Opening nieuw bedrijfspand in Steenwijk

Marco van Beek: ‘Het gaat om het juiste gevoel’

5 vragen aan • Ondernemer Marco van Beek wilde nog één keer een grote stap maken met zijn bedrijf en opende afgelopen weekend een nieuw bedrijfspand in Steenwijk en stapte over van Bosch Car Service naar Vakgarage. Op grote foto’s in zijn showroom komt het levensverhaal terug van Van Beek (“klanten willen echte verhalen”). Hij hoopt hiermee vooral de bevlogenheid voor het vak en zijn betrokkenheid bij de klanten over te brengen. 
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"De overstap naar Vakgarage past bij ons bedrijf" (foto: Marco van Beek)

Zijn twee zoons zitten op de IVA in Driebergen, dus de opvolging lijkt geregeld. Voor Marco van Beek – in een vorig leven directeur Mercedes-Benz occasionverkoop van Wensink – reden om nieuw te gaan bouwen op een A-locatie langs de snelweg. Met een groot openingsfeest en open huis werd de nieuwe locatie feestelijk geopend. Van Beek maakt zich geen zorgen over de toekomst. Maar, voorspelt hij, het universele kanaal gaat door telematica jaarlijks zo’n 5 tot 10 procent van zijn klanten gaat verliezen aan het dealerkanaal.

Waarom stapt u over van Bosch Car Service naar Vakgarage?

“Ik keek niet actief om me heen, maar Vakgarage kwam precies op het goede moment bij me langs. Alsof je bij toeval tegen een goed bankstel aanloopt, terwijl je eigenlijk nog geen nieuwe nodig hebt. Maar het zit goed en het voelt goed. Zo ging het nu ook. Ik denk dat Vakgarage beter aansluit bij de brede doelgroep die we de komende periode willen aanspreken. Ik blijf bovenal Marco van Beek Premium Cars & Car Service, en pas daarna is de naam van de garageformule belangrijk. Dat snapt Vakgarage ook. We zijn tien jaar BCS geweest en ik ben er zeker niet ontevreden over, maar ik denk dat Vakgarage beter past bij de bredere doelgroep die we willen bedienen.”

Kun je als universeel bedrijf nog overleven zonder garageformule?

“Je kunt onmogelijk overleven zonder formule, maar je moet het als ondernemer wel zelf doen. Via de formuleorganisatie krijg je de nodige steun en service, maar als zelfstandig ondernemer moet je het verschil maken, vooral in je eigen regio.”

Wat is de grootste bedreiging voor het universele autobedrijf?

“Zonder enige twijfel is telematica de allergrootste bedreiging voor het universele kanaal. Dealerbedrijven hebben daar een forse voorsprong. Daardoor krijgen en behouden ze namelijk alle contact met de klant en krijgen ze alles automatisch toegespeeld. Daar hoeven ze zelf helemaal niets voor te doen. Als er geen goede wetgeving komt over telematica en als de toegang voor universelen niet goed geregeld wordt, dan hebben we die strijd gewoon verloren. Ik vind de dongel niet meer dan een lapmiddel. Het is niet handig en het stuurt de auto niet automatisch naar je bedrijf door, want je moet alsnog zelf achter de klanten aanbellen. Nogal omslachtig allemaal.”  In 2012 werd Marco van Beek Autobedrijf van het Jaar.

Het moet gewoon jouw verhaal zijn.

“Nu telt ons bedrijf nog relatief veel klanten met een wat oudere auto, die lang niet altijd met zulke systemen zijn uitgerust. Maar ik voorzie dat universele bedrijven op jaarbasis zo’n 5 tot 10 procent van hun klanten gaan verliezen aan het merkkanaal door telematica. Ik kan er alleen maar nóg beter voor zorgen mijn bedrijf voortdurend op het netvlies van mijn klanten blijft en dat we onze doelgroep verbreden. Daarin is het marketingbeleid van Vakgarage ook belangrijk. Via hen behouden we ook toegang tot de leasemarkt, ook niet onbelangrijk voor de toekomst.”

U heeft fors geïnvesteerd en bent na tien jaar in Steenwijkerwold verhuisd naar een nieuwbouwpand in Steenwijk. Waarom?

“Ik wilde nog één keer een grote stap maken met het bedrijf. Dan is nu hét moment: ik ben 49, mijn zoons zijn 20 en 17 en gaan allebei naar de IVA in Driebergen. Ze hebben allebei interesse in Automotive. Dus opvolging zal, zoals het er nu naar uitziet, goed komen. Ik wilde een stoer, prominent pand op een A-locatie, met veel glas, waarin het Marco van Beek-DNA in alle details doordringt. We hebben veel met pure materialen gewerkt. De receptiebalie, stamtafel, koffietafel en de bureaus zijn afkomstig van een oude graanschuur uit 1850. Alles heeft een verhaal. Ik geloof in storytelling, dus er hangen veel foto’s uit mijn eigen leven. Van mijn ouderlijk huis, maar ook uit de tijd dat ik nog bij Wensink werkte. Ik ben ervan overtuigd dat mensen altijd geïnteresseerd zijn in het achterliggende verhaal, mits je het eerlijk en authentiek brengt.”

Ligt de focus op de showroom of de werkplaats? 

“Van het totale vloeroppervlak is 40 procent werkplaats en 60 procent showroom, maar ik zie dat eigenlijk niet als showroom. En zeker niet als een beleving. Die term wordt te pas en te onpas gebruikt. Het moet gewoon jouw verhaal zijn. Als klanten hier binnenkomen, dan weten ze al lang welke auto ze willen en hebben ze hun keuze al gemaakt. Het juiste gevoel geven, doordat de omgeving waarin ze komen goed aanvoelt en klopt, betekent dat je de deal kunt sluiten.” 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Marco van Beek: ‘Het gaat om het juiste gevoel’ | Automotive Online
Opening nieuw bedrijfspand in Steenwijk

Marco van Beek: ‘Het gaat om het juiste gevoel’

5 vragen aan • Ondernemer Marco van Beek wilde nog één keer een grote stap maken met zijn bedrijf en opende afgelopen weekend een nieuw bedrijfspand in Steenwijk en stapte over van Bosch Car Service naar Vakgarage. Op grote foto’s in zijn showroom komt het levensverhaal terug van Van Beek (“klanten willen echte verhalen”). Hij hoopt hiermee vooral de bevlogenheid voor het vak en zijn betrokkenheid bij de klanten over te brengen. 
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"De overstap naar Vakgarage past bij ons bedrijf" (foto: Marco van Beek)

Zijn twee zoons zitten op de IVA in Driebergen, dus de opvolging lijkt geregeld. Voor Marco van Beek – in een vorig leven directeur Mercedes-Benz occasionverkoop van Wensink – reden om nieuw te gaan bouwen op een A-locatie langs de snelweg. Met een groot openingsfeest en open huis werd de nieuwe locatie feestelijk geopend. Van Beek maakt zich geen zorgen over de toekomst. Maar, voorspelt hij, het universele kanaal gaat door telematica jaarlijks zo’n 5 tot 10 procent van zijn klanten gaat verliezen aan het dealerkanaal.

Waarom stapt u over van Bosch Car Service naar Vakgarage?

“Ik keek niet actief om me heen, maar Vakgarage kwam precies op het goede moment bij me langs. Alsof je bij toeval tegen een goed bankstel aanloopt, terwijl je eigenlijk nog geen nieuwe nodig hebt. Maar het zit goed en het voelt goed. Zo ging het nu ook. Ik denk dat Vakgarage beter aansluit bij de brede doelgroep die we de komende periode willen aanspreken. Ik blijf bovenal Marco van Beek Premium Cars & Car Service, en pas daarna is de naam van de garageformule belangrijk. Dat snapt Vakgarage ook. We zijn tien jaar BCS geweest en ik ben er zeker niet ontevreden over, maar ik denk dat Vakgarage beter past bij de bredere doelgroep die we willen bedienen.”

Kun je als universeel bedrijf nog overleven zonder garageformule?

“Je kunt onmogelijk overleven zonder formule, maar je moet het als ondernemer wel zelf doen. Via de formuleorganisatie krijg je de nodige steun en service, maar als zelfstandig ondernemer moet je het verschil maken, vooral in je eigen regio.”

Wat is de grootste bedreiging voor het universele autobedrijf?

“Zonder enige twijfel is telematica de allergrootste bedreiging voor het universele kanaal. Dealerbedrijven hebben daar een forse voorsprong. Daardoor krijgen en behouden ze namelijk alle contact met de klant en krijgen ze alles automatisch toegespeeld. Daar hoeven ze zelf helemaal niets voor te doen. Als er geen goede wetgeving komt over telematica en als de toegang voor universelen niet goed geregeld wordt, dan hebben we die strijd gewoon verloren. Ik vind de dongel niet meer dan een lapmiddel. Het is niet handig en het stuurt de auto niet automatisch naar je bedrijf door, want je moet alsnog zelf achter de klanten aanbellen. Nogal omslachtig allemaal.”  In 2012 werd Marco van Beek Autobedrijf van het Jaar.

Het moet gewoon jouw verhaal zijn.

“Nu telt ons bedrijf nog relatief veel klanten met een wat oudere auto, die lang niet altijd met zulke systemen zijn uitgerust. Maar ik voorzie dat universele bedrijven op jaarbasis zo’n 5 tot 10 procent van hun klanten gaan verliezen aan het merkkanaal door telematica. Ik kan er alleen maar nóg beter voor zorgen mijn bedrijf voortdurend op het netvlies van mijn klanten blijft en dat we onze doelgroep verbreden. Daarin is het marketingbeleid van Vakgarage ook belangrijk. Via hen behouden we ook toegang tot de leasemarkt, ook niet onbelangrijk voor de toekomst.”

U heeft fors geïnvesteerd en bent na tien jaar in Steenwijkerwold verhuisd naar een nieuwbouwpand in Steenwijk. Waarom?

“Ik wilde nog één keer een grote stap maken met het bedrijf. Dan is nu hét moment: ik ben 49, mijn zoons zijn 20 en 17 en gaan allebei naar de IVA in Driebergen. Ze hebben allebei interesse in Automotive. Dus opvolging zal, zoals het er nu naar uitziet, goed komen. Ik wilde een stoer, prominent pand op een A-locatie, met veel glas, waarin het Marco van Beek-DNA in alle details doordringt. We hebben veel met pure materialen gewerkt. De receptiebalie, stamtafel, koffietafel en de bureaus zijn afkomstig van een oude graanschuur uit 1850. Alles heeft een verhaal. Ik geloof in storytelling, dus er hangen veel foto’s uit mijn eigen leven. Van mijn ouderlijk huis, maar ook uit de tijd dat ik nog bij Wensink werkte. Ik ben ervan overtuigd dat mensen altijd geïnteresseerd zijn in het achterliggende verhaal, mits je het eerlijk en authentiek brengt.”

Ligt de focus op de showroom of de werkplaats? 

“Van het totale vloeroppervlak is 40 procent werkplaats en 60 procent showroom, maar ik zie dat eigenlijk niet als showroom. En zeker niet als een beleving. Die term wordt te pas en te onpas gebruikt. Het moet gewoon jouw verhaal zijn. Als klanten hier binnenkomen, dan weten ze al lang welke auto ze willen en hebben ze hun keuze al gemaakt. Het juiste gevoel geven, doordat de omgeving waarin ze komen goed aanvoelt en klopt, betekent dat je de deal kunt sluiten.” 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.