‘Markt autoverzekeringen krimpt 65 procent door autonome auto’

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
De autonome auto zorgt de komende jaren voor een kaalslag in verzekeringsland. (Foto: Shutterstock)

Hoewel het definitieve rapport pas volgend jaar verschijnt, werden afgelopen week de hoogtepunten van het onderzoek: ‘Autonome Voertuigen’ gepresenteerd tijdens een congres van de Insurance Academy. Het Verbond van Verzekeraars schakelde de Boston Consulting Group in om het effect van de zelfrijdende auto op de verzekeringsmarkt te onderzoeken. De resultaten zijn niet mals: volgens BCG is een significant deel van de huidige autoverzekeringsmarkt in 2040 verdwenen door de komst van de autonome auto. Maar tegelijkertijd betreden waarschijnlijk nieuwe spelers de markt en ontstaan er nieuwe kansen voor verzekeraars.

Verzekeringsmarkt krimpt

Volgens onderzoeker Tijsbert Creemers is 30 tot 60 procent van het Nederlandse wagenpark in 2040 grotendeels autonoom. “Hierdoor krimpt de markt van traditionele autoverzekeringen de komende 25 jaar met 35 tot 65 procent.” Dit proces gaat volgens Creemers geleidelijk over een periode van 25 jaar. Verzekeraars (en andere partijen) hebben daarom volgens de onderzoekers voldoende tijd om zich voor te bereiden en nieuwe kansen te grijpen. “Maar daar moeten ze wel nu mee beginnen. Om optimaal van die kansen te kunnen profiteren moeten verzekeraars nadenken over hun gewenste positie in de toekomstige markt en de daarvoor benodigde vaardigheden. Vanwege de lange tijdslijnen en de geleidelijkheid van de veranderingen is er de mogelijkheid om de komende decennia te gebruiken om te innoveren en in te spelen op nieuwe kansen.”

Nieuwe kansen

Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe kansen voor verzekeraars om relevant te blijven. Zo krijgen zij een grotere rol in de waardeketen door ecosystemen die aansluiten bij toekomstige consumentenwensen op het gebied van mobiliteit. Bijvoorbeeld een totaalpakket van services, inclusief mobiliteit, taxi, vervangend vervoer en andere typen transport. Ook kunnen zij nieuwe producten aanbieden zoals cyberverzekeringen en verkeersbijstand in verband met een grotere productaansprakelijkheid. Ook zullen er veel nieuwe toetreders komen in de markt voor autoverzekeringen, zoals autofabrikanten, technologiereuzen en telecommaatschappijen.

Schadebedrag

Volgens Creemers biedt de komst van de autonome auto veel kansen om het schadebedrag te verlagen, maar zal dat niet direct gebeuren: “In de nabije toekomst verwacht ik meer schades. De veranderingen zullen aanvankelijk zorgen voor een hogere verzekeringspremie vanwege nieuwe technieken in auto’s. Deze zijn ook lastig te herstellen of te vervangen. Hierdoor zal de premie stijgen. Maar er komen ook nieuwe spelers en op den duur neemt het aantal schades af en dalen de kosten van schadeherstel waardoor ook de schadelast naar beneden gaat. Als alles zelfrijdend is, gaan de kosten omlaag. Maar tot die tijd werkt de elektronica kostprijsverhogend.”

Verbond start proef met directe verzekeringen

Volgens het Verbond van verzekeraars verandert niet alleen de verzekeringsmarkt, maar ook het soort verzekeringen. Om in te spelen op de veranderingen in de verzekeringsmarkt doet het verbond in samenwerking met Boston Consulting een proef met directe verzekeringen. Met directe verzekeringen handelt de verzekeraar de schade af voor zijn eigen verzekerde onafhankelijk van de schuldvraag. De directe verzekering is voordelig voor slachtoffers, aldus het Verbond van verzekeraars. “(Letsel)schade kan veel sneller en efficiënter worden afgewikkeld. Dat voorkomt langslepende aansprakelijkheidsdiscussies.”