Onafhankelijke autobedrijven slaan zich door crisis: ‘Klanten in de zorg geven we nu voorrang’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Juist in deze tijd kun je het verschil maken", meent Wouter van Kuilenburg. (Foto: Wouter van Kuilenburg)

“Het verloopt wisselend in de werkplaats, mede omdat het klantgedrag behoorlijk onvoorspelbaar is geworden. Mensen zijn veel voorzichtiger en daardoor ook geneigd hun afspraken door te schuiven of te annuleren”, vertelt Wouter van Kuilenburg, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Utrecht. Zijn bedrijf telt 9 medewerkers en is aangesloten bij Bosch Car Service. Volgens Van Kuilenburg, bestuurslid Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, moet je nu als ondernemer vooral creatief zijn en zeker niet bang zijn voor wat er misschien nog gaat komen. “We hebben altijd onze best gedaan om een nauwe band met onze klanten op te bouwen. Die relatie is nu belangrijker dan ooit. Juist in deze tijden moet je klanten laten merken dat je met ze meedenkt. ZZP-ers bijvoorbeeld, die zien nu hun inkomsten wegvallen. Dan spreken we met elkaar een gespreide betaling af.”

Gezonder

Maurice Nootenboom, directeur van 6 Profile Car&Tyreservice-vestigingen, twee Tyrenet bandengroothandels (met een totaal van 130 medewerkers), heeft drie prioriteiten: “Tevreden klanten, tevreden medewerkers en een goede cashflow: dat is het belangrijkste. Doordat ik zelf ook thuis werk, kan ik me beter op deze prioriteiten concentreren. Door de crisis wordt alles ontdaan van niet-relevante zaken. Alles wat we nu kunnen doen, dat doen we: kritisch naar de kosten kijken, nog betere service leveren en goed letten op onze klanten en medewerkers. Op die manier proberen we ons bedrijf nog gezonder te maken en sterker uit deze crisis te komen.”nooteboom maurice profile nooteboom 2020 nooteboom

Nu mensen thuiszitten nemen ze eerder de tijd voor een afspraak voor hun auto 

Dat kan Mathé Straathof, directeur van Vakgarage Straathof met 17 medewerkers in Nieuwe Wetering, alleen maar beamen. “Ik probeer zo min mogelijk te kijken naar de dingen waar ik geen invloed op heb en te doen waar we goed in zijn: maatwerk voor onze klanten. We doen normaal al een stap extra voor onze klanten, maar nu is dat helemaal zo. Zeker voor klanten die in de zorg werken, die hebben nu voorrang. Omdat veel mensen thuiszitten nemen ze eerder de tijd om een afspraak te maken voor hun auto”, merkt Straathof, die ook meteen opmerkt dat er nu aanzienlijk minder vervangende auto’s worden ingezet, omdat er veel meer auto’s op een thuisadres worden gehaald en gebracht. “Dat deden we altijd al maar is nu veel meer geworden.”

Anticiperen

Vooral de onzekerheid over de duur van de crisis maken het voor de meeste ondernemers moeilijk om op de situatie te anticiperen. Voor de komende 2 tot 3 weken is er bij de meeste nog genoeg werkvoorraad, maar hoe het aanbod zich daarna gaat ontwikkelen, blijft koffiedikkijken. Ook uit de Werkplaatsmonitor van Wesp bleek dat de omzet goed is maar het aantal nieuwe afspraken afneemt. 
“We hebben voorlopig nog genoeg onderhouds- en reparatie werk vanuit de particuliere markt, maar al het onderhoudswerk voor de leasemaatschappijen is al weggevallen. Dat is goed voor een kwart van ons werk, dus dat voelen we wel”, aldus Van Kuilenburg. “Ik houd mijn hart vast wat er voor de komende vakantieperiode gaat gebeuren als mensen normaliter allemaal nog hun auto langsbrengen voor een laatste check.” Ook Straathof kan alleen maar hopen dat de crisis niet te lang gaat duren. “Met de huidige voorraad kunnen we nog wel een maand verder, maar wat er daarna gebeurt, is heel onzeker.”

Je auto naar de garage brengen, is nu een welkome afwisseling

De bandenwissels, die traditiegetrouw in deze periode plaatsvinden en doorlopen tot in mei, gaan in ieder geval wel gewoon door. “We zijn blij te merken dat al die afspraken gewoon doorlopen”, zegt Nooteboom. “Het is duidelijk te merken dat klanten meer tijd hebben en minder stress door al het thuiswerken. De auto even naar de garage brengen voor een bandenwissel of onderhoudsbeurt, lijkt dan bijna een welkome afwisseling. Gelukkig worden er voor de komende weken nog wel afspraken gemaakt, maar hoe dat er in mei en juni gaat uitzien, daar is nu heel weinig over te zeggen.” Ook in de bandengroothandel merkt Nooteboom de gevolgen van de crisis: er wordt voorzichtiger besteld en de betalingstermijn is vaker een issue. Of Van Kuilenburg, Straathof en Nooteboom een beroep zullen doen op de noodmaatregelen van de overheid, weten ze nog niet. Alle drie onderhouden ze nauw contact met hun accountant en beraden zich nog op de mogelijkheden. Maurice Nooteboom kwam eerder ook aan het woord in de rubriek Onder Managers,

straathof mathe vakgarage 2020 fotostraathofWat betreft de verkoop van occasions zijn Straathof en Van Kuilenburg duidelijk: die verloopt minder en heel wisselend. Beiden vinden het nu nog te vroeg om exact aan te geven hoeveel minder de verkoop is. “De occasionverkoop is nagenoeg ingestort. Het liep al matig, maar er is nu helemaal geen peil meer op te trekken”, vindt Van Kuilenburg. Ook Straathof vindt dat de occasionverkoop van dag tot dag verschilt. “De ene keer lijken grotere auto’s juist in trek en de volgende dag komen mensen juist voor kleinere auto’s. Het is erg onvoorspelbaar. We verkopen minder occasions en kopen dus ook een stuk voorzichtiger in. We hebben nog genoeg voorraad staan, gemiddeld zo’n 140 stuks.”

We slaan ons door deze crisis heen

Hoe bitter en moeilijk de crisis ook is, het biedt volgens de ondernemers ook tijd voor reflectie, nieuwe inzichten en ‘mooie momenten’. “Juist in deze tijden kun je als ondernemer het verschil maken en er echt zijn voor je klanten en je medewerkers”, meent Van Kuilenburg. Dat kan Nooteboom alleen maar onderschrijven: “Ik vind het boeiend om te zien dat het eigenschappen bij je medewerkers naar boven haalt, die eerder niet zo zichtbaar waren”, vertelt hij. “Het mooie is ook dat je nu merkt hoe loyaal je medewerkers zijn. We hebben minder ziekteverzuim dan normaal en iedereen toont zich flexibel en gemotiveerd. Daar ben ik trots op en waardeer ik zeer. Voor de Pasen sturen we iedereen een grote pot met paaseitjes en we hebben iedereen ook al een hamer gestuurd. Onder het mom: samen slaan we ons door de crisis heen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Onafhankelijke autobedrijven slaan zich door crisis: ‘Klanten in de zorg geven we nu voorrang’ | Automotive Online

Onafhankelijke autobedrijven slaan zich door crisis: ‘Klanten in de zorg geven we nu voorrang’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Juist in deze tijd kun je het verschil maken", meent Wouter van Kuilenburg. (Foto: Wouter van Kuilenburg)

“Het verloopt wisselend in de werkplaats, mede omdat het klantgedrag behoorlijk onvoorspelbaar is geworden. Mensen zijn veel voorzichtiger en daardoor ook geneigd hun afspraken door te schuiven of te annuleren”, vertelt Wouter van Kuilenburg, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Utrecht. Zijn bedrijf telt 9 medewerkers en is aangesloten bij Bosch Car Service. Volgens Van Kuilenburg, bestuurslid Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, moet je nu als ondernemer vooral creatief zijn en zeker niet bang zijn voor wat er misschien nog gaat komen. “We hebben altijd onze best gedaan om een nauwe band met onze klanten op te bouwen. Die relatie is nu belangrijker dan ooit. Juist in deze tijden moet je klanten laten merken dat je met ze meedenkt. ZZP-ers bijvoorbeeld, die zien nu hun inkomsten wegvallen. Dan spreken we met elkaar een gespreide betaling af.”

Gezonder

Maurice Nootenboom, directeur van 6 Profile Car&Tyreservice-vestigingen, twee Tyrenet bandengroothandels (met een totaal van 130 medewerkers), heeft drie prioriteiten: “Tevreden klanten, tevreden medewerkers en een goede cashflow: dat is het belangrijkste. Doordat ik zelf ook thuis werk, kan ik me beter op deze prioriteiten concentreren. Door de crisis wordt alles ontdaan van niet-relevante zaken. Alles wat we nu kunnen doen, dat doen we: kritisch naar de kosten kijken, nog betere service leveren en goed letten op onze klanten en medewerkers. Op die manier proberen we ons bedrijf nog gezonder te maken en sterker uit deze crisis te komen.”nooteboom maurice profile nooteboom 2020 nooteboom

Nu mensen thuiszitten nemen ze eerder de tijd voor een afspraak voor hun auto 

Dat kan Mathé Straathof, directeur van Vakgarage Straathof met 17 medewerkers in Nieuwe Wetering, alleen maar beamen. “Ik probeer zo min mogelijk te kijken naar de dingen waar ik geen invloed op heb en te doen waar we goed in zijn: maatwerk voor onze klanten. We doen normaal al een stap extra voor onze klanten, maar nu is dat helemaal zo. Zeker voor klanten die in de zorg werken, die hebben nu voorrang. Omdat veel mensen thuiszitten nemen ze eerder de tijd om een afspraak te maken voor hun auto”, merkt Straathof, die ook meteen opmerkt dat er nu aanzienlijk minder vervangende auto’s worden ingezet, omdat er veel meer auto’s op een thuisadres worden gehaald en gebracht. “Dat deden we altijd al maar is nu veel meer geworden.”

Anticiperen

Vooral de onzekerheid over de duur van de crisis maken het voor de meeste ondernemers moeilijk om op de situatie te anticiperen. Voor de komende 2 tot 3 weken is er bij de meeste nog genoeg werkvoorraad, maar hoe het aanbod zich daarna gaat ontwikkelen, blijft koffiedikkijken. Ook uit de Werkplaatsmonitor van Wesp bleek dat de omzet goed is maar het aantal nieuwe afspraken afneemt. 
“We hebben voorlopig nog genoeg onderhouds- en reparatie werk vanuit de particuliere markt, maar al het onderhoudswerk voor de leasemaatschappijen is al weggevallen. Dat is goed voor een kwart van ons werk, dus dat voelen we wel”, aldus Van Kuilenburg. “Ik houd mijn hart vast wat er voor de komende vakantieperiode gaat gebeuren als mensen normaliter allemaal nog hun auto langsbrengen voor een laatste check.” Ook Straathof kan alleen maar hopen dat de crisis niet te lang gaat duren. “Met de huidige voorraad kunnen we nog wel een maand verder, maar wat er daarna gebeurt, is heel onzeker.”

Je auto naar de garage brengen, is nu een welkome afwisseling

De bandenwissels, die traditiegetrouw in deze periode plaatsvinden en doorlopen tot in mei, gaan in ieder geval wel gewoon door. “We zijn blij te merken dat al die afspraken gewoon doorlopen”, zegt Nooteboom. “Het is duidelijk te merken dat klanten meer tijd hebben en minder stress door al het thuiswerken. De auto even naar de garage brengen voor een bandenwissel of onderhoudsbeurt, lijkt dan bijna een welkome afwisseling. Gelukkig worden er voor de komende weken nog wel afspraken gemaakt, maar hoe dat er in mei en juni gaat uitzien, daar is nu heel weinig over te zeggen.” Ook in de bandengroothandel merkt Nooteboom de gevolgen van de crisis: er wordt voorzichtiger besteld en de betalingstermijn is vaker een issue. Of Van Kuilenburg, Straathof en Nooteboom een beroep zullen doen op de noodmaatregelen van de overheid, weten ze nog niet. Alle drie onderhouden ze nauw contact met hun accountant en beraden zich nog op de mogelijkheden. Maurice Nooteboom kwam eerder ook aan het woord in de rubriek Onder Managers,

straathof mathe vakgarage 2020 fotostraathofWat betreft de verkoop van occasions zijn Straathof en Van Kuilenburg duidelijk: die verloopt minder en heel wisselend. Beiden vinden het nu nog te vroeg om exact aan te geven hoeveel minder de verkoop is. “De occasionverkoop is nagenoeg ingestort. Het liep al matig, maar er is nu helemaal geen peil meer op te trekken”, vindt Van Kuilenburg. Ook Straathof vindt dat de occasionverkoop van dag tot dag verschilt. “De ene keer lijken grotere auto’s juist in trek en de volgende dag komen mensen juist voor kleinere auto’s. Het is erg onvoorspelbaar. We verkopen minder occasions en kopen dus ook een stuk voorzichtiger in. We hebben nog genoeg voorraad staan, gemiddeld zo’n 140 stuks.”

We slaan ons door deze crisis heen

Hoe bitter en moeilijk de crisis ook is, het biedt volgens de ondernemers ook tijd voor reflectie, nieuwe inzichten en ‘mooie momenten’. “Juist in deze tijden kun je als ondernemer het verschil maken en er echt zijn voor je klanten en je medewerkers”, meent Van Kuilenburg. Dat kan Nooteboom alleen maar onderschrijven: “Ik vind het boeiend om te zien dat het eigenschappen bij je medewerkers naar boven haalt, die eerder niet zo zichtbaar waren”, vertelt hij. “Het mooie is ook dat je nu merkt hoe loyaal je medewerkers zijn. We hebben minder ziekteverzuim dan normaal en iedereen toont zich flexibel en gemotiveerd. Daar ben ik trots op en waardeer ik zeer. Voor de Pasen sturen we iedereen een grote pot met paaseitjes en we hebben iedereen ook al een hamer gestuurd. Onder het mom: samen slaan we ons door de crisis heen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.