Bovag-onderzoek: Waardering Bosch-concepten sterkst gedaald

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Nooit eerder deden er zo veel concepten mee aan het onderzoek. (foto: Bovag)

Bovag Onafhankelijke Autobedrijven maakte vandaag tijdens zijn jaarcongres de uitkomsten bekend van het driejaarlijkse Rosa-onderzoek. Group Auto-concept Auto Excellent werd met een 8,7 als hoogste gewaardeerd. Autofirst eindigde als tweede met een 8,3, gevolgd door Vakgarage met een 8,2. Autocrew valt met een 7 net buiten de top 10. 

In totaal werden 674 deelnemers van zeventien franchiseconcepten ondervraagd. In de top 10 staan verder Carprof (8,0), Auto Service Netwerk (8,0), Profile Car & Tyreservice (7,9) AD Autobedrijf (7,7), James Auto Service (7,6), Auto Service Totaal (7,5) en Bosch Car Service (7,3). 

De gemiddelde algemene waardering van 7,7 voor alle formules is gelijk aan het resultaat van het vorige onderzoek in 2015 en 0,2 punt hoger dan in het onderzoek van 2010. Auto Excellent scoort met een 8,7 het hoogst, maar kwam in eerdere onderzoeken niet voor en is met acht deelnemers – waarvan er zes reageerden – tevens de kleinste garageformule in dit onderzoek. De waardering voor Autofirst (126 deelnemers, 56 respondenten) steeg van 8,0 in 2015 naar 8,2 dit jaar en Vakgarage (292 deelnemers, 116 respondenten) completeert de top-3 met 8,0 in 2018, tegen 8,1 drie jaar eerder.

AD Autobedrijf en James noteerden met een plus van 0,3 procentpunt de hoogste stijging ten opzichte van 2015, terwijl Autocrew (-0,7 procentpunt) en Bosch Car Service (-0,4 procentpunt) de grootste daling vertonen. Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Telematica onvoldoende

Van de 41 voorgelegde stellingen scoren er 37 gemiddeld minimaal een voldoende (6,0). De stellingen die met een onvoldoende werden beoordeeld, betroffen het aanbod van telematica door de formule (5,6), de tarieven voor de zakelijke en leasemarkt (5,8), sturing van onderhoud voor de zakelijke markt (5,9) en de continuïteit van onderhoud voor de zakelijke markt (5,9). Deze stellingen waren dit jaar voor het eerst in het onderzoek opgenomen. Ten opzichte van 2015 is de grootste achteruitgang (-0,8 procentpunt) waar te nemen bij de manier waarop de deelnemers betrokken worden bij het beleid van de formule, die nu uitkomt op een waardering van 6,2. De grootste toename in tevredenheid is bij ondersteuning op inkoop (+0,5 procentpunt in vergelijking met 2015), leveringsprocedures voor onderdelen (+0,4) en het assortiment van marketingproducten en -diensten (+0,4).

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Bovag-onderzoek: Waardering Bosch-concepten sterkst gedaald | Automotive Online

Bovag-onderzoek: Waardering Bosch-concepten sterkst gedaald

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Nooit eerder deden er zo veel concepten mee aan het onderzoek. (foto: Bovag)

Bovag Onafhankelijke Autobedrijven maakte vandaag tijdens zijn jaarcongres de uitkomsten bekend van het driejaarlijkse Rosa-onderzoek. Group Auto-concept Auto Excellent werd met een 8,7 als hoogste gewaardeerd. Autofirst eindigde als tweede met een 8,3, gevolgd door Vakgarage met een 8,2. Autocrew valt met een 7 net buiten de top 10. 

In totaal werden 674 deelnemers van zeventien franchiseconcepten ondervraagd. In de top 10 staan verder Carprof (8,0), Auto Service Netwerk (8,0), Profile Car & Tyreservice (7,9) AD Autobedrijf (7,7), James Auto Service (7,6), Auto Service Totaal (7,5) en Bosch Car Service (7,3). 

De gemiddelde algemene waardering van 7,7 voor alle formules is gelijk aan het resultaat van het vorige onderzoek in 2015 en 0,2 punt hoger dan in het onderzoek van 2010. Auto Excellent scoort met een 8,7 het hoogst, maar kwam in eerdere onderzoeken niet voor en is met acht deelnemers – waarvan er zes reageerden – tevens de kleinste garageformule in dit onderzoek. De waardering voor Autofirst (126 deelnemers, 56 respondenten) steeg van 8,0 in 2015 naar 8,2 dit jaar en Vakgarage (292 deelnemers, 116 respondenten) completeert de top-3 met 8,0 in 2018, tegen 8,1 drie jaar eerder.

AD Autobedrijf en James noteerden met een plus van 0,3 procentpunt de hoogste stijging ten opzichte van 2015, terwijl Autocrew (-0,7 procentpunt) en Bosch Car Service (-0,4 procentpunt) de grootste daling vertonen. Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Telematica onvoldoende

Van de 41 voorgelegde stellingen scoren er 37 gemiddeld minimaal een voldoende (6,0). De stellingen die met een onvoldoende werden beoordeeld, betroffen het aanbod van telematica door de formule (5,6), de tarieven voor de zakelijke en leasemarkt (5,8), sturing van onderhoud voor de zakelijke markt (5,9) en de continuïteit van onderhoud voor de zakelijke markt (5,9). Deze stellingen waren dit jaar voor het eerst in het onderzoek opgenomen. Ten opzichte van 2015 is de grootste achteruitgang (-0,8 procentpunt) waar te nemen bij de manier waarop de deelnemers betrokken worden bij het beleid van de formule, die nu uitkomt op een waardering van 6,2. De grootste toename in tevredenheid is bij ondersteuning op inkoop (+0,5 procentpunt in vergelijking met 2015), leveringsprocedures voor onderdelen (+0,4) en het assortiment van marketingproducten en -diensten (+0,4).

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.