Bovag: Directe verkoop door autofabrikant leidt tot enorme overcapaciteit

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Vandaag wordt voor het eerste sinds twee jaar weer een Bovag Congres Onafhankelijke Autobedrijven gehouden. (Foto: Automotive)

Er lijkt de komende periode een kaalslag te ontstaan in aantal autoretailvestigingen, zowel op het gebied van verkoop als aftersales en schade. Dat blijkt uit een onderzoek dat KPMG uitvoerde in opdracht van Bovag. Volgens deze scenariostudie daalt de bruto omzet in nieuwverkoop tot 2030 met 36 procent, mede doordat autofabrikanten steeds meer rechtstreeks aan consumenten verkopen en door de komst van superretailers. Dit leidt tot een overcapaciteit in aantal vestigingen van 45 procent. In aftersales ligt de overcapaciteit op 36 procent in aantal werkplaatsen, vooral door de lage marges op EV’s. En in schadeherstel neemt het volume af met 15 procent, wat leidt tot een overcapaciteit van 25 procent. 

Bovag presenteert het onderzoek vandaag op het congres voor Onafhankelijke Autobedrijven. Het is voor het eerst dat de verschillende retailgroepen van Bovag in één onderzoek zijn meegenomen: van dealer tot onafhankelijke bedrijven en schadeherstelbedrijven. Het onderzoek heeft becijferd dat de bruto omzet van de autoretail tot aan 2030 met 14 procent krimpt, terwijl 40 procent van de nieuwverkoop direct via fabrikant naar eindklant gaat. “Fundamenteel onderzoek is cruciaal voor een branchevereniging. En we hebben voor het eerst de totale automotive retailsector onderzocht, omdat we zien dat die verschillende sectoren ook steeds meer in elkaar grijpen”, zegt Han ten Broeke, voorzitter Bovag.

Nieuwe vormen

“Er is veel in beweging: dealers worden geconfronteerd met nieuwe distributiemodellen of worden agent. En we zien dat superretailers een stap naar voren doen in de keten, denk aan leasemaatschappijen en grote dealerbedrijven. Deze partijen hebben direct contact met de eindklant en gaan in toenemende mate de retail regisseren”, aldus Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers. “Het is zaak dat je je als autoretailer bewust bent van de rol en positie die je hebt en in de toekomst wil invullen.”

Al voorziet de Bovag een toenemende rol van de superretailer, blijft Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven geloven in de ‘persoonlijke dorpsgarage en de local hero.’  “Ondernemers moeten keuzes maken: waar ga ik me in specialiseren, ga ik in zee met superretailers, focus ik op regulier onderhoud of specialistisch onderhoud. Dat moeten bedrijven voor zichzelf goed bepalen.”

Consolidatie

De verkoop nieuw zal volgens het onderzoek tot 2030 groeien tot 590 duizend stuks (480 duizend personenauto’s en 110 duizend bestelauto’s), maar de bruto omzet in deze markt krimpt voor dealers door de nieuwe distributievormen met 36 procent. Ondanks groei van het verkoopvolume naar 3,6 miljoen krimpt de occasionsmarkt voor autobedrijven licht met 4 procent, vooral door de normaliserende marges en fabrikanten die ook occasions gaan verkopen, al is het beperkt.

Ook de leasemarkt zal in volume groeien, aldus het onderzoek, deels door de grotere populariteit en door groei van occasionslease, in EV. Het aandeel van de retail in de leasemarkt krimpt met 2 procent, vooral door consolidatie en toenemende concurrentie. Ook voorziet Bovag een daling van omzet in aftersales (reparatie en onderhoud) voor de retail met 11 procent. De verwachting is dat werkzaamheden in schadeherstelretail met 15 procent zal dalen door dalend schadevolume.