Analyse | Focwa lijkt ruitherstellers zelf in armen van Bovag te drijven

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vorig jaar werd al besloten intensief te gaan samenwerken. (Foto: Shutterstock)

Vorige maand leek er geen vuiltje aan de lucht: Focwa vakgroep Ruitherstellers besloot na gesprekken met onder meer Bovag, om bij Focwa te blijven. “Wat daarbij de doorslag gaf, was de inhoudelijk kennis die er bij Focwa is op het gebied van carrosserie- en ruitherstel”, zegt Sjoerd van Esch, interim voorzitter van de Focwa vakgroep ruitherstel. “Beide disciplines grijpen steeds meer in elkaar, dus het is belangrijk dat er een branchevereniging is die beide vertegenwoordigd. Wel vind ik dat Focwa zich nadrukkelijk moet gaan profileren. Bovag is een uitstekende marketingmachine, maar is bij consumenten denk ik vooral bekend als keurmerk voor de aankoop van een auto. In de lobby is Bovag ook sterk, maar vooral naar de overheid. De lobby voor herstelbedrijven richt zich veel meer op de positie bij zakelijke opdrachtgevers en de verhouding met bijvoorbeeld autofabrikanten, dus Brussel. En daar is Focwa goed in.”

Spijt krijgen

Nog geen maand na het besluit van de vakgroep van ruitherstellers kwam Bovag gisteren met de mededeling zelf in glasherstel te stappen. Binnen de glasherstelsector overweegt een aantal leden om over te stappen naar Bovag, blijkt uit een inventarisatie van Automotive. Vooral de ketenonafhankelijke ruitherstellers voelen zich tot de Bovag aangetrokken, omdat in het eigen Focwa vakbestuur alleen ketengelieerde bestuurders actief zijn. Van Esch hoort deze geluiden ook. “Ik begrijp dat ook wel. Naast mijzelf zitten Douwe Bekius van Carglass en Emil Voorhorst van Glasgarage in het bestuur, die beide nog eens tot hetzelfde concern behoren. (Belron is een dominante marktpartij met de formules Carglass, Autotaalglas en Glasgarage, red). Hoewel zij die zaken echt heel duidelijk scheiden, is de suggestie snel gewekt. Wij moeten daarom heel snel naar een andere bestuursvertegenwoordiging, met vertegenwoordiging vanuit onafhankelijke ruitherstellers. Voor het einde van dit jaar. Ik vrees dat bedrijven anders op emotionele gronden in plaats van op inhoudelijke argumenten zullen switchen en daar later spijt van gaan krijgen.”

Ik vrees dat bedrijven die nu op emotionele gronden switchen daar later spijt van krijgen.

Sjoerd van Esch, interim voorzitter Focwa vakgroep Ruitherstellers

Focwa-directeur Femke Teeling noemt het initiatief van Bovag ‘een bijzondere actie’. “De branche en onze leden zijn erbij gebaat als we samen optrekken en samen initiatieven opzetten. Niemand is erbij gebaat als we in elkaars vaarwater blijven zitten”, aldus Teeling. Cor van Eijk, voorzitter van Focwa Specialisten (waar de vakgroep ruitherstel onder valt) betreurt de gang van zaken. Hij hoopte op een samenwerking tussen beide brancheverenigingen en uiteindelijk een samenvoeging, maar ziet die mogelijkheid nu in rook opgaan. “Nu lijkt er een soort gevecht om de leden te ontstaan. Het is jammer als er daardoor een splitsing in de vakgroep komt, maar de leden moeten natuurlijk zelf hun afweging maken. Glasherstel komt steeds dichter tegen schadeherstel aan te liggen. Daarom is uiteindelijk voor Focwa gekozen. Er wordt nu bijvoorbeeld hard gewerkt aan een technische helpdesk en een standaard voor ruitherstel, in navolging van de Focwa standaard voor schadeherstel. Dat geldt overigens ook voor de vakgroep caravan- en camperservicebedrijven, die onlangs ook hebben besloten bij Focwa te blijven.” Zijn opmerking is wel opvallend, omdat andere groepen van de Specialisten wel de overstap naar Bovag maken (zie kader).

Meepraatsessie

Toine Beljaars, voorzitter van Bovag Schadeherstelbedrijven, gaf eerder al aan dat samenwerken met Focwa in principe een gepasseerd station is, tenzij Focwa bij ‘Bunnik’ aanhaakt. Dat geeft aan hoe de branchevereniging nu in de wedstrijd staat. Dat zal in het geval van ruitherstel niet anders zijn, helemaal nu de vakgroep zelf heeft besloten om voor de Focwa te kiezen. Om de wensen en behoefte van de glasherstellers goed te kunnen inventariseren, organiseert Bovag op 27 september een eerste, ‘meepraat’-bijeenkomst voor ruitherstellers. Vervolgens kunnen leden zich vanaf januari 2018 aansluiten. Twee jaar geleden startte Bovag al met een eigen schade-afdeling die nu 131 leden telt en er eind van dit jaar nog 150 leden bij hoopt te krijgen.

Poetsbedrijven gaan naar Bovag

De Focwa vakgroep ruitherstellers valt onder Focwa Specialisten. Onder Specialisten vallen zes vakgroepen: ruitherstellers, caravan- en camperherstelbedrijven, poets-, restauratie-, bekleed- en motorfietsschadebedrijven. De vakgroepen ruitherstellers en de camper- en caravanherstelbedrijven hebben onlangs besloten bij Focwa aangesloten te blijven. Ondertussen zijn de vier kleinere vakgroepen (restauratie-, poets-, bekleed- en motorfietsschadebedrijven) ook druk bezig met een herbezinning. Op dit moment zijn deze vakgroepen nog druk in gesprek met Bovag. Bij elkaar gaat het hier om zo’n honderd leden. “Hiermee zitten we in de finale fase. Het is zeer waarschijnlijk dat ze vanaf januari 2018 bij Bovag zullen aansluiten”, zegt Van Eijk.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.