Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven in teken van data

Op Bezoek | Universeel verwerkt taaie data-kost moeizaam

Op bezoek • Op het Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven probeerde de branchevereniging zijn leden wegwijs te maken. In hoeverre de boodschap aankomt en beklijft, is echter de vraag.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Voorzitter Ten Buuren spoort zijn leden aan te starten met telematica en pass-thru.

De uitdagingen waar de universele autobranche voor staan zijn talloos. Tijdens het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, dat gisteren werd gehouden in NBC Nieuwegein, kwamen er veel van voorbij in diverse sessies. Praktisch, zoals hoe je een digitaal serviceboekje gebruikt en over cao- en opleidingszaken, en hoe je het beste je auto’s kunt verkopen en de showroom en werkplaats kan optuigen. Veel gebaande paden, over dat je beter met je hart dan je portemonnee op tafel auto’s kunt verkopen, en dat je aftersalesrendement omhoog kan als je extra services aan je klanten verkoopt.

Klantdata

Dit soort praktische sessies zijn nuttig, want ze zetten je weer even op het juiste spoor. Over al het pragmatisme heen hing echter een belangrijkere, ingrijpendere boodschap: informatie over klant en voertuig worden steeds belangrijker, in zowel het sales- als aftersalesproces. En in beide dreigen de autofabrikanten het spel te winnen. Dat is niet nodig, betoogde de voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, Gerard ten Buuren, omdat er zeer veel toeleveranciers zijn die de universele autobranche voorzien van technische informatie en reparatiedata, en evenzoveel die mkb’ers ondersteunen bij het gebruik van klantdata. Dan moet je er echter wel voor openstaan. En juist daar ontbreekt het nogal eens aan, volgens Ten Buuren. “Er is over het algemeen veel te weinig kennis bij u over de mogelijkheden van bijvoorbeeld pass-thru. Er is meer mogelijk dan het lijkt. Ik heb een hekel aan het woord moeten, maar u zult echt moeten investeren in training en opleiding.”

Er is over het algemeen veel te weinig kennis bij u over de mogelijkheden van bijvoorbeeld pass-thru.

Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven

Een peiling onder de aanwezigen in de zaal, onder leiding van dagvoorzitter Maarten Bouwhuis van BNR Radio, bevestigde deze stelling. Zo bleek van de aanwezigen slechts 30 procent bezig met telematica, 25 procent zegt op een of andere manier bezig te zijn met een vernieuwend business model, zoals onderhoudspakketten of abonnementen en minder dan de helft heeft zijn salesproces gedigitaliseerd. Wel had het merendeel een opleiding voor reparatie aan elektrische voertuigen gevolgd, of iemand in huis die hierin is getraind. Lees ook de analyse over de gesneuvelde dongelprojecten.

De afgelopen tijd bleek hoe moeilijk het is om universele autobedrijven mee te nemen in de toekomst van de connected car: diverse dongelprojecten zijn gesneuveld, mede omdat autobedrijven, maar ook consumenten, er niet aan wilden. Bovag gaat dit met een aantal partners proberen op te lossen via een voorlichtingscampagne en een informatieplatform. Maar als al die regiobijeenkomsten, congressen en trainingen geen effect hebben, waarom zou een informatieplatform de aftermarket dan wel in beweging krijgen? Want ach, er rijden toch nog miljoenen auto’s rond zonder telematica-opties, zonder al te veel elektrische en ADAS-poespas?

Preek

De aanwezigen op dit soort bijeenkomsten, zowel die in de regio als landelijk in Nieuwegein, zijn doorgaans ook degenen die zich wel graag laten informeren over de ontwikkelingen op langere termijn. Het is dus de vraag of de informatie dan niet op verschillende manieren bij dezelfde mensen terecht komt. Van een preek in de kerk komt er geen kerkganger bij, en het is saillant dat het aantal bezoekers op congressen eerder af- dan toeneemt. Vorig jaar kwamen er nog duizend mensen op het congres af, nu tweehonderd minder.

Bidonnetje informatie

Misschien vatte oud-profielrenner Rob Harmeling het nog wel het beste samen, tijdens het slotpleidooi dat hij hield met voormalig topschaatser Erben Wennemars. “Tijdens een rit heb je elkaar nodig, ook je concurrenten. Het is een continue balans: je wilt immers winnen, maar je moet samenwerken om Parijs überhaupt te kunnen halen. Af en toe moet je een bidonnetje kunnen afgeven aan je concurrent.”

En dat bidonnetje, dat is de kennis die een ieder in huis heeft op het gebied van bijvoorbeeld pass-thru. De universele markt zal als een goed geolied peloton de jacht op het gedemarreerde merkkanaal moeten aangaan, wil het op lange termijn kans maken om te winnen.

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven / Wanneer: 8 oktober 2019 / Waar: NBC, Nieuwegein / Aantal bezoekers: 790 / Doelgroep: leden van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en leveranciers.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Op Bezoek | Universeel verwerkt taaie data-kost moeizaam | Automotive Online
Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven in teken van data

Op Bezoek | Universeel verwerkt taaie data-kost moeizaam

Op bezoek • Op het Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven probeerde de branchevereniging zijn leden wegwijs te maken. In hoeverre de boodschap aankomt en beklijft, is echter de vraag.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Voorzitter Ten Buuren spoort zijn leden aan te starten met telematica en pass-thru.

De uitdagingen waar de universele autobranche voor staan zijn talloos. Tijdens het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, dat gisteren werd gehouden in NBC Nieuwegein, kwamen er veel van voorbij in diverse sessies. Praktisch, zoals hoe je een digitaal serviceboekje gebruikt en over cao- en opleidingszaken, en hoe je het beste je auto’s kunt verkopen en de showroom en werkplaats kan optuigen. Veel gebaande paden, over dat je beter met je hart dan je portemonnee op tafel auto’s kunt verkopen, en dat je aftersalesrendement omhoog kan als je extra services aan je klanten verkoopt.

Klantdata

Dit soort praktische sessies zijn nuttig, want ze zetten je weer even op het juiste spoor. Over al het pragmatisme heen hing echter een belangrijkere, ingrijpendere boodschap: informatie over klant en voertuig worden steeds belangrijker, in zowel het sales- als aftersalesproces. En in beide dreigen de autofabrikanten het spel te winnen. Dat is niet nodig, betoogde de voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, Gerard ten Buuren, omdat er zeer veel toeleveranciers zijn die de universele autobranche voorzien van technische informatie en reparatiedata, en evenzoveel die mkb’ers ondersteunen bij het gebruik van klantdata. Dan moet je er echter wel voor openstaan. En juist daar ontbreekt het nogal eens aan, volgens Ten Buuren. “Er is over het algemeen veel te weinig kennis bij u over de mogelijkheden van bijvoorbeeld pass-thru. Er is meer mogelijk dan het lijkt. Ik heb een hekel aan het woord moeten, maar u zult echt moeten investeren in training en opleiding.”

Er is over het algemeen veel te weinig kennis bij u over de mogelijkheden van bijvoorbeeld pass-thru.

Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven

Een peiling onder de aanwezigen in de zaal, onder leiding van dagvoorzitter Maarten Bouwhuis van BNR Radio, bevestigde deze stelling. Zo bleek van de aanwezigen slechts 30 procent bezig met telematica, 25 procent zegt op een of andere manier bezig te zijn met een vernieuwend business model, zoals onderhoudspakketten of abonnementen en minder dan de helft heeft zijn salesproces gedigitaliseerd. Wel had het merendeel een opleiding voor reparatie aan elektrische voertuigen gevolgd, of iemand in huis die hierin is getraind. Lees ook de analyse over de gesneuvelde dongelprojecten.

De afgelopen tijd bleek hoe moeilijk het is om universele autobedrijven mee te nemen in de toekomst van de connected car: diverse dongelprojecten zijn gesneuveld, mede omdat autobedrijven, maar ook consumenten, er niet aan wilden. Bovag gaat dit met een aantal partners proberen op te lossen via een voorlichtingscampagne en een informatieplatform. Maar als al die regiobijeenkomsten, congressen en trainingen geen effect hebben, waarom zou een informatieplatform de aftermarket dan wel in beweging krijgen? Want ach, er rijden toch nog miljoenen auto’s rond zonder telematica-opties, zonder al te veel elektrische en ADAS-poespas?

Preek

De aanwezigen op dit soort bijeenkomsten, zowel die in de regio als landelijk in Nieuwegein, zijn doorgaans ook degenen die zich wel graag laten informeren over de ontwikkelingen op langere termijn. Het is dus de vraag of de informatie dan niet op verschillende manieren bij dezelfde mensen terecht komt. Van een preek in de kerk komt er geen kerkganger bij, en het is saillant dat het aantal bezoekers op congressen eerder af- dan toeneemt. Vorig jaar kwamen er nog duizend mensen op het congres af, nu tweehonderd minder.

Bidonnetje informatie

Misschien vatte oud-profielrenner Rob Harmeling het nog wel het beste samen, tijdens het slotpleidooi dat hij hield met voormalig topschaatser Erben Wennemars. “Tijdens een rit heb je elkaar nodig, ook je concurrenten. Het is een continue balans: je wilt immers winnen, maar je moet samenwerken om Parijs überhaupt te kunnen halen. Af en toe moet je een bidonnetje kunnen afgeven aan je concurrent.”

En dat bidonnetje, dat is de kennis die een ieder in huis heeft op het gebied van bijvoorbeeld pass-thru. De universele markt zal als een goed geolied peloton de jacht op het gedemarreerde merkkanaal moeten aangaan, wil het op lange termijn kans maken om te winnen.

Op Bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Jaarcongres Bovag Onafhankelijke Autobedrijven / Wanneer: 8 oktober 2019 / Waar: NBC, Nieuwegein / Aantal bezoekers: 790 / Doelgroep: leden van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en leveranciers.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.