaal Investeringsfonds MBO (RIF). Een voorwaarde voor het ontvangen van de subsidie is cofinanciering vanuit het bedrijfsleven. De schadeketens investeren daarom gezamenlijk ruim drieduizend werkuren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Schadeketens investeren drieduizend werkuren in opleidingsproject | Automotive Online

Schadeketens investeren drieduizend werkuren in opleidingsproject

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Schadeketens willen dat de schadeopleidingen verbeterd worden en investeren daarom ruim drieduizend werkuren in opleidingsproject Duurzame en Slimme Mobiliteit. (Foto: Shutterstock)

De schadeketens ABS Autoherstel, Schadenet, Autoschade Herstel Groep, ASN Autoschade en AAS Schadeherstel investeren gezamenlijk ruim drieduizend werkuren in het opleidingsproject Duurzame en Slimme Mobiliteit. Dat maken de partijen vandaag bekend.

Met de beloofde uren willen de schadeketens een impuls geven aan het verbeteren en vernieuwen van autoschade-opleidingen. Naast de uren hebben de schadeketens een zogenoemde cofinancieringsverklaring ondertekend waarmee zij het opleidingsproject ondersteunen voor minimaal 4 jaar.

Gat

Nico Stolk, directeur ABS Autoherstel, stelt dat goede opleidingen belangrijk zijn voor de sector. “Het herstel aan moderne auto’s wordt in snel tempo complexer en nu is er de kans om mee te denken de autoschadeopleidingen naar een hoger niveau te tillen.” Hierin krijgt hij bijval van Leontine Sitters, directeur Schadenet, die vermeldt dat jongeren nu direct op MBO 4-niveau in kunnen stromen. “Een zeer relevante groep potentiële medewerkers die we echt nodig hebben in onze branche.”

Guus van Dreven, directeur Autoschade Herstel Groep, onderstreept het belang van kennis en ervaringen die schadeherstelbedrijven in huis hebben. “We willen onze kennis en ervaring graag toevoegen aan de inhoud van de nieuwe opleidingen. Praktijk en theorie ligt soms uit elkaar en als we direct betrokken zijn bij de ontwikkelingen, minimaliseren wij dat gat.”

Brancheverenigingen Focwa en Bovag stipten eerder al in het kader van de Plusnorm het belang aan van de ontwikkeling van goede opleidingen waarin nieuwe technieken zijn opgenomen.

Ontwikkelen

Het project Slimme en Duurzame mobiliteit is een initiatief van de opleiders Summa Automotive en Smart Mobility, MAC, NexTechnician, RijnIJssel en Praktijkcentrum Autoschadeherstel Gelderland. Hierbij sluiten Vakopleiding Carrosserie (VOC) en opleidingsinstituut Innovam, dat vorig jaar is gestart met eigen schadeopleidingen, aan. Het doel van het project is om nieuwe opleidingen, keuzedelen en trainingen rondom duurzame en slimme mobiliteit te ontwikkelen. Hierbij gaat het onder andere om de opzet van een MBO 4 opleiding Technisch Specialist Autoschade, die eind vorig jaar van start is gegaan, met een keuzedeel Technisch Expert Elektrische Voertuigen (TEEV).

Voor de financiering van het project is een aanvraag gedaan bij het Regionaal Investeringsfonds MBO (RIF). Een voorwaarde voor het ontvangen van de subsidie is cofinanciering vanuit het bedrijfsleven. De schadeketens investeren daarom gezamenlijk ruim drieduizend werkuren.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.