Peter Hubregtse (ASN) vreest faillissementsgolf en roept op tot dialoog

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Peter Hubregtse, directeur ASN Autoschade, wil graag een discussie in de branche. (Foto: ASN)

Peter Hubregtse, directeur van schadeketen ASN, vreest een faillissementsgolf in de schadebranche als er niet snel een oplossing wordt gevonden voor de almaar stijgende energieprijzen, personeelstekort en de “te verwachten verdere ontwrichting van de supply chain door de oorlog in Oekraïne” en de daardoor verder stijgende kosten. Dat stelt hij in een ingezonden brief aan Automotive.

Hij roept de schadebranche en stakeholders op om de dialoog aan te gaan om “Engelse toestanden” te vermijden. “Bij elk faillissement of bedrijfssluiting, zien we ongeveer 35% van het personeel de schadebranche verlaten, waardoor vraag en aanbod nog verder uit elkaar gaan lopen en een vergelijking met de Engelse markt opdoemt, die ontstond net na de kredietcrisis. Door het omvallen van enorme aantallen schadeherstellers en de uitloop van personeel ontstonden door capaciteitstekort enorme wachttijden, lagere klanttevredenheid, ontbrak de ruimte om stappen te zetten op duurzaamheid en technologie en steeg het gemiddeld schadebedrag binnen anderhalf jaar tijd met bijna 25 procent. Dit verhoogde schadebedrag houdt tot de dag van vandaag aan”, waarschuwt Hubregtse.

Topje van de IJsberg

Hubregtse ziet dat steeds minder herstelbedrijven in staat zijn om geld te verdienen, laat staan om voldoende financiële middelen te hebben om de hoognodige investeringen in opleiding en equipment te doen. “Na een jarenlange prijserosie vanaf het begin van deze eeuw als gevolg van overcapaciteit, een daarop volgende kredietcrisis en coronacrisis, waardoor financiers zijn afgehaakt en liquiditeiten zijn aangetast, wordt de branche nu geconfronteerd met een energiecrisis. Deze crisis zou wel eens heftiger kunnen uitpakken voor alle marktpartijen”, zo schrijft Hubregtse in zijn brandbrief aan Automotive. 

Met zijn betoog roept Hubregtse de branche op om een discussie aan te gaan om ‘heel snel praktische oplossingen te vinden’, zo benadrukt hij in zijn ingezonden brief, die hier te lezen is. 

Alle uitdagingen waar de branche voor staat, komen ook uitvoerig aan de orde op het Automotive Schadeseminar dat op 14 april wordt georganiseerd en waar Peter Hubregtse ook als spreker zal optreden.

 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Peter Hubregtse (ASN) vreest faillissementsgolf en roept op tot dialoog | Automotive Online

Peter Hubregtse (ASN) vreest faillissementsgolf en roept op tot dialoog

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Peter Hubregtse, directeur ASN Autoschade, wil graag een discussie in de branche. (Foto: ASN)

Peter Hubregtse, directeur van schadeketen ASN, vreest een faillissementsgolf in de schadebranche als er niet snel een oplossing wordt gevonden voor de almaar stijgende energieprijzen, personeelstekort en de “te verwachten verdere ontwrichting van de supply chain door de oorlog in Oekraïne” en de daardoor verder stijgende kosten. Dat stelt hij in een ingezonden brief aan Automotive.

Hij roept de schadebranche en stakeholders op om de dialoog aan te gaan om “Engelse toestanden” te vermijden. “Bij elk faillissement of bedrijfssluiting, zien we ongeveer 35% van het personeel de schadebranche verlaten, waardoor vraag en aanbod nog verder uit elkaar gaan lopen en een vergelijking met de Engelse markt opdoemt, die ontstond net na de kredietcrisis. Door het omvallen van enorme aantallen schadeherstellers en de uitloop van personeel ontstonden door capaciteitstekort enorme wachttijden, lagere klanttevredenheid, ontbrak de ruimte om stappen te zetten op duurzaamheid en technologie en steeg het gemiddeld schadebedrag binnen anderhalf jaar tijd met bijna 25 procent. Dit verhoogde schadebedrag houdt tot de dag van vandaag aan”, waarschuwt Hubregtse.

Topje van de IJsberg

Hubregtse ziet dat steeds minder herstelbedrijven in staat zijn om geld te verdienen, laat staan om voldoende financiële middelen te hebben om de hoognodige investeringen in opleiding en equipment te doen. “Na een jarenlange prijserosie vanaf het begin van deze eeuw als gevolg van overcapaciteit, een daarop volgende kredietcrisis en coronacrisis, waardoor financiers zijn afgehaakt en liquiditeiten zijn aangetast, wordt de branche nu geconfronteerd met een energiecrisis. Deze crisis zou wel eens heftiger kunnen uitpakken voor alle marktpartijen”, zo schrijft Hubregtse in zijn brandbrief aan Automotive. 

Met zijn betoog roept Hubregtse de branche op om een discussie aan te gaan om ‘heel snel praktische oplossingen te vinden’, zo benadrukt hij in zijn ingezonden brief, die hier te lezen is. 

Alle uitdagingen waar de branche voor staat, komen ook uitvoerig aan de orde op het Automotive Schadeseminar dat op 14 april wordt georganiseerd en waar Peter Hubregtse ook als spreker zal optreden.

 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.